Gå til innhold

Behandling av EUPF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva behandlingen av EUPF går ut på, hvis man har en engstelig subtype med vanskelige forhold til andre, mye engstelse, kronisk vondt i brystet og sorgfølelse, ensomhet, sårbarhet, skam, unnvikende oppførsel, og vanskeligheter med å snakke med andre på en måte med flyt og letthet? 

Altså at man ikke driver med selvskading, manipulering, krangling og denslags? 

Anonymous poster hash: 9f4d8...cab
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hovedbehandlingen er regelmessige samtaler mist en gang i uken over minst et år.

Skrevet

Hovedbehandlingen er regelmessige samtaler mist en gang i uken over minst et år.

Ja men hva er det samtalene går ut på? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja men hva er det samtalene går ut på? 

Selv om eupf er en diagnose, er personene med eupf svært ulike og har ulike utfordringer i livet. Terpaien må ta utgangspunkt i den enkeltes største utfordringer. Det som står i veien for et godt liv i harmoni med andre, og det som nedsetter ens funksjon i arbeid/utdanning, familie- og sosialt liv.

Skrevet

Selv om eupf er en diagnose, er personene med eupf svært ulike og har ulike utfordringer i livet. Terpaien må ta utgangspunkt i den enkeltes største utfordringer. Det som står i veien for et godt liv i harmoni med andre, og det som nedsetter ens funksjon i arbeid/utdanning, familie- og sosialt liv.

Dette gjelder vel også behandling generelt? Og ikke bare for EUPF. Men jeg skjønner at denne tråden handler om EUPF og at svaret er gitt deretter. Men slik jeg tenker så er det logisk at all (det meste av?) behandling går ut på det du beskriver. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Skrevet

Ja men hvordan tar man tak i den enkeltes største utfordringer? Skal det analyseres og trekkes tilbake til barndommen, eller skal det fokuseres på her og nå? Så gjenta og gjenta, til man ser bedring og tilbakefall avtar?

Jeg vet at noen får støtte fra behandleren sin i at andre personer i pasientens liv er skadelige for pasienten. Hvordan vet behandleren at det ikke bare er pasienten som svartmaler når h*n forteller om andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...