Gå til innhold

Er selvskading alltid knyttet til EUPF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med noe selvskading, men hovedsakelig spiseforstyrrelser (hvis dette kan kalles en form for selvskading). Jeg har ikke diagnosen EUPF, men ser at dette er den eneste diagnosen som har selvskading som kriterie. Selv kjenner jeg meg ikke særlig igjen i de andre kriteriene annet enn selvskading/spiseforstyrrelser.

Jeg har tidligere fått diagnosen tilpassningsforstyrrelse, men er usikker på om den egentlig stemmer, ettersom jeg tror hendelsen/belastningen kun var en utløsende faktor. Dessuten er det ca. 4 år siden, og jeg sliter enda (hovedsakelig med angst og depressive symptomer).   

Anonymous poster hash: 7886f...3ff
Skrevet

Nei. Du trenger ikke å ha EUPF selv om du skader deg, men mange av selvskaderne har EUPF.

Skrevet

Det kan vel forekomme ved de fleste alvorlige psykiske lidelser, hvis desperasjonen er høy nok?

Jeg trodde forskjellen var at ved EUPF skulle det mindre til, grunnet intense følelser og mindre god impulskontroll?

Skrevet

Det kan vel forekomme ved de fleste alvorlige psykiske lidelser, hvis desperasjonen er høy nok?

Jeg trodde forskjellen var at ved EUPF skulle det mindre til, grunnet intense følelser og mindre god impulskontroll?

Veldig bra forklart.  Jeg begynte når depresjonen var høy nok og følelsene i totalt kaos.  Men det jeg erfarte er at det senere skulle mye mindre til.  Grunnen til det tror jeg er at når jeg hadde erfart at det hadde effekt, så var det lettere å ty til det selv om jeg ikke hadde det fullt så ille som første gang, og selv om jeg ikke har EUPF.

Skrevet

Nei det er det ikke,men desverre er det mange i helsevesenet som setter denne diagnosen så fort de har å gjøre med en pasient som skader seg.Jeg holdt selv på med selvskading i mange år.Allerede fra 5 års alder hadde jeg tendenser. Så gikk jeg i terapi i mange år hvor de visste at jeg drev med det,men ingen satt diagnsoen på meg før jeg møtte en tilfeldig psykiater ved en innleggelse som var raskt ute med å plassere denne diagnosen på meg,men under neste innleggelse møtte jeg en annen som ble sjokkert over denne diagnosen.Jeg utylte ingen av de andre kriteriene,så diagnosen ble fort fjernet.

Anonymous poster hash: 7dec0...94a
Skrevet

Nei, jeg skadet meg da jeg var 19-20 fordi jeg hadde en ubehandlet bipolar lidelse. Jeg sluttet øyeblikkelig da jeg ble innlagt og fikk diagnose og medisiner. De jeg kjenner med EUPF slutter ikke å skade seg fordi om de får stemningsstabiliserende.

Skrevet

Hva mener du NHD? 

Skrevet (endret)

Handlinger er en ting, og diagnoser er noe annet. Som oppadgående selvbevisste mennesker ser jeg ikke  noe forbindelse med visse handlinger ut fra en bestemt diagnose. Hvorfor skulle det være det ?

Endret av FGT
Rette Problemet
Skrevet

En kan skade seg selv ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men også mange andre lidelser. Jeg tror ikke man engang behøver å kvalifisere for noen diagnose.

Ingen psykiatriske lidelser/diagnoser har som absolutt kriterie at man må skade seg selv.

Hvilket gjør dette temaet grusomt interessant...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva mener du NHD? 

Menneskelig adferd og psykiatri er biologi og ikke matematikk eller fysikk. Dvs at det er stor variasjon.

Derfor vil et slikt spørsmål som inneholder "alltid" måtte besvares med nei.

"Før i tiden" var gjentatt selvskading svært ofte / nesten alltid knyttet til eupf selv om vi også så enkelttilfeller uten eupf.

Nå, i internetts og de sosiale mediers tid, ser vi en trend "på siden" av det klassisk psykiatriske. Det utvikler seg motebølger hvor det som tidligere av alle ble sett på som sykt og uønsket, nå internt gir status og applaus. Selvskading er en slik motebølge sammen med ekstrem slanking og suicidaladferd.

Skrevet

Menneskelig adferd og psykiatri er biologi og ikke matematikk eller fysikk. Dvs at det er stor variasjon.

Derfor vil et slikt spørsmål som inneholder "alltid" måtte besvares med nei.

"Før i tiden" var gjentatt selvskading svært ofte / nesten alltid knyttet til eupf selv om vi også så enkelttilfeller uten eupf.

Nå, i internetts og de sosiale mediers tid, ser vi en trend "på siden" av det klassisk psykiatriske. Det utvikler seg motebølger hvor det som tidligere av alle ble sett på som sykt og uønsket, nå internt gir status og applaus. Selvskading er en slik motebølge sammen med ekstrem slanking og suicidaladferd.

Er det ikke en del som skader seg kun for å dempe den intense psykiske smerten?

Jeg tror aldri jeg hadde hørt om det, men var veldig langt nede når jeg begynte.  Nå når jeg er frisk og har det bra, har jeg ikke behov for det.  Når jeg klarte å la være i to år mens jeg var ustabil, så var det stadig en kamp.  

Jeg har gått ut fra at det er en god del andre også som kun gjør det for å dempe og mestre psykisk smerte. At det for mange ikke har noe med EUPF eller motebølge å gjøre.

Skrevet

Jeg tror aldri jeg hadde hørt om det, men var veldig langt nede når jeg begynte.  Nå når jeg er frisk og har det bra, har jeg ikke behov for det.  Når jeg klarte å la være i to år mens jeg var ustabil, så var det stadig en kamp.  

Jeg har gått ut fra at det er en god del andre også som kun gjør det for å dempe og mestre psykisk smerte. At det for mange ikke har noe med EUPF eller motebølge å gjøre.

Hvorfor tror du at mennesker med EUPF skader seg? På hvilken måte tenker du at det skiller seg fra din selvskading?

Skrevet

Hvorfor tror du at mennesker med EUPF skader seg? På hvilken måte tenker du at det skiller seg fra din selvskading?

Jeg sier ikke at alle med EUPF skader seg.  Men det er en av de 9 kriterier, der du skal oppfylle 5 tror jeg det er for å få diagnosen. 

Jeg vet ikke hvordan det skiller seg fra min måte, men jeg vet måten jeg skadet meg på ikke trengte legebehandling, utenom et uhell,  og det er heller ikke noen som merket noe.  Utad var jeg både rolig og avbalansert før og etterpå. Kaoset og smerten inni meg var det ingen som så.

Jeg vet at noen gjør det for å få oppmerksomhet, selv om jeg tror de er i fåtall.  Jeg tror at enkelte viser utad en mer utagerende adferd.  Men jeg tror det finnes alle typer innen EUPF også.

Men det med utagerende adferd har jeg lenge tenkt å spør om.  Hva ligger det i ordet?  Hvis måten jeg skadet meg på var utagerende så har  jeg misforstått ordet. Jeg trodde at ved utagering så vil de som er i nærheten merke noe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min oppfatning er at personer med eupf som selvskader seg, gjør det nettopp for å dempe en indre, psykisk smerte.

Skrevet

Min oppfatning er at personer med eupf som selvskader seg, gjør det nettopp for å dempe en indre, psykisk smerte.

At det KUN er det, og ikke har noe med EUPF og motebølge å gjøre var det jeg lurte på.

Jeg sitter og grubler hvordan du har oppfattet spørsmålet mitt.  Jeg tror ikke de med EUPF har det mindre vondt og har mindre grunner for å handle slik. 

Skrevet

At det KUN er det, og ikke har noe med EUPF og motebølge å gjøre var det jeg lurte på.

Jeg sitter og grubler hvordan du har oppfattet spørsmålet mitt.  Jeg tror ikke de med EUPF har det mindre vondt og har mindre grunner for å handle slik. 

Grunnen il at jeg stilte et motspørsmål til deg, var at jeg oppfatter din beskrivelse av hvorfor du drev med selvskading som identisk med den mest typiske begrunnelsen også for mennesker med eupf.

Skrevet

Grunnen il at jeg stilte et motspørsmål til deg, var at jeg oppfatter din beskrivelse av hvorfor du drev med selvskading som identisk med den mest typiske begrunnelsen også for mennesker med eupf.

Det du siterte nå var det jeg svarte NHD.  Deg svarte jeg lenger oppe.

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette innlegget.  Men nok om det.  Det eneste jeg lurte på var om det ikke var flere som skadet seg uten å ha eupf eller at det var en motebølge. Det var det som overasket meg litt.

Skrevet

Det du siterte nå var det jeg svarte NHD.  Deg svarte jeg lenger oppe.

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette innlegget.  Men nok om det.  Det eneste jeg lurte på var om det ikke var flere som skadet seg uten å ha eupf eller at det var en motebølge. Det var det som overasket meg litt.

Jeg vet at jeg siterte svaret ditt til nhd, men ønsket å forklare hvorfor jeg stilte mitt spørsmål til deg i denne tråden.

Skrevet

Jeg vet at jeg siterte svaret ditt til nhd, men ønsket å forklare hvorfor jeg stilte mitt spørsmål til deg i denne tråden.

Jeg lurte på noe, men det var verken det du eller NHD svarte på.

Så nå sitter jeg helst og grubler på hva som var galt med spørsmålet. 

Skrevet

Jeg lurte på noe, men det var verken det du eller NHD svarte på.

Så nå sitter jeg helst og grubler på hva som var galt med spørsmålet. 

Du svarte jo selv på dette spørsmålet i din første kommentar i tråden :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...