AnonymBruker Skrevet 25. februar 2014 Skrevet 25. februar 2014 Finnes det noen enkle regler? Er det så enkelt som at om man skader noen så havner man i fengsel? Hva da med de som trodde ofrene ikke var mennesker,men monstre/alien,rovdyr? Terroristen fikk forvaring/fengsel i minst 20+ år.Han var altså ikke sinnsyk nok for sykehus. Det finnes skjeldne sykdommer som Munchausen by proxy og dissosiativ personlighetsforstyrrelse,eller flere forskjellige personligheter i samme sinn.Psykopati er en personlighetsforstyrrelse,men ikke en sykdom(?) De fleste er vel enten i fengsel,eller undertrykker sine følelser for å kunne beholde jobben.Jeg har mistanke til at noen av dem har maktposisjoner i samfunnet,slik som militæret,politiet eller prest. Er det for få tilfeller i Norge til å kunne konkludere? Anonymous poster hash: 1add4...268 0 Siter
Rette Problemet Skrevet 25. februar 2014 Skrevet 25. februar 2014 Det med å undertrykke bestialiteten sin, det er noe alle anstendige mennesker gjør. Alle mennesker er grusomme, i sitt stille sinn. Det er de som ikke klarer å undertrykke det, som havner i fengsel. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Finnes det noen enkle regler? Er det så enkelt som at om man skader noen så havner man i fengsel? Hva da med de som trodde ofrene ikke var mennesker,men monstre/alien,rovdyr? Terroristen fikk forvaring/fengsel i minst 20+ år.Han var altså ikke sinnsyk nok for sykehus. Det finnes skjeldne sykdommer som Munchausen by proxy og dissosiativ personlighetsforstyrrelse,eller flere forskjellige personligheter i samme sinn.Psykopati er en personlighetsforstyrrelse,men ikke en sykdom(?) De fleste er vel enten i fengsel,eller undertrykker sine følelser for å kunne beholde jobben.Jeg har mistanke til at noen av dem har maktposisjoner i samfunnet,slik som militæret,politiet eller prest. Er det for få tilfeller i Norge til å kunne konkludere? Anonymous poster hash: 1add4...268 De som selv skjønner at handlingene deres er ødeleggende, havner i fengel. Psykopater skjønner at de gjør feil fordi de manipulerer andre og skjuler sine kriminelle påfunn. Mentale lidelser er vondt, og pasienten tror at h*n ikke overkjører egen samvittighet. Tvilstilfellene havner ikke i fengsel. Anonymous poster hash: d5dbf...ac8 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 De som har en alvorlig sinnslidelse dømmes til behandling. De som ikke har en alvorlig sinnslidelse dømmes til straff. Straffeloven §44. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Det er jo en del filosofiske tanker man kan gjøre seg rundt dette her. Blandt annet er folk med ubehandlet (eller 'selvmedisinert') ADHD en relativt stor gruppe i norske fengsler. Mennesker må ansvarliggjøres for handlinger, men det må gå an å stille spørsmål hva et samfunn gjør for å hjelpe de som faller ut (fra tidlig alder). Slik det er nå er det massiv stigmatisering, vanskelig å få hjelp etc etc, så individet som faller på utsiden utvikler mekanismer for å motvirke den enorme mengde med negativitet som vil møte vedkommende fra tidlig barneår til voksen alder. Alle ser at Jeppe drikker, men hvorfor drikker Jeppe. På den andre side må det være et vern mot farlige folk, men vi kan vel konkludere med at hittil i historien så blir det ikke mindre farlige folk ved å hive dem i fengsel etterhvert som de blir gamle nok. Jeg er hellig overbevist om at samfunnet som helhet (og ikke minst enkeltindividers skjebne) kunne tjent MYE på å sette inn mye mer ressurser, forskning og opplegg der det trengs i mye tidligere alder. Hvor rasjonelt er et menneske som begår feks drap ? Kan man si at de fleste drapsmen per definisjon er sinnsyke, hvertfall under ugjerningen ? Hvor rasjonelt er et menneske som har opplevd å bli utstøtt i hele livet, som utvikler overlevelsesinstinkter som sier 'oss mot dem' ? Det er veldig lett å sitte på den 'gode' siden og enkelt fordømme andre, men det løser ingenting. Hive folk i fengsel løser svært lite det og. Det må handling, politisk vilje, forskning og penger til. Og ingen skal fortelle meg at det er nok tilltak for de som faller utenfor i tidlig alder, det er bare bullshit. Anonymous poster hash: d663c...52b 0 Siter
ISW Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 Det er jo en del filosofiske tanker man kan gjøre seg rundt dette her. Blandt annet er folk med ubehandlet (eller 'selvmedisinert') ADHD en relativt stor gruppe i norske fengsler. Mennesker må ansvarliggjøres for handlinger, men det må gå an å stille spørsmål hva et samfunn gjør for å hjelpe de som faller ut (fra tidlig alder). Slik det er nå er det massiv stigmatisering, vanskelig å få hjelp etc etc, så individet som faller på utsiden utvikler mekanismer for å motvirke den enorme mengde med negativitet som vil møte vedkommende fra tidlig barneår til voksen alder. Alle ser at Jeppe drikker, men hvorfor drikker Jeppe. På den andre side må det være et vern mot farlige folk, men vi kan vel konkludere med at hittil i historien så blir det ikke mindre farlige folk ved å hive dem i fengsel etterhvert som de blir gamle nok. Jeg er hellig overbevist om at samfunnet som helhet (og ikke minst enkeltindividers skjebne) kunne tjent MYE på å sette inn mye mer ressurser, forskning og opplegg der det trengs i mye tidligere alder. Hvor rasjonelt er et menneske som begår feks drap ? Kan man si at de fleste drapsmen per definisjon er sinnsyke, hvertfall under ugjerningen ? Hvor rasjonelt er et menneske som har opplevd å bli utstøtt i hele livet, som utvikler overlevelsesinstinkter som sier 'oss mot dem' ? Det er veldig lett å sitte på den 'gode' siden og enkelt fordømme andre, men det løser ingenting. Hive folk i fengsel løser svært lite det og. Det må handling, politisk vilje, forskning og penger til. Og ingen skal fortelle meg at det er nok tilltak for de som faller utenfor i tidlig alder, det er bare bullshit. Anonymous poster hash: d663c...52b Du spør om hvor rasjonelle drapsmenn er. Jeg tenker at mange drap også kommer av uløste langvarige konflikter, ikke at drapsmannen nødvendigvis "klikker" og dreper noen. Jeg tenker også noe rundt straffenivået i Norge. For eksempel. Det er en person (med utfra hva jeg kan skjønne; diagnose sadistisk personlighetsforstyrrelse da han virkelig "trekker næring" av konflikter og nyter å plage andre) som brukte tre år av sitt liv til å skape problemer for meg. Det var ingen konflikt som kunne løses, for saken var bare at han fant en glede i å lage bråk. Det kunne for meg, (og jeg betrakter meg selv som en nokså rasjonell person med god impulskontroll) føre til tanker om at dersom jeg ikke hadde fått straff for det, så er det ikke utenkelig at denne personen kunne "blitt utsatt for en ulykke". Nå ville jeg naturligvis ikke drept vedkommende, for jeg tror ikke jeg ville vært i stand til å gjøre noe sånt, men generelt så er det vel som oftest to sider av en sak. Blind vold finnes, ja, men jeg tror det hører til sjeldenhetene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2014 Skrevet 26. februar 2014 som brukte tre år av sitt liv til å skape problemer for meg. Det var ingen konflikt som kunne løses, for saken var bare at han fant en glede i å lage bråk. Det hørtes da ikke noe bra ut. Var du ikke i en situasjon du kunne dra vekk fra ? Men uansett: jeg sier ikke at samfunnet ikke trenger vern mot individer, og jeg sier ikke at noen er så skakkjørte at det er lite eller ingen håp, det jeg sier er at metodene vi bruker så langt IKKE hjelper ! Dette er en påstand jeg har har hatt siden tidlig ungdomsår, og står ved enda. På barneskolen kunne jeg se hvem som kom til å hanve utpå, og omtrent uten unntak har dette skjedd. Jeg, som barn og tenåring, kunne observere andre barn og tenåringer som trengte hjelp. Er jeg spesielt begavet, eller kan det tenkes at skole,lærere, naboer, venner, familie etc også må ha observert en negativ adferdsutvikling ? Kanskje i mange tilfeller så er det gjort forsøk, eller massive forsøk på å hjelpe også ? Samfunnet og 'systemet' baserer seg på at de fleste blir noenlunde normale folk, og så hiver vi avvikerne i fengsel eller på institusjon, alt etter som vi velger å diagnosere dem 'sinnsyk i gjerningsøyeblikket' eller avskriver dem med asosial atferd, men vel vitende om egne handlinger. Tenk om han som plagde deg i 3 år ikke hadde fått straff, fordi han aldri hadde plagd deg, fordi han (tipper han ?) fikk adekvat hjelp tidlig nok. Vi ser på problemet i feil ende, mener jeg. Anonymous poster hash: d663c...52b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.