Gå til innhold

Setningen fra behandler som forandret alt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spurte min lege nylig, nesten tilfeldig om:

"Hvordan vet jeg egentlig hva som er "meg"? Er det de viljestyrte tankene som definerer hvem jeg er og hva jeg vil, eller er det de underbevisste/automatiske tankene og følelsene?"

Han forklarte meg at "jeg" er mine viljestyrte tanker. Resten kunne jeg egentlig bare ignorere.

Så ba han meg seponere Remeron en gang for alle (pga matlyst) og ta Atarax i stedet.

Jeg føler meg som et nytt menneske. Tvangstankene er jo ikke noe problem, for de representerer jo ikke meg. Jeg trenger ikke lengre bekymre meg for om jeg "egentlig" er til fare for meg selv.

Var det virkelig så enkelt? :-)

Skrevet

Hørtes nesten for enkelt ut?

Anonymous poster hash: b3799...8be
Skrevet

Dersom din viljestyrte tanke sier at det er så enkelt, så er det sikkert det :)

Anonymous poster hash: ef8f1...1d9
Skrevet

"Hvordan vet jeg egentlig hva som er "meg"? Er det de viljestyrte tankene som definerer hvem jeg er og hva jeg vil, eller er det de underbevisste/automatiske tankene og følelsene?"

Han forklarte meg at "jeg" er mine viljestyrte tanker. Resten kunne jeg egentlig bare ignorere.

Så ba han meg seponere Remeron en gang for alle (pga matlyst) og ta Atarax i stedet.

Jeg føler meg som et nytt menneske. Tvangstankene er jo ikke noe problem, for de representerer jo ikke meg. Jeg trenger ikke lengre bekymre meg for om jeg "egentlig" er til fare for meg selv.

Fint at det funker for deg, men strengt tatt mener jeg legen forfekter et merkelig syn på hva et menneske er. Å redusere et menneske til kun å være dets viljestyrte tanker innebærer reduksjonisme på et hittil nesten ukjent nivå ;-)

Skrevet

Åh, den følelsen, når man liksom ser alt i et nytt og bedre perspektiv er så deilig! Synd man glemmer så fort...

Skrevet

Åh, den følelsen, når man liksom ser alt i et nytt og bedre perspektiv er så deilig! Synd man glemmer så fort...

Hvis han klarer å holde på dette og huske det så er det jo verd forsøket?

Skrevet (endret)

Hvis han klarer å holde på dette og huske det så er det jo verd forsøket?

Ja absolutt! Og noen ganger fester sånne opplevelser seg resten av livet. Jeg har opplevd det også. Selv om jeg ser det kanskje virker sånn, var det IKKE meningen å være demotiverende! Unnskyld hvis det opplevdes sånn  :(

Endret av mussa
Rette Problemet
Skrevet

Fint at det funker for deg, men strengt tatt mener jeg legen forfekter et merkelig syn på hva et menneske er. Å redusere et menneske til kun å være dets viljestyrte tanker innebærer reduksjonisme på et hittil nesten ukjent nivå ;-)

Når jeg forelsker meg, så er det egentlig ikke meg. Det er vel bare til å overse. Uvesentligheter for et produktivt liv. Jajamensann...

Skrevet (endret)

Nå er jeg jo ganske vant med at det meste man skriver blir misforstått og tolket i verste mening, men jeg var kanskje også litt uklar i formuleringen her.

Jeg tror poenget var at det viljestyrte "jeg" sitter med kontrollen, og kan fritt velge ut tanker og følelser man ønsker seg og ikke ønsker seg. En automatisk tanke som sier "jeg er flink i dag" vil jeg naturligvis ha. Den er egosynton og bryter ikke med mine verdier og ønsker. En automatisk tanke (tvangstanke) som sier "jeg vil dø" er egodyston, jeg vil ikke ha den. Poenget til min lege var nok at det ikke gjør noe at denne tanken er der, fordi viljen styrer hvilke tanker man liker og handler etter, og hvilke man lar være.

Kort sagt: Jeg har kontroll.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Nå er jeg jo ganske vant med at det meste man skriver blir misforstått og tolket i verste mening, men jeg var kanskje også litt uklar i formuleringen her.

Jeg tror poenget var at det viljestyrte "jeg" sitter med kontrollen, og kan fritt velge ut tanker og følelser man ønsker seg og ikke ønsker seg. En automatisk tanke som sier "jeg er flink i dag" vil jeg naturligvis ha. Den er egosynton og bryter ikke med mine verdier og ønsker. En automatisk tanke (tvangstanke) som sier "jeg vil dø" er egodyston, jeg vil ikke ha den. Poenget til min lege var nok at det ikke gjør noe at denne tanken er der, fordi viljen styrer hvilke tanker man liker og handler etter, og hvilke man lar være.

Disse tankene dine minner om Freuds modell av personligheten. Id, ego og super-ego. Da jeg gikk i terapi fikk jeg beskjed av terapeuten om å sette meg inn i dette.

Forøvrig forstod jeg godt hva du mente og ble glad av å lese det!

Skrevet

Hvorfor blir det neste misforstått og tolket i verste mening?

Jeg for min del er glad for at du har funnet noe som gjør livskvaliteten din mye bedre - jeg har skjønt at du plages mye av tvangstankene. Så jeg unner deg å ha det bra. Dessuten jobber du hardt for det, har jeg inntrykk av :)

Nyyyyyt :)

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Var obs på at Atarax mister effekt etter et par måneder/uker (egen erfaring). Skulle du likevel få behov for noe vil jeg anbefale Tolvon. Merker ingen spesielt ekstra matlyst i de laveste dosene (f.eks. 30mg), og den søvndyssende effekten er der fortsatt flere år etter oppstart.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Tusen tusen takk :)

@YD: Ja, jeg merker ikke stort av Atarax. Nå står jeg på utrolig lav dose da (10 mg x 3), usikker på hvordan den virker på søvn. Lørdag tok jeg den ikke på kvelden fordi jeg var på byen (fysj a meg :P) og i går tok jeg en på kvelden og fikk sove greit, men drev og våknet i natt av mareritt (fullstendig urelatert til resten av angsten min). Hvilken dose tok du for å (midlertidig) få effekt? Ja, jeg vurderer egentlig å spørre om Tolvon, har forstått det slik at den er "snillere" mht vektøkning enn Remeron

@HWW: Det var ikke meningen å skrive at man som menneske skulle blokkere ut alle følelser og bli maskiner. Men det er godt å føle at man i større grad har kontroll igjen.

Skrevet

@HWW: Det var ikke meningen å skrive at man som menneske skulle blokkere ut alle følelser og bli maskiner. Men det er godt å føle at man i større grad har kontroll igjen.

Jeg forsto det.

Skrevet

Hørtes nesten for enkelt ut?

Anonymous poster hash: b3799...8be

Det er det som er så genialt

Anonymous poster hash: de77c...79e

YoplaitDouble
Skrevet

@YD: Ja, jeg merker ikke stort av Atarax. Nå står jeg på utrolig lav dose da (10 mg x 3), usikker på hvordan den virker på søvn. Lørdag tok jeg den ikke på kvelden fordi jeg var på byen (fysj a meg :P) og i går tok jeg en på kvelden og fikk sove greit, men drev og våknet i natt av mareritt (fullstendig urelatert til resten av angsten min). Hvilken dose tok du for å (midlertidig) få effekt? Ja, jeg vurderer egentlig å spørre om Tolvon, har forstått det slik at den er "snillere" mht vektøkning enn Remeron

Jeg tok Atarax en periode for et drøyt år siden for å ta bivirkninger fra SSRI. Første gang prøvde jeg 2x10mg. Da ble jeg "brisen" etter å ha reist meg opp fra plassen min på jobben, men så måtte jeg bare ha mer og mer for å få noen som helst effekt på angst. 80mg pr dag ga til slutt bare skikkelig hodepine uten særlig mye effekt på andre ting - heller ikke søvn  :P

Fikk som nevnt tidligere litt kortvarig munchies på såpass lav dose som 50mg Tolvon helt i oppstarten. Da ble det helt ut av kontroll og jeg fikk et merkelig behov for å trykke i meg berlinerboller og Nidar Favoritter, uten noen som helst dømmekraft, hvor det føltes som om noe av det viktigste i livet var å tilfredsstille et ekstremt søtbehov  :D Tviler på du vil få noe sånt etter at kroppen er vant med Remeron fra tidligere. Får ingen ekstra munchies av 40-50mg nå lenger  B)

Skrevet (endret)

Jeg tok Atarax en periode for et drøyt år siden for å ta bivirkninger fra SSRI. Første gang prøvde jeg 2x10mg. Da ble jeg "brisen" etter å ha reist meg opp fra plassen min på jobben, men så måtte jeg bare ha mer og mer for å få noen som helst effekt på angst. 80mg pr dag ga til slutt bare skikkelig hodepine uten særlig mye effekt på andre ting - heller ikke søvn  :P

Fikk som nevnt tidligere litt kortvarig munchies på såpass lav dose som 50mg Tolvon helt i oppstarten. Da ble det helt ut av kontroll og jeg fikk et merkelig behov for å trykke i meg berlinerboller og Nidar Favoritter, uten noen som helst dømmekraft, hvor det føltes som om noe av det viktigste i livet var å tilfredsstille et ekstremt søtbehov  :D Tviler på du vil få noe sånt etter at kroppen er vant med Remeron fra tidligere. Får ingen ekstra munchies av 40-50mg nå lenger  B)

Jeg har også store problemer med å forstå at en enkel H1-blokker kan være svaret på utfordringene med angsten. Nå ser jeg jo at Atarax har effekt på serotoninreseptorer (blokkerer 5HT2a) og er også et mildt antipsykotikum, men for å sette det i perspektiv så har Zeldox ca 500 ganger sterkere bindingskapasitet mot disse reseptorene. Har derfor ikke de største forventninger til denne medisinen, men sikkert kjekk på ha under Remeron withdrawal :)

Det beste med Remeron var jo energien man fikk samt at man sov så bra. Ikke nødvendigvis så mye lengre, men bedre. I natt hadde jeg jo disse marerittene, samt en følelse av å sove mer urolig.

Skal, dersom Atarax ikke fungerer, spørre om litt Tolvon. Men som sagt tidligere så forventer jeg uansett en reduksjon i angsten via disse kognitive metodene.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Denne fikk meg til å flire, det er mye sant i den. Alt blir litt vanskeligere når det er skriftlig. 

Jeg følger tankene dine og synes faktisk dette er riktig så smart.

Skrevet

Denne fikk meg til å flire, det er mye sant i den. Alt blir litt vanskeligere når det er skriftlig. 

Jeg følger tankene dine og synes faktisk dette er riktig så smart.

Tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...