Gå til innhold

Kroppen i alarmberedskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i konstant alarmberedskap, er helt utslitt. Jeg er redd for alt når det gjelder mine tre snart voksne barn. Tenker ulykker, brann, sykdom osv osv hele tiden.

Vi har også opplevd det meste av det, så er nok en av årsakene til at jeg har det slik. Har det aller værst med tanke på trafikkulykker. Gnager meg til og med i søvne.Grusomme mareritt.Og hver gang de går ut døren, så tror jeg at jeg ser dem for siste gang. Føler meg så trist.

Jeg vil ikke ta medisiner. Hvordan kan jeg få et bedre liv?

Anonymous poster hash: de975...4bb
Skrevet

Jeg går i konstant alarmberedskap, er helt utslitt. Jeg er redd for alt når det gjelder mine tre snart voksne barn. Tenker ulykker, brann, sykdom osv osv hele tiden.

Vi har også opplevd det meste av det, så er nok en av årsakene til at jeg har det slik. Har det aller værst med tanke på trafikkulykker. Gnager meg til og med i søvne.Grusomme mareritt.Og hver gang de går ut døren, så tror jeg at jeg ser dem for siste gang. Føler meg så trist.

Jeg vil ikke ta medisiner. Hvordan kan jeg få et bedre liv?

Angst kan behandles med psykoterapi.  :)

Anonymous poster hash: 587fe...f86

Skrevet

Du må gjøre et valg. Bestemme deg for om du vil ha all fokus på det "ekslusive" (det som sjelden/aldri skjer) eller om fokuset ditt skal ligge på det "hyppige" (det går helst bra). 

Jeg vet det er vanskelig. Jobber aktivt selv om dagen mot det "hyppige". Og det er ikke gjort over natta å komme dit, særlig ikke om man har erfaringer med at det "ekslusive" har inntruffet. 

En god samtalepartner kan hjelpe litt for å flytte fokus og bearbeide evnt tidligere erfaringer. Jobben med å komme i mål på dette må man selv gjøre. Det vet vi og h' som det stinker til tider å vite det;)

Anonymous poster hash: 4d6c2...2fb
Skrevet

Har du lest bøker med Ingvard Wilhelmsen? Bøkene hans har hjulpet meg mye mot katastrofetanker og andre angster.

Skrevet

Angst kan behandles med psykoterapi.  :)

Anonymous poster hash: 587fe...f86

Interessant:)

Skrevet

Har du lest bøker med Ingvard Wilhelmsen? Bøkene hans har hjulpet meg mye mot katastrofetanker og andre angster.

Har ikke lest bøkene hans. Men jeg bør nok gjøre det:)

Skrevet

Du må gjøre et valg. Bestemme deg for om du vil ha all fokus på det "ekslusive" (det som sjelden/aldri skjer) eller om fokuset ditt skal ligge på det "hyppige" (det går helst bra). 

Jeg vet det er vanskelig. Jobber aktivt selv om dagen mot det "hyppige". Og det er ikke gjort over natta å komme dit, særlig ikke om man har erfaringer med at det "ekslusive" har inntruffet. 

En god samtalepartner kan hjelpe litt for å flytte fokus og bearbeide evnt tidligere erfaringer. Jobben med å komme i mål på dette må man selv gjøre. Det vet vi og h' som det stinker til tider å vite det;)

Anonymous poster hash: H

Har nok dessverre en lang vei og gå når det gjelder å forstå hva som er "hyppig", sukk. Håper det går fint for deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har generalisert angstlidelse - GAD.

Det var en lidelse med svært dårlige behandlingsresultater inntil en fikk metakognitiv terapi. Du bør prøve å finne en behandler som behersker dette.

Skrevet

Hva går metakognitiv terapi ut på? Og hvor lang behandlingstid er vanlig- snakker vi om år??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Metakognitiv terapi har jeg lagt ut lenker til mange ganger. Brik søkfunksjon her + Google.

Ofte er det nok med 8-12 sesjoner/timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...