AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 Skrevet 25. februar 2014 Jeg lurer på hva behandlingen av EUPF går ut på, hvis man har en engstelig subtype med vanskelige forhold til andre, mye engstelse, kronisk vondt i brystet og sorgfølelse, ensomhet, sårbarhet, skam, unnvikende oppførsel, og vanskeligheter med å snakke med andre på en måte med flyt og letthet? Altså at man ikke driver med selvskading, manipulering, krangling og denslags? Anonymous poster hash: 9f4d8...cab 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. februar 2014 Skrevet 25. februar 2014 Hovedbehandlingen er regelmessige samtaler mist en gang i uken over minst et år. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 Skrevet 25. februar 2014 Hovedbehandlingen er regelmessige samtaler mist en gang i uken over minst et år. Ja men hva er det samtalene går ut på? Anonymous poster hash: 9f4d8...cab 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Ja men hva er det samtalene går ut på? Anonymous poster hash: 9f4d8...cab Selv om eupf er en diagnose, er personene med eupf svært ulike og har ulike utfordringer i livet. Terpaien må ta utgangspunkt i den enkeltes største utfordringer. Det som står i veien for et godt liv i harmoni med andre, og det som nedsetter ens funksjon i arbeid/utdanning, familie- og sosialt liv. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Det er grovt sett to hovedformer for psykoterapi i bruk, kognitiv og psykodynamisk. Det kan lønne seg å lese seg litt opp på hva som skiller dem og så velge en behandler innenfor terapiformen som appellerer mest til deg. http://www.instpsyk.no/psykoterapi/psykoterapeuter/ http://www.kognitiv.no/kognitive_terapeuter/cms/36 0 Siter
Gjest Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Selv om eupf er en diagnose, er personene med eupf svært ulike og har ulike utfordringer i livet. Terpaien må ta utgangspunkt i den enkeltes største utfordringer. Det som står i veien for et godt liv i harmoni med andre, og det som nedsetter ens funksjon i arbeid/utdanning, familie- og sosialt liv. Dette gjelder vel også behandling generelt? Og ikke bare for EUPF. Men jeg skjønner at denne tråden handler om EUPF og at svaret er gitt deretter. Men slik jeg tenker så er det logisk at all (det meste av?) behandling går ut på det du beskriver. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Selv om eupf er en diagnose, er personene med eupf svært ulike og har ulike utfordringer i livet. Terpaien må ta utgangspunkt i den enkeltes største utfordringer. Det som står i veien for et godt liv i harmoni med andre, og det som nedsetter ens funksjon i arbeid/utdanning, familie- og sosialt liv. Ja men hvordan tar man tak i den enkeltes største utfordringer? Skal det analyseres og trekkes tilbake til barndommen, eller skal det fokuseres på her og nå? Så gjenta og gjenta, til man ser bedring og tilbakefall avtar? Jeg vet at noen får støtte fra behandleren sin i at andre personer i pasientens liv er skadelige for pasienten. Hvordan vet behandleren at det ikke bare er pasienten som svartmaler når h*n forteller om andre? Anonymous poster hash: 9f4d8...cab 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.