Gå til innhold

NHD- voldsom uro som bare vival hjelper mot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med en voldsom uro som bare 2 vival a 5mg hjelper på. 1 vival hjelper ikke lenger. (Jeg vet at det er avhengighetsskapende). Men det andre som jeg har prøvd (Seroquel på dagtid) hjelper ikke inn i ryggmargen men heller bare i kroppen mens alt inni meg er i høyspenn uansett. Det er veldig ubehagelig. 

Finnes det noe i veien for å ta 2 x 5mg 1-2 ganger for dagen for en pause i en veldig vanskelig hverdag? 

Behandlerne mine vil ikke gi meg det, men det er jo det eneste som hjelper i ryggmargen. Er dette noe du kunne gitt til dine pasienter i en (for meg) ekstrem situasjon? 

Kan nevne at jeg tar 300mg seroquel på kveldstid, 7,5mg imovane x 2 på kveldstid, får 5mg vival 2 ganger for dagen ved behov, og 20mg cipralex. I tillegg er det nå satt opp zyprexa 5mg på kveld de dagene jeg ikke skal kjøre dagen etterpå, men dette gjør meg usikker og redd. Det hjelper ikke i ryggmargen. Er det forståelig? 

Håper på snarlig svar da dette føles helt uutholdelig å holde ut. :(

Mvh

Florista

Skrevet

Litt på siden av det du spør om, men hvilke andre tiltak forsøker du når uroen kommer? Og hvor lenge varer den hver gang?

Skrevet

Jeg sliter med en voldsom uro som bare 2 vival a 5mg hjelper på. 1 vival hjelper ikke lenger. (Jeg vet at det er avhengighetsskapende). Men det andre som jeg har prøvd (Seroquel på dagtid) hjelper ikke inn i ryggmargen men heller bare i kroppen mens alt inni meg er i høyspenn uansett. Det er veldig ubehagelig. 

Finnes det noe i veien for å ta 2 x 5mg 1-2 ganger for dagen for en pause i en veldig vanskelig hverdag? 

Behandlerne mine vil ikke gi meg det, men det er jo det eneste som hjelper i ryggmargen. Er dette noe du kunne gitt til dine pasienter i en (for meg) ekstrem situasjon? 

Kan nevne at jeg tar 300mg seroquel på kveldstid, 7,5mg imovane x 2 på kveldstid, får 5mg vival 2 ganger for dagen ved behov, og 20mg cipralex. I tillegg er det nå satt opp zyprexa 5mg på kveld de dagene jeg ikke skal kjøre dagen etterpå, men dette gjør meg usikker og redd. Det hjelper ikke i ryggmargen. Er det forståelig? 

Mvh

Florista

Inntil 20mg Vival og 15 mg Imovane daglig er en høy dose! Min fastlege ville til mitt eget beste aldri godkjent, og da heller ikke skrevet ut, slike mengder.

Du kan heller ikke inneha sertifikat med denne medisinbruken, men det vet du kanskje? Og i henhold til min fastlege, det hjelper ikke bare å si at man ikke skal kjøre bil. Førerkortet må inndras.

Ellers kjenner jeg godt til denne voldsomme uroen du beskriver. Har selv brukt både vival, sobril og rivotril, så jeg kjenner med godt igjen.

Bruk av benzo hjalp bra i starten. Etterhvert måtte jeg bruke mer og mer. Angsten og uroen var ekstrem og ble bare verre og verre. Det absolutt eneste som hjalp var å trappe kraftig ned på forbruket og deretter slutte med daglig bruk. Har nå kun en minstepakning i skapet, kun til bruk ved ekstreme tilstander.

Benzo virker bra, men etterhvert havner man gjerne i en spiral hvor benzoen avler angst. Det er en god grunn til at benzo kun skal brukes i en kort periode. Man blir avhengig.både fysisk og mentalt. 

Jeg vet at du antagelig begynner å kaldsvette med tanke på å slutte med daglig bruk. Men tro meg, du vil få det adskillig bedre uten!

Håper NHD svarer deg.

Skrevet

Frosken: Jeg har prøvd fysisk aktivitet, men kunne nok blitt bedre. Har og prøvd med andre aktiviteter som scrapping, maling, etc. Det er vanskelig å komme igang men kanskje akkurat der og da hjelper det litt. Men uroen etterpå, som kommer straks jeg legger fra meg penselen eller avslutter fysisk aktivitet, føles uutholdelig. I tillegg har jeg arbeidstrening 2 ganger i uken, og det burde være en perfekt jobb for meg med tanke på hobbyer/det jeg liker, men nå er jeg så redd at det føles som et mareritt å gå på "jobb". Jeg vet jeg må holde ut jobben, men akkurat nå føles det uutholdelig. 

Jeg vet at jeg kanskje mister lappen ved slike mengder og det vil jeg ikke, da jeg er avhengig av bil da vi bor langt ute og det går lite busser. Og angsten for busstur er ekstrem. Jeg ser ingen løsninger:( 

ColaZero: Byttet du ut noe med vivalen eller bare sluttet du uten noen andre medisiner? 

Mvh

Skrevet

Frosken: Jeg har prøvd fysisk aktivitet, men kunne nok blitt bedre. Har og prøvd med andre aktiviteter som scrapping, maling, etc. Det er vanskelig å komme igang men kanskje akkurat der og da hjelper det litt. Men uroen etterpå, som kommer straks jeg legger fra meg penselen eller avslutter fysisk aktivitet, føles uutholdelig. I tillegg har jeg arbeidstrening 2 ganger i uken, og det burde være en perfekt jobb for meg med tanke på hobbyer/det jeg liker, men nå er jeg så redd at det føles som et mareritt å gå på "jobb". Jeg vet jeg må holde ut jobben, men akkurat nå føles det uutholdelig. 

Jeg vet at jeg kanskje mister lappen ved slike mengder og det vil jeg ikke, da jeg er avhengig av bil da vi bor langt ute og det går lite busser. Og angsten for busstur er ekstrem. Jeg ser ingen løsninger:( 

ColaZero: Byttet du ut noe med vivalen eller bare sluttet du uten noen andre medisiner? 

Mvh

Jeg byttet ikke ut vivalen med andre medisiner. Brukte vel halvannen mnd på å kutte ned fra daglig bruk til tilnærmet null. Jeg var overbevist om at det ikke kom til å funke og at jeg kom til å få en enorm angst. En angst jeg så måtte leve med.

Men jeg må si jeg ble overrasket! Angsten ble bare bedre og bedre etterhvert som vivaldosen ble mindre  :)

Dessuten er det befriende å slippe å være avhengig av vival for å leve. Og herlig å slippe angsten som kom snikende hver gang jeg begynte å gå tom for vival.

Skrevet

Jeg byttet ikke ut vivalen med andre medisiner. Brukte vel halvannen mnd på å kutte ned fra daglig bruk til tilnærmet null. Jeg var overbevist om at det ikke kom til å funke og at jeg kom til å få en enorm angst. En angst jeg så måtte leve med.

Men jeg må si jeg ble overrasket! Angsten ble bare bedre og bedre etterhvert som vivaldosen ble mindre  :)

Dessuten er det befriende å slippe å være avhengig av vival for å leve. Og herlig å slippe angsten som kom snikende hver gang jeg begynte å gå tom for vival.

Men hva med uroen? Forsvant den i likhet med angsten? Det er nesten uro jeg er aller mest plaget med. 

Skrevet

Jeg hadde voldsom uro og voldsom angst. Og da mener jeg virkelig voldsom!

Alt forsvant gradvis ved nedtrapping! Jeg er så glad for at jeg fikk mot til å slutte!

Jeg hadde så å si ingen abstinenser. Bortsett fra at jeg helt i starten hadde angst for å få angst fordi jeg skulle slutte med vival.

Skrevet

Men hva med uroen? Forsvant den i likhet med angsten? Det er nesten uro jeg er aller mest plaget med. 

Se svaret over.

Glemte å si at jeg (og kanskje du?) har hørt vanvittige og grusomme historier om benzo abstinens. Og at man kan slite med abstinenser i månedsvis. Som sagt hadde jeg ikke abstinenser.

Man slipper det med en ordentlig nedtrappingsplan. Legen din hjelper deg med det!

Skrevet

Men hvis behandlerene dine ikke vil gi deg vival så har du vel så å si sluttet? Eller? Får du tak i vival andre steder?

Skrevet

Men hvis behandlerene dine ikke vil gi deg vival så har du vel så å si sluttet? Eller? Får du tak i vival andre steder?

Jeg får 2 vival for dagen, som bare kan taes 1 gang om gangen.

Skrevet

Jeg får 2 vival for dagen, som bare kan taes 1 gang om gangen.

Også dobler du dosen og går dermed tom før du skal?

Skrevet

Mvh

Florista

15 mg imovovane og økt vival dose, dette høres veldig mye ut. 

Hvilke andre tiltak er iverksatt? Er det en vedvarende uro eller kommer den i bølger? 

"Behandlerne mine vil ikke gi meg det, men det er jo det eneste som hjelper i ryggmargen." Jeg undrer meg på om du kan ha lurt deg selv til å tro det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er forståelig, men løsningen din er likevel ikke smart. Den fører deg inn i flere problemer enn du allerede har.

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Xbellax: Andre tiltak er at de vil gi meg 50mg seroquel på dagtid når uroen melder seg. Uroen er nesten konstant. De sier jeg er i en slags alarmberedskap hele tiden. Problemet med seroquel og andre antipsykotiske er at jeg blir redd av å ta de. Redd for å ikke kunne gjøre motstand. Livredd rett og slett. Så vinningen går opp i spinningen føler jeg. 

NHD: Hvilke løsninger kan du se for deg? 

Mvh

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Xbellax: Andre tiltak er at de vil gi meg 50mg seroquel på dagtid når uroen melder seg. Uroen er nesten konstant. De sier jeg er i en slags alarmberedskap hele tiden. Problemet med seroquel og andre antipsykotiske er at jeg blir redd av å ta de. Redd for å ikke kunne gjøre motstand. Livredd rett og slett. Så vinningen går opp i spinningen føler jeg. 

NHD: Hvilke løsninger kan du se for deg? 

Mvh

Tar du vanlig seroquel eller seroquel depot? Kanskje du kan ha nytte av å ha noe mer seroquel i kroppen hele døgnet slik at kanskje alarmberedskapen kan dempes noe?

Skrevet

Tar du vanlig seroquel eller seroquel depot? Kanskje du kan ha nytte av å ha noe mer seroquel i kroppen hele døgnet slik at kanskje alarmberedskapen kan dempes noe?

Jeg tar vanlig seroquel. Har prøvd depot men da fikk jeg enda større vanskeligheter med å sovne

Skrevet

Jeg tar vanlig seroquel. Har prøvd depot men da fikk jeg enda større vanskeligheter med å sovne

Enkelte psykiatere ville vel da ha foreslått en kombinasjon av depot og vanlig. Vanlig for å sovne, depot for å ha jevn virkning gjennom døgnet. Synes du skal spørre om å få prøve denne muligheten.

Når det gjelder alarmberedskapen, har du lært pust- og avpenningsteknikker? Evt. mindfullness?

Skrevet

Det er ikke foreslått denne kombinasjonen som jeg har fått med meg i alle fall. Da jeg ble satt over på vanlig seroquel ble jeg og satt opp på 50mg morgen og 50mg kveld. Hjalp lite når jeg blir livredd:(

Har prøvd et par pusteteknikker men blir så grådig svimmel. Mulig jeg trenger opplæring i å gjøre det skikkelig. Mindfullness er nevnt for meg men ikke mer enn det.

Enkelte psykiatere ville vel da ha foreslått en kombinasjon av depot og vanlig. Vanlig for å sovne, depot for å ha jevn virkning gjennom døgnet. Synes du skal spørre om å få prøve denne muligheten.

Når det gjelder alarmberedskapen, har du lært pust- og avpenningsteknikker? Evt. mindfullness?

Skrevet

For mine angster er det bare benzo som virker. Dvs. Tåler ikke ssri.. Etter ssri forsøk har jeg hatt to til tre mnd svimmelhets perioder med enorm sosial angst hvor jeg stort rett bare ligger på sofaen. Er ikke ute av keiligheten min. Disse svimmelhets periodene har jeg hatt siden jeg sluttet med ssri. Sluttet med veldige abstnenser.I disse periodene hjelper ingen ting. Men når jeg etter mange uker blir bedre (tilbake til min vandte angst) virker min daglige dose av b. Preparater bra igjen. Merkelig at de virker så svakt når jeg har disse svimmelhets anfallene som fastlegen sier er psykosomatisk. Har prøvd å øke dosen også .. Men det hjelper ikke. Men som sagt når den invalidiserende svimmelheten avtar virker de bra igjen. Har stått på samme dose i årevis. 1 mg xanor, 7,5 til 10 mg valium. Det ville jo være en revolusjon hvis man ble frisk av angst av å slitte med Benzo. Jeg fikk først angst... Og så fikk jeg valium som hjelp til det og det har fungert bra for meg. Så benzo er ikke det som skaper angst... De hjelper mot angst. Tenk hvor nange som har brukt benzo siden de kom på markedet for 50 år siden verden over...... Tror neppe alle disse er vrak. Kjenner flere gamle damer som. Har brukt valiunm siden 1964. Oppegående damer alle sammen med sin daglige dose benzo. Jeg blir forhåpendtlig en av dem.

Skrevet

Det ville jo være en revolusjon hvis man ble frisk av angst av å slitte med Benzo. Jeg fikk først angst... Og så fikk jeg valium som hjelp til det og det har fungert bra for meg. Så benzo er ikke det som skaper angst... De hjelper mot angst. Tenk hvor nange som har brukt benzo siden de kom på markedet for 50 år siden verden over...... Tror neppe alle disse er vrak. Kjenner flere gamle damer som. Har brukt valiunm siden 1964. Oppegående damer alle sammen med sin daglige dose benzo. Jeg blir forhåpendtlig en av dem.

Dette er din erfaring. I denne tråden skriver Cola Zero om sin erfaring som er helt forskjellig fra din.

Selv felleskatalogen oppgir at vival kan ha paradoksale virkninger; Cola Zeros historie samsvarer godt med opplysningene i Felleskatalogen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...