Gå til innhold

Ville dere bedt om psykiaterbytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en psykiater som er veldig ålreit på mange måter. Han er svært faglig dyktig, og har tonnevis av erfaring. Problemet er at det er tilnærmet UMULIG å få tak i han! Nå sitter jeg med en problemstilling fastlegen min gir en løsning som er grei foreløpig. Men han er tydelig ikke komfortabel med at det skal være så vanskelig å få fatt på psykiateren min. Jeg har i tre uker selv forsøkt å få tak i han på jobbmobilen hans, men alt jeg møter er en telefonsvarer som sier at man må legge igjen en beskjed om man ønsker kontakt. Dette har jeg gjort flere ganger. I alle fall nok til at jeg begynner å føle meg ganske så ukomfortabel, at jeg maser. I tillegg har jeg forsøkt mail, og brev på papir. Null respons. Når jeg snakker med psykologen min, sier han at selv han sliter med å få fatt på fyren... Mye å gjøre... blabla... spesielt vanskelig nå... han er liksom stadig vekk ute på kurs, eller ett eller annet sted for å undervise. Men når både jeg selv, psykologen ved samme poliklinikk og fastlegen min ikke får tak i han?!

Psykologen min sier han er den legen ved poliklinikken som har mest å gjøre...(dette er i det offentlige) Det kan jeg forstå, for han er egentlig kjempedyktig! Nå sitter jeg her med en litt akutt problemstilling, en fastlege som ordner en foreløpig løsning han ikke er komfortabel med uten å ha snakket med psykiateren min...

Dette er ikke første gangen jeg opplever å få problemer fordi det er vanskelig å få tak i psykiateren min.

Hva ville dere gjort? Er det greit å ofre svært gode fagkunnskaper til fordel for en mindre erfaren psykiater med bedre tid?

Anonymous poster hash: 9864d...6ea
Skrevet

Jeg har det egentlig motsatt.

Min psykiater er utrolig snill, tilgjengelig (svarer på mail til alle døgnets tider) og flink på kognitiv terapi. Men tror ikke vedkommende kan måle seg med NHD når det gjelder medisinkunnskaper.

Jeg velger å ikke bytte i alle fall. Dette er jo privat helsevesen, så det ville uansett kanskje vært enklere for meg å bytte, men jeg trives.

Skrevet

Hei!

Jeg har også en psykiater som svarer relativt fort og følger opp.

Nå er min psykiater tysk og jeg er litt tysk, slik at for meg er det viktig med ryddighet og at man svarer på henvendelser. Jeg rydder hver dag raskt  igjennom min mail, sletter og lar kun ting stå som er viktig, min psykiater har aldri ikke svart på mail, men hun er ryddig på arbeidsforholdet og misbruker ikke dette til tull.

Det kan ta fra noen timer til noen dager å få svar.

Jeg syns dette vitner om dårlig orden hos din psykiater, enten må man være tydelig og avklare at man ikke svarer på mail, brev etc... men man må kunne få tak i noen, og jeg tror nå de fleste psykiatere er flinke på vanlige psykiske lidelser, det er noe annet med utviklingsforstyrrelser og PU, det er langt mellom kompetansen på sånt.

Jeg mener du bør finne en psykiater som har orden og system, de er gjerne også de dyktigste.

Oppriktighet og nøeyaktighet er et godt tegn.

Skrevet

Jeg har en psykiater som er veldig ålreit på mange måter. Han er svært faglig dyktig, og har tonnevis av erfaring. Problemet er at det er tilnærmet UMULIG å få tak i han! Nå sitter jeg med en problemstilling fastlegen min gir en løsning som er grei foreløpig. Men han er tydelig ikke komfortabel med at det skal være så vanskelig å få fatt på psykiateren min. Jeg har i tre uker selv forsøkt å få tak i han på jobbmobilen hans, men alt jeg møter er en telefonsvarer som sier at man må legge igjen en beskjed om man ønsker kontakt. Dette har jeg gjort flere ganger. I alle fall nok til at jeg begynner å føle meg ganske så ukomfortabel, at jeg maser. I tillegg har jeg forsøkt mail, og brev på papir. Null respons. Når jeg snakker med psykologen min, sier han at selv han sliter med å få fatt på fyren... Mye å gjøre... blabla... spesielt vanskelig nå... han er liksom stadig vekk ute på kurs, eller ett eller annet sted for å undervise. Men når både jeg selv, psykologen ved samme poliklinikk og fastlegen min ikke får tak i han?!

Psykologen min sier han er den legen ved poliklinikken som har mest å gjøre...(dette er i det offentlige) Det kan jeg forstå, for han er egentlig kjempedyktig! Nå sitter jeg her med en litt akutt problemstilling, en fastlege som ordner en foreløpig løsning han ikke er komfortabel med uten å ha snakket med psykiateren min...

Dette er ikke første gangen jeg opplever å få problemer fordi det er vanskelig å få tak i psykiateren min.

Hva ville dere gjort? Er det greit å ofre svært gode fagkunnskaper til fordel for en mindre erfaren psykiater med bedre tid?

Dette synes jeg høres uprofesjonelt ut, du bør konfrontere vedkommende med det i neste time.  Du bør kartlegge hvorvidt dette kun gjelder for en periode eller om dette er malen og ta en avgjørelse ut i fra det.

Det neste spørsmålet, -er vedkommende nødvendigvis en dyktig behandler når personen aldri har tid til sine pasienter? En behandler med bedre tid trenger faktisk ikke være faglig svakere, men ganske enkelt dyktigere på å forvalte tiden sin.

Skrevet

Takk for respons, beklager at jeg er så treig med å følge opp min egen tråd.

Psykiateren min liker at man bruker mail (til ikkesenstive henvendelser, som for å avtale timer eller be or resepter). Han vil også helst at man ringer han personlig på mobil. Men det er likevel dønn umulig å få tak på han...

Jeg kunne nok byttet, men jeg har aldri hatt en så faglig dyktig og erfaren psykiater før. Uredd for å prøve ting andre leger ikke har interessert seg for å prøve ut før han. Men da ga grønt lys, fikk jeg faktisk noe som kunne vært til stor hjelp for meg på et langt tidligere tidspunkt.

Så.. Det er et tankekors. Psykiatere med bedre tid er kanskje faglig dyktigere fordi de har bedre tid... Jeg har ikke den erfaringen nå dessverre. Det er derfor dette er så vanskelig. Sliter med rusmisbruk i tillegg til min bipolare lidelse, og den nåværende psykiateren min er svært kompetent på dette feltet. Hans problem er en idealisme, som dessverre kan slå veldig negativt ut for pasientene hans. Var jeg han, ville jeg tatt færre pasienter rett og slett. Det er på grunn av de overfornevnte positive sidene jeg har beholdt han.

Men fortsetter dette, vet jeg ikke hva jeg gjør. Finnes jo mange private psykiatere med avtale, men det er bare navn på en liste.

Skrevet

Kan ikke psykologen din anbefale en annen psykiater? Eller, i det minste "luke ut" noen navn? En erfaren psykolog burde vel kjenne til/ha erfaring med en del navn,

Jeg hadde ikke orket å ha det som du beskriver, så jeg hadde i utgangspunktet byttet. Kanskje latt være hvis jeg ikke fikk anbefalt et navn, for jeg skjønner at du ikke bare vil plukke et navn fra en liste når du har en spesifikk problemstilling du trenger hjelp til.

Skrevet

Har du jevnlige timeavtaler med psykiateren, eller skal du kun ta kontakt ved behov?

Dersom du har faste avtaler fra tid til annen, så ville jeg forsøkt å vente med å ta opp ting til timen kommer. At fastlegen din synes det er vanskelig å få tak i psykiateren, er ikke noe du trenger å ta ansvar for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...