Gå til innhold

kognitiv terapi vs. psykodynamisk terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurer egentlig på hva forskjellen mellom kognitiv og psykodynamisk terapi er? Finnes det flere metoder enn disse? og hvilke er best på ptsd?

Anonymous poster hash: dc6c8...721
Skrevet

Grovt sett er det vel slik at psykodynamisk går mye ut på å analysere ting, mens kognitiv fokuserer på å finne gode løsninger/på mestring.

Tror jeg.

Jeg vet at nhd anbefaler metakognitiv terapi for PTSD, som er m variant av kognitiv (jeg skjønner ikke helt forskjellen selv). Det finnes også ACT (aksept og forpliktelseterapi), men jeg vet ikke om denne terapiformen er så utbredt enda.

Skrevet (endret)

I psykodynamisk terapi utforsker man samspillet mellom terapeut og pasient og bruker det til å skape nye tanke- og handlingsmønstre. I kognitiv terapi ser man på hvordan pasienten reagerer i forskjellige situasjoner og lærer å finne nye måter å møte disse på.

Jeg ville tro begge metodene vil kunne være til nytte for en med ptsd.

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Jeg har kompleks PTSD og opplevde at kognitiv terapi økte tankesurr og depresjon.

Jeg ble "sugd" inn i de vonde minnebildene samtidig som jeg fikk skyldfølelse fordi jeg oppfattet at terapeutene mente jeg skulle klare å skille mellom fortid og nåtid. Jeg forsto rett og slett ikke hvordan jeg skulle forholde meg til traumene i behandlingen. Jeg ble ekstramt frustrert. Og endte ikke før en psykiater forsto at jeg var i ferd med å bli retraumatisert.

Min forståelse av metakognitiv terapi tar er at det tar utgangspunkt i de samme traumene, men betrakter minnebildene på avstand. I et metaperspektiv. For meg ble det mye lettere å jobbe med traumene på denne måten. Jeg kan betrakte minnene på trygg avstand med hjelp fra terapeuten, uten å bli sugd inn,  samtidig som terapeuten hjelper meg med å "omskrive minnene" til mer positivt minner med blant annet EMDR.

Så for meg:  Metakognitiv terapi sammen med EMDR har uten tvil vært best.

Anonymous poster hash: d56e0...2c8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...