Gå til innhold

Når er det grunnlag for å holde en person på tvang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun drikker seg snart i hjel. Drikker hjemmebrent 7-14 dager i strekk, bryr seg ingenting om hva andre sier. Alle er bekymret. Nå har hun mistet førerkortet, jobben, barna, økonomien er veldig ute å kjøre.

Når hun er edru er det kun å skylde på alle andre. "Ingen bryr seg om meg", er veldig opptatt av "stakkars meg". Alle andre som har skylden for hvordan hun har det.

Tror hun trenger psykolog, eller det gjør hun helt klart. Bare det at hun innser ikke at det er henne selv som er problemet. Ser tydelige tegn på forfall etter mange år med et sånt liv. Bare det at dette blir verre og verre. Det finnes veldig mye psykiske lidelser i familien, inkl. selvmord. Dette har også hun truet med flere ganger, noe som medfører at vi mister nattesøvnen. Har snakket med fastlegen, men ingenting skjer liksom.

Tror vedkommende har en psykisk lidelse i bunnen, dette kommer tydelig frem. Hvorfor drikker Jeppe? Periodedranker i hvert fall. Kan innimellom være edru i 14 dager i strekk.

Når det ikke finnes noen form for selvinnsikt og vedkommende høyst sannsynlig snart drikker seg i hjel: Kan man legge henne inn på tvang, eller hva kan vi gjøre?

Anonymous poster hash: 96b30...e98
Skrevet

Tusen takk for info!

Vi har vært i kontakt med eksperter på rusmisbruk, disse råder oss til å kutte han ut, at hele familien skal gjøre dette. Har prøvd dette hos en person før, da ble det 10 ganger verre. Hva mener du om den saken?

Skrevet

Virker ikke som om folk bryr seg om å hjelpe rusmissbrukere, folk i systemet altså. Min bror var alkoholiker og hadde store psykiske problemer, psykiatrien skrev ut piller og kalte det hjelp. Han hadde aldri noe godt liv, prøvde selvmord flere ganger og lyktes til slutt. Nå har han det endelig godt, noen får det aldri godt i livet sitt. Jeg vet at alt han ønsket var et godt liv, slik ble det aldri.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for info!

Vi har vært i kontakt med eksperter på rusmisbruk, disse råder oss til å kutte han ut, at hele familien skal gjøre dette. Har prøvd dette hos en person før, da ble det 10 ganger verre. Hva mener du om den saken?

Jeg kan ikke mene noe om den konkrete saken. Til det har jeg alt for få opplysninger.

Men ja, jeg har også gitt et slikt råd noen ganger der rusmisbrukeren ikke er villig til å ta noe ansvar, alltid legger skylden over på andre og i tillegg har flere antisosiale trekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...