Gå til innhold

Når man trenger psykisk hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har hatt det svært vanskelig privat de siste 4 mnd og hele livet mitt har mer eller mindre raknet. Det har skjedd alvorlige ting i familien og jeg sitter igjen i en situasjon der jeg er alene om ansvaret for barnet mitt.

jeg har signalisert at jeg trenger hjelp og fastlegen henviste meg videre. I dag fikk jeg beskjed om at henvisningen var avslått, at ingen av oss i familien kvalifiserte til å få hjelp via psykiatrien, og at det var naturlig å føle det slik vi gjør etter et slik traume og derfor ikke kunne regnes som en psykisk lidelse.

Jeg har prøvd å sjekke om jeg finner en psykiater eller psykolog på egenhånd, men det jeg har ikke råd til å betale selv, og har derfor ikke kommet noe lengre.

Jeg lurer derfor på hva jeg skal gjøre. Tok testen på nett som gikk på depresjon, fikk til resultat at jeg har en alvorlig depresjon og burde vurderes innlagt. Jeg ser snart ingen utvei lengre dersom jeg ikke får hjelp. Jeg har ingen og snakke med og er helt alene. Dette går også naturligvis utover barnet mitt, da jeg sliter med å håndtere ansvaret for et barn akkurat nå. Innimellom har jeg selvmordstanker og tenker at det ville vært bedre om jeg ikke levde. Alt føles svart og jeg ser ikke mening med noe.

Har nå prøvd å søke hjelp og være ansvarlig, så mitt spørsmål er egentlig; når kan man få psykiatrisk hjelp??

Må man kutte begge pulsårene eller oppleve noe som utøya for å kvalifisere?

Håper du kan gi meg et godt råd. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lengre. Og jeg er heller ikke den eneste som trenger hjelp i familien. Jeg ønsker ikke å bli innlagt, men bare noen å snakke med som kan hjelpe meg å sortere tanker og hjelpe meg til å mestre hverdagen.

Skrevet

Hei - leit å høre at du har det så vanskelig for tiden. Jeg ville bare gi deg et tips - har dere et familiesenter i kommunen du bor i? I vår kommune kan vi få gratis samtaler der. Det hører til helsestasjonen. Eventuelt ville jeg ha gått til fastlegen på ny hvis jeg var deg. Fortell om den testen du tok på nettet. Lykke til <3

Anonymous poster hash: 16afe...28a
Skrevet

Jeg har hatt det svært vanskelig privat de siste 4 mnd og hele livet mitt har mer eller mindre raknet. Det har skjedd alvorlige ting i familien og jeg sitter igjen i en situasjon der jeg er alene om ansvaret for barnet mitt.

jeg har signalisert at jeg trenger hjelp og fastlegen henviste meg videre. I dag fikk jeg beskjed om at henvisningen var avslått, at ingen av oss i familien kvalifiserte til å få hjelp via psykiatrien, og at det var naturlig å føle det slik vi gjør etter et slik traume og derfor ikke kunne regnes som en psykisk lidelse.

Jeg har prøvd å sjekke om jeg finner en psykiater eller psykolog på egenhånd, men det jeg har ikke råd til å betale selv, og har derfor ikke kommet noe lengre.

Jeg lurer derfor på hva jeg skal gjøre. Tok testen på nett som gikk på depresjon, fikk til resultat at jeg har en alvorlig depresjon og burde vurderes innlagt. Jeg ser snart ingen utvei lengre dersom jeg ikke får hjelp. Jeg har ingen og snakke med og er helt alene. Dette går også naturligvis utover barnet mitt, da jeg sliter med å håndtere ansvaret for et barn akkurat nå. Innimellom har jeg selvmordstanker og tenker at det ville vært bedre om jeg ikke levde. Alt føles svart og jeg ser ikke mening med noe.

Har nå prøvd å søke hjelp og være ansvarlig, så mitt spørsmål er egentlig; når kan man få psykiatrisk hjelp??

Må man kutte begge pulsårene eller oppleve noe som utøya for å kvalifisere?

Håper du kan gi meg et godt råd. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lengre. Og jeg er heller ikke den eneste som trenger hjelp i familien. Jeg ønsker ikke å bli innlagt, men bare noen å snakke med som kan hjelpe meg å sortere tanker og hjelpe meg til å mestre hverdagen.

Her spørs det om ikke fastlegen din har gjort en litt lettvint jobb. Reaksjoner på vanskelige livssituasjoner er nok i utgangspunktet ikke spesialisthelsetjenestens ansvarsområde, så andre tiltak burde nok ha vært utprøvd før du ble henvist videre.  Du bør kunne få hjelp på kommunalt nivå, både fra kommunens psykiatritjeneste (det kan hende den kalles noe annet der du bor) og fra din fastlege.

For å finne ut hva som tilbys av hjelp på kommunalt nivå, så kan du sannsynligvis finne ut en del ved å sjekke kommunens nettside. I tillegg bør du snakke med fastlegen på nytt og få vedkommende til å vurdere hva slags hjelp du trenger dersom du har fått en depresjon.

Håper du klarer å mobilisere energi til å finne ut hva slags hjelp som er tilgjengelig for deg der du bor.

Skrevet

Dette har jeg også opplevd.

Jeg synes du skal gå til fastlegen igjen, og ta med det du har skrevet her i tråden.

Du er helt avhengig av at fastlegen forstår alvåret. Hvis fastlegen ikke skriver god nok hevisning, så blir du avvist igjen. Derfor....slutt å "ta deg sammen" (positivt ment)

Lykke til !

Anonymous poster hash: 31d3e...53d
Skrevet

I de store kommunene har man noe som heter livskrisehjelpen. I Bergen holder den til på legevakten. Aner ikke hvor du bor i landet men søk på livskrisehjelpen så finner du den nærmeste :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...