Gå til innhold

Å dele egne erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å dele egne erfaringer, følelser, tanker og meninger på forumet, hva mener dere om det?

Jeg har vært åpen og ærlig.  Skrevet om ting jeg aldri snakker om i RL.  Men nå sitter jeg igjen med en følelse av at det bør jeg ikke gjøre. Det har vært mange tråder ang. selvskading i det siste og det berører følelser, tanker og meninger hos meg, så jeg blir lett engasjert. Men det er kanskje noe jeg bør holde for meg selv.

Skrevet

Jeg ser på det som positivt å dele egene erfaringer og meninger, men man skal nok alltid tenke litt over hva  man deler, både for egen og for andres del. Dessuten er man jo anonym her, så det er letter å spørre om og dele ting man kanskje synes er vanskelig i RL. 

Skrevet

Jeg ville vurdert om jeg skulle gjøre dette i forhold til om det gavnet meg på noen måte, om det løftet meg eller trakk meg motsatt. Du har vel erfaring nok med dette forumet nå til å kunne gjøre den vurderingen? Hva får du igjen for å dele dette i en virituell verden? Er det oppbyggende med tilbakemeldinger og svar, så del i vei. Fungerer det motsatt, så la det være. Mer generelt tror jeg det kan være lurt å pause fra dette forumet av og til. Det handler stort sett om sykdom her inne og jeg tror alle har godt av å fylle på hodet med mer av andre ting. Flytte fokuset bort fra sykdom/symptomer. Leva litt :)

Anonymous poster hash: 76f15...a57
Skrevet

Jeg ville vurdert om jeg skulle gjøre dette i forhold til om det gavnet meg på noen måte, om det løftet meg eller trakk meg motsatt. Du har vel erfaring nok med dette forumet nå til å kunne gjøre den vurderingen? Hva får du igjen for å dele dette i en virituell verden? Er det oppbyggende med tilbakemeldinger og svar, så del i vei. Fungerer det motsatt, så la det være. Mer generelt tror jeg det kan være lurt å pause fra dette forumet av og til. Det handler stort sett om sykdom her inne og jeg tror alle har godt av å fylle på hodet med mer av andre ting. Flytte fokuset bort fra sykdom/symptomer. Leva litt :)

Jeg er enig med deg at det kan være bra og flytte fokuset.  Om jeg klarer å holde meg unna forumet vet jeg ikke, men at jeg bør begrense det skikkelig vet jeg at jeg bør gjøre. Men jeg er opptatt med andre ting også :)

Hva som er bra for meg vet jeg ikke helt.  Tror det varierer.  Men jeg blir lett engasjert når det kommer opp noe jeg selv har erfart.  Men jeg sitter med en følelse av at enkelte misliker det jeg skriver.  Men nå sliter jeg med en del ting i RL så det kan være at jeg er overfølsom. Egentlig har dol vært litt flykt fra enkelte tanker for meg nå.

Skrevet

Jeg er enig med deg at det kan være bra og flytte fokuset.  Om jeg klarer å holde meg unna forumet vet jeg ikke, men at jeg bør begrense det skikkelig vet jeg at jeg bør gjøre. Men jeg er opptatt med andre ting også :)

Hva som er bra for meg vet jeg ikke helt.  Tror det varierer.  Men jeg blir lett engasjert når det kommer opp noe jeg selv har erfart.  Men jeg sitter med en følelse av at enkelte misliker det jeg skriver.  Men nå sliter jeg med en del ting i RL så det kan være at jeg er overfølsom. Egentlig har dol vært litt flykt fra enkelte tanker for meg nå.

Jeg får tanker om at du kanskje blander det at noen skulle "mislike" det du skriver og det at man har et noe annet syn på et tema enn det du har?

Skrevet

Du behøver ikke holde deg unna forumet om det ikke er ditt ønske og at det er ensidig negativt for deg å være her. Men du kan verne litt om deg selv. Jeg tror det finnes langt bedre steder enn dol å søke til når man ønsker å flykte litt. Som kan gi et mer lyst og positivt sinn ;) Det er feks ikke positivt for deg at du sitter med tanker om at enkelte misliker det du skriver. Og måten å beskytte seg mot det på er å la være å skrive eller aktivt jobbe med å tenke at jeg bryr meg midt i om hva andre synes om meg og det jeg skriver. Inntil du klarer det siste er det greit å gjøre det første :)

Jeg sier ofte til min mor at hun burde slutte å oppdatere seg på nyhetsfronten for det eneste hun snakker om er alt det triste som skjer :) Jeg tror vi ubevisst blir påvirket av alt vi leser, hører og oppfatter. Være seg om det er her eller der. Derfor tenker jeg at det er best å la seg påvirke av gladsaker i hovedsak og skal man ha gladsaker så må man finne det som gleder én selv og søke dit. Hva det er som gleder deg, se det vet du aller best selv. Du går i dine sko og jeg går i mine :)

Skrevet

Det er feks ikke positivt for deg at du sitter med tanker om at enkelte misliker det du skriver. Og måten å beskytte seg mot det på er å la være å skrive eller aktivt jobbe med å tenke at jeg bryr meg midt i om hva andre synes om meg og det jeg skriver. Inntil du klarer det siste er det greit å gjøre det første 

Jeg bryr meg om hva andre mener om meg, og jeg bryr meg om jeg skriver noe andre misliker.  Men det er lenge siden det har gått inn på meg på denne måten.  Men jeg håper de skriver en pm hvis det er noe.

Skrevet

Men ser du ikke da at det er bedre for deg å la være å skrive/utlevere deg her? Da slipper du tanker rundt hva andre mener om deg og det du skriver? Nå er det tydelig at noe har gått inn på deg og det har gått så inn på deg at du til og med håper at noen skriver en pm om det er noe. Hva om det ikke er noe? Om folk rett og slett ikke bryr seg filla? Hva om de irriterer seg over noe du har skrevet og ikke sier noe om det? Du sitter uansett der med dine følelser og tanker. Jeg blir mer og mer overbevist om at dol "skader" deg mer enn det tilfører deg noe godt. Hadde jeg hatt det slik, hadde jeg valgt dol bort. Rett og slett fordi jeg ønsker meg selv godt. 

Skrevet

Men ser du ikke da at det er bedre for deg å la være å skrive/utlevere deg her? Da slipper du tanker rundt hva andre mener om deg og det du skriver? Nå er det tydelig at noe har gått inn på deg og det har gått så inn på deg at du til og med håper at noen skriver en pm om det er noe. Hva om det ikke er noe? Om folk rett og slett ikke bryr seg filla? Hva om de irriterer seg over noe du har skrevet og ikke sier noe om det? Du sitter uansett der med dine følelser og tanker. Jeg blir mer og mer overbevist om at dol "skader" deg mer enn det tilfører deg noe godt. Hadde jeg hatt det slik, hadde jeg valgt dol bort. Rett og slett fordi jeg ønsker meg selv godt. 

Jeg har hatt mye positivt utbytte av dol. Og etter flere år på dol føler jeg at jeg "kjenner" flere av brukerne. Men jeg skal prøve å begrense bruken.  

Det jeg ønsket med dette innlegget var å få svar på om det er noe jeg ikke burde skrive om.

Skrevet

Jeg har hatt mye positivt utbytte av dol. Og etter flere år på dol føler jeg at jeg "kjenner" flere av brukerne. Men jeg skal prøve å begrense bruken.  

Det jeg ønsket med dette innlegget var å få svar på om det er noe jeg ikke burde skrive om.

Kanskje du burde avstå fra å engasjere deg i tråder om selvskading, siden det berører deg så sterkt?

Et tips: Prøv å ikke henge deg opp i de negative tankene. Når tankene kommer; ikke tillat deg selv å henge deg opp i dem og la de få overtaket på deg. Rist dem av deg like fort som de kommer.

Jeg tror for øvrig ikke at andre tenker noe negativt om deg og det du har skrevet i hele tatt...

Skrevet

Kanskje du burde avstå fra å engasjere deg i tråder om selvskading, siden det berører deg så sterkt?

Et tips: Prøv å ikke henge deg opp i de negative tankene. Når tankene kommer; ikke tillat deg selv å henge deg opp i dem og la de få overtaket på deg. Rist dem av deg like fort som de kommer.

Jeg tror for øvrig ikke at andre tenker noe negativt om deg og det du har skrevet i hele tatt...

Det berører meg ikke på en negativ måte, men jeg blir lett engasjert og ønsker å få litt frem i lyset. 

Det jeg reagerer sterkt på er usikkerheten om de mener jeg går for langt når jeg skriver om egne erfaringer, og det er det jeg ønsket svar på.

Skrevet

Hei!

Jeg syns ikke du skal begrense bruken av dol, eller skrive mindre.

Imidlertid bør vi som skriver på dol være klar over at feks negative personkarakteristikker, sier ingenting om dem som får dem, men mye om de som formidler dem.

Man bør vise hensyn på nett, ha nettvettregler, og ikke glemme å skrive unnskyld når om man sårer noen.

Det fins mange netttroll, de styres vel av det man kaller misunnelse, vi som ikke er netttroll kan gjøre nettet tryggere:-) mer brukervennlig, ved å si i fra når noen kommer med personkarakteristikker som ikke passer inn tatt i betraktning det grunnlaget vi har å vurdere hverandre på.

Min mening er Skriv og del om det gjør deg godt.

Tenk over om ord skrevet til deg, om deg, har noen rot i virkeligheten.:-)

Jeg har opplevd noen som ikke har det:-) De luker jeg ut og fortsetter.

Skrevet

Jeg får tanker om at du kanskje blander det at noen skulle "mislike" det du skriver og det at man har et noe annet syn på et tema enn det du har?

Mulig det.  Men det er noe jeg føler og som gjør meg litt usikker. Jeg står inne for det jeg skriver selv om ikke alle alltid er enige, men kanskje jeg skal holde ting litt mer for meg selv.  Jeg har vanskelig for å ordlegge meg og blir derfor kanskje også lett misforstått.  

stjernestøv
Skrevet

Mulig det.  Men det er noe jeg føler og som gjør meg litt usikker. Jeg står inne for det jeg skriver selv om ikke alle alltid er enige, men kanskje jeg skal holde ting litt mer for meg selv.  Jeg har vanskelig for å ordlegge meg og blir derfor kanskje også lett misforstått.  

Jeg synes du ordlegger deg bra og at det er fint at du deler erfaringer, det er sånn vi lærer av hverandre.

Skrevet

Jeg synes du ordlegger deg bra og at det er fint at du deler erfaringer, det er sånn vi lærer av hverandre.

Takk for det.  Jeg klarer nok ikke å holde meg helt unna dol, men tror det er bra hvis jeg kan klare å holde meg litt i bakgrunnen nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...