Gå til innhold

Hva gjør jeg med søvnvanskene etter jeg sluttet med Remeron?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at jeg er helt tilbake der jeg var før jeg startet med Remeron. 

Følgende skjer:

Det er komplett uproblematisk å få sove. Legger meg i 22.00 - tiden og da har jeg gjerne ligget og småsløvet på sofaen i en halvtimes tid først. 

Men - så våkner jeg klokken 04.30 - 05.00. Nå er det ikke som før, at jeg våkner badet i svette og med angsten for full maskin i hodet. Jeg våkner bare og får ikke sove igjen, det vil si, jeg ligger i sengen og er kanskje borte i 5 minutter nå og da, men får ingen god søvn resten av natten.

Dette gjør at jeg (skrekk og gru) roter meg litt inn i tanker om at kanskje jeg er deprimert likevel, siden jeg har tidlig morgenoppvåkning. Samtidig tror jeg kanskje at jeg våkner tidlig nettopp fordi jeg er redd for å våkne tidlig (og derav tro at jeg er deprimert).

Atarax hjelper minimalt på søvn. Jeg har noen Remeron liggende, men legen min er svært imot at jeg tar disse, pga vektøkning. Har liten lyst til å ta benzo, har noe Vallergan liggende som jeg kanskje kan forsøke? Kan disse tas sammen med Atarax?

Eller tror dere dette bare er en midlertidig sak pga seponering av Remeron? Fikk et tips i går om Tolvon, men fører denne til mindre vektøkning enn Remeron, slik at jeg kan få legen min med på denne ideen?

Skrevet

Jeg kan også nevne at jeg har en del andre plager, i hovedsak diare og litt kvalme. Skjønner jo at dette er serotonin som treffer de reseptorene som Remeron har blokkert (5ht3). Dette plager meg ikke så mye, for jeg vet at det går over. Men søvn er viktig for meg og jeg går og er småsur i dag (også fordi jeg er så redd for depresjon)..

Skrevet

Jeg kan også nevne at jeg har en del andre plager, i hovedsak diare og litt kvalme. Skjønner jo at dette er serotonin som treffer de reseptorene som Remeron har blokkert (5ht3). Dette plager meg ikke så mye, for jeg vet at det går over. Men søvn er viktig for meg og jeg går og er småsur i dag (også fordi jeg er så redd for depresjon)..

Hva med å prøve seroquel? Du trenger nok bare 25 mg i begynnelsen.

Skrevet

Den fører jo også til vektøkning, så da er jeg vel like langt?

Skrevet

Dersom du sover fra kl. 22 til ca. kl. 05, så får du jo syv timer søvn. For meg er det en ganske vanlig natts søvn med tanke på antall timer, men dette er selvfølgelig veldig individuelt. Føler du deg uthvilt når du våkner?

Anonymous poster hash: 3bc70...e4f
YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Dette gjør at jeg (skrekk og gru) roter meg litt inn i tanker om at kanskje jeg er deprimert likevel, siden jeg har tidlig morgenoppvåkning. Samtidig tror jeg kanskje at jeg våkner tidlig nettopp fordi jeg er redd for å våkne tidlig (og derav tro at jeg er deprimert).

Dette er jo også et klassisk symptom på angst, men det er du vel klar over  :) Jeg har slitt mye med dette gjennom årene pga GAD, uten at jeg har vært deprimert.

Blir ikke dette litt overkill dersom han har seponert Remeron? Da vil jeg påstå Tolvon er et snillere alternativ med tanke på de fleste bivirkninger.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Dette er jo også et klassisk symptom på angst, men det er du vel klar over  :) Jeg har slitt mye med dette gjennom årene pga GAD, uten at jeg har vært deprimert.

Nei det var jeg egentlig ikke klar over, jeg trodde at angst gjorde at du sovnet senere, men depresjon gjorde at du våknet før?

Har du opplevd å bare sove urolig/våkne tidlig, som symptom på angst?

Skrevet

Dersom du sover fra kl. 22 til ca. kl. 05, så får du jo syv timer søvn. For meg er det en ganske vanlig natts søvn med tanke på antall timer, men dette er selvfølgelig veldig individuelt. Føler du deg uthvilt når du våkner?

Anonymous poster hash: 3bc70...e4f

Jeg føler meg ikke helt uthvilt nei, men det skyldes kanskje i hovedsak at jeg har ligget våken i flere timer og irritert meg.

På Remeron kunne jeg legge meg klokken 22-23 og sove til 07.30, eventuelt 09.00 i helgene, og våkne og føle meg uthvilt og med masse energi. Det var deilig.

Skrevet

Den fører jo også til vektøkning, så da er jeg vel like langt?

Hm, ja det var det. Men husker når jeg tok bare 25 mg, da hadde jeg ikke stor matlyst. Jeg var faktisk ganske tynn da. Du kan jo se det litt an, får du ulvehunger er det bare å slutte igjen. Det er verdt å ta for søvn iallefall.

Skrevet

Blir ikke dette litt overkill dersom han har seponert Remeron? Da vil jeg påstå Tolvon er et snillere alternativ med tanke på de fleste bivirkninger.

Tenkte bare på hva som var bra for søvn.

YoplaitDouble
Skrevet

Nei det var jeg egentlig ikke klar over, jeg trodde at angst gjorde at du sovnet senere, men depresjon gjorde at du våknet før?

Har du opplevd å bare sove urolig/våkne tidlig, som symptom på angst?

Jepp. Føles som om hjernen ikke blir ferdig med bekymringene før man legger seg, og så fortsetter den mens du sover. Mindre dyp søvn og flere oppvåkninger. Før jeg begynte på Tolvon var det helt håpløst dersom jeg skulle noe som helst annet enn "rutineaktivitet" dagen etter. Da var det bare å innse at det ville bli en drittnatt. Men det kunne det stort sett bli ellers også. Legen jeg tidligere hadde skjønte ikke dette, og skrev ut pakke etter pakke med Stilnoct eller Imovane, som jeg med litt flaks klarte å sove 4-5 timer på. Jeg visste ikke hva angst var selv, siden jeg var så vant med å ha det sånn.

Skrevet

Jepp. Føles som om hjernen ikke blir ferdig med bekymringene før man legger seg, og så fortsetter den mens du sover. Mindre dyp søvn og flere oppvåkninger. Før jeg begynte på Tolvon var det helt håpløst dersom jeg skulle noe som helst annet enn "rutineaktivitet" dagen etter. Da var det bare å innse at det ville bli en drittnatt. Men det kunne det stort sett bli ellers også. Legen jeg tidligere hadde skjønte ikke dette, og skrev ut pakke etter pakke med Stilnoct eller Imovane, som jeg med litt flaks klarte å sove 4-5 timer på. Jeg visste ikke hva angst var selv, siden jeg var så vant med å ha det sånn.

Det er såpass ja. Jeg trodde av en eller annen grunn at angst som sagt bare førte til at man ikke fikk sove. Men det virker jo logisk, mange av oss kan jo uansett i perioder med stress sove veldig dårlig.

Det virker som hjernen min iblant går inn i underlige tankebaner når det gjelder et relativt ubetydelig symptom, og katastrofetolker etter beste evne. F.eks:

Forkjølelse -> hjertebetennelse -> hjertesvikt -> død.

Sove dårlig -> depresjon -> suicidalitet -> død.

evt. Sove dårlig -> blir lei av livet -> suicidalitet -> død

Nå skjønner jeg jo rent logisk at det ikke er sånn, men det blir noen katastrofetanker iblant :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du holder ut, venter og ser det an. Det blir alltid dårlig søvn en stund etter at en slutter med søvnhjelpemidler.

Skrevet

Kan du ikke prøve og snu døgnet litt? Å legge seg klokka 22 må da være alt for tidlig hvis du vil sove helt til 7.30?

Hvis du er voksen, trenger du vel knapt mer enn 6-7 timers søvn pr. natt? Det må være bedre og være våken til nærmere 24, og se hva som skjer?  Alle vil vel ligge og gruble hvis en prøver og ligge til sengs i timevis uten og trenge det. Jeg tror du vil være uthvilt etter 6-7 timer hvis du ikke har tid til og ligge og gruble.

Skrevet

Jo, jeg tenkte å legge meg klokken 24 i dag. Og øve meg på at det ikke er farlig å våkne ila. natten og at det ikke betyr at jeg er deprimert.

Skrevet (endret)

Det virker som hjernen min iblant går inn i underlige tankebaner når det gjelder et relativt ubetydelig symptom, og katastrofetolker etter beste evne. F.eks:

Forkjølelse -> hjertebetennelse -> hjertesvikt -> død.

Sove dårlig -> depresjon -> suicidalitet -> død.

evt. Sove dårlig -> blir lei av livet -> suicidalitet -> død

Nå skjønner jeg jo rent logisk at det ikke er sånn, men det blir noen katastrofetanker iblant :)

Følg ditt eget råd, dvs:

"Nei, du skal på en måte akseptere at tankene er der uten at det gjør noe. Du må huske på at når du har en tvangslidelse, så har du en masse tanker som ikke representerer deg selv, hvis du skjønner. Hodet ditt kverner og kverner på noe dritt, for å bruke et slikt uttrykk.

I mitt tilfelle, så har jeg en tvangstanke om at jeg er suicidal. Jeg elsker å leve og ville selvsagt aldri gjort meg selv noe galt. Det er bare noe dritt som hodet mitt spinner på, siden jeg er redd for det."

:)

Og som andre sier, vær tålmodig mht søvn. Også jeg syns det høres voldsomt ut å forvente å sove fra 22-0730 som voksen. Husk også at søvn på sovetabletter og "naturlig" søvn ikke kan sammenlignes. Du vil kanskje måtte forvente å sove lettere med oppvåkning uten tabletter?

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min om å fortsette en liten stund til på 7,5 mg Remeron. Det fungerte jo forsåvidt bra på søvn og jeg er heller ikke spesielt sulten.

Forresten en morsom artikkel om dette:

http://thelastpsychiatrist.com/2007/07/the_most_important_article_on.html

Fyren som skrev artikkelen er klin gæren og jeg er usikker på om han i det hele tatt er psykiater. Men det er en morsom beskrivelse av spørsmål kanskje mange lurer på når det gjelder effekt av små doser og hvordan medikamenter forandrer seg ettersom man øker dosen.

motorPrøysen
Skrevet

En god artikkel også mange leger kan ha nytte av å lese. Tonen til The Last Psychiatrist er ironisk og rå, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener han er klin gæren. Jeg er temmelig sikker på at han er psykiater i RL.

Skrevet

En god artikkel også mange leger kan ha nytte av å lese. Tonen til The Last Psychiatrist er ironisk og rå, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener han er klin gæren. Jeg er temmelig sikker på at han er psykiater i RL.

Klin gæren var nok feil ordvalg, men når man ser på hans forhold til alkohol kan man jo lure litt iblant :-)

motorPrøysen
Skrevet

Som god pirat må han jo drikke en del rom :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...