Gå til innhold

NHD: D-vitaminmangel og depresjon -sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg fikk nylig vite at jeg har en del laver nivå av D-vitamin enn referanseområdet. Litt usikker på hvorfor D-vitaminnivået ble målt, når blodprøven i utgangspunktet var for å måle serumkonsentrasjon av bupropion. Jeg har flere steder lest at D-vitaminmangel har en mulig sammenheng med depresjon og depressive symptomer, men er litt usikker på hvor sikre disse kildene egentlig er. Det kan vel være derfor det ble målt?
Er det en sammenheng mellom D-vitaminmangel og depresjon? 
Skrevet

At det er en sammenheng virker logisk.

Er man deprimert isolerer man seg oftere, beveger seg mindre utendørs, også får du mindre sollys også får du mindre D-vitamin

Om D-vitaminmangel i seg selv gjør folk deprimert vet jeg ikke, men dersom det er tilfellet blir det jo en selvforsterkende spiral.

Deprimert->mindre sollys->mindre D-vitamin -> mer deprimert -> enda mindre sollys -> enda mindre D-vitamin -> enda enda mer deprimert -> enda enda mindre sollys -> enda enda mindre D-vitamin osv.... 

D-vitamin testes vanligvis hos friske folk også når de tar generelle blodprøver tror ikke det er noe spesielt med psyke folk i så måte

Anonymous poster hash: 491a9...132
Skrevet

Jeg fikk nylig vite at jeg har en del laver nivå av D-vitamin enn referanseområdet. Litt usikker på hvorfor D-vitaminnivået ble målt, når blodprøven i utgangspunktet var for å måle serumkonsentrasjon av bupropion. Jeg har flere steder lest at D-vitaminmangel har en mulig sammenheng med depresjon og depressive symptomer, men er litt usikker på hvor sikre disse kildene egentlig er. Det kan vel være derfor det ble målt?

Er det en sammenheng mellom D-vitaminmangel og depresjon?

Hvis du trenger dvitamin kan du velge q ekstra lettmelk med dvitamin.

Skrevet

Takk for link!:)

At det er en sammenheng virker logisk.

Er man deprimert isolerer man seg oftere, beveger seg mindre utendørs, også får du mindre sollys også får du mindre D-vitamin

Om D-vitaminmangel i seg selv gjør folk deprimert vet jeg ikke, men dersom det er tilfellet blir det jo en selvforsterkende spiral.

Deprimert->mindre sollys->mindre D-vitamin -> mer deprimert -> enda mindre sollys -> enda mindre D-vitamin -> enda enda mer deprimert -> enda enda mindre sollys -> enda enda mindre D-vitamin osv.... 

D-vitamin testes vanligvis hos friske folk også når de tar generelle blodprøver tror ikke det er noe spesielt med psyke folk i så måte

Anonymous poster hash: 491a9...132

Jeg har allltid slitt i perioden fra slutten av desember til rundt april de siste årene, eller jeg har i hvert fall hatt det verre i denne tidsperioden. Så for meg virker det som lite sollys i vintermånedene med lavt D-vitamin som følge, muligens har en forsterkende effekt(?) Men dette blir bare synsing fra min side. I september lå D-vitaminnivået mitt helt i nedre del av referanseområdet, og nå ligger det ganske langt under. Jeg har ikke målt dette tidligere år, men lurer på om det kan ha vært tilfelle da også.  

Hvis du trenger dvitamin kan du velge q ekstra lettmelk med dvitamin.

Jeg får fått resept på tilskudd fra legen, så tror nok jeg skal klare å øke D-vitminnivået mitt nå, men takk for tips :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...