Gå til innhold

ADHD/ ADD og EUPF, hva dominerer mest ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en har fått både ADHD og EUPF, hva slags lidelser dominere mest hos en voksen kvinne.  Jeg ville tro EUPF siden hun ikke er i noe yrke eller jobb.

noen her inne som har den kombinasjonen ?

Skrevet

Jeg vet ikke noe om kombinasjonen, men moren min har EUPF og broren min har ADHD og det er defintitvt min mor som sliter mest. Hun er ikke i jobb, broren min derimot er i full gang med videregående og klarer seg ganske bra. Så jeg vil tro det er EUPF som dominerer mest uten at jeg skal si noe sikkert. 

Skrevet

Ja det tror nok jeg også. Det er den følelsemessige smerte som jeg ser er nok mest plagsomt. Hvor gammel er din mor, og hva er det du registrere eller opplever som er svært vont for henne ?

Skrevet

Det er det jeg tror også! :) 

Moren min er i midten av 40 årene med en særdeles god utdanning, så hadde det ikke vært for eupf ville hun vært i sin beste alder jobbmessig. Dette er noe jeg tror hun tenker mye på og føler seg veldig mislykket - noe hun reagerer sterkt på. Dette at hun har en opplevelse av å være mislykket er en av de tingene jeg oppfatter som svært vondt for henne. 

Hun har borderline typen av EUPF, så hun reagerer også veldig sterkt på det hun oppfatter som avvisning. 

Dersom hun føler seg avvist på noe slags hvis kan hun bli veldig intens - gjerne ringe 10-20 ganger og sende en hel haug av meldinger. Selvsagt mener hun ikke noe vondt med dette, men hennes følelse av å bli avvist er så sterk at hun trenger å få flere bekreftelser på at ikke dette er tilfellet. 

Hun reagerer også sterkt på det hun oppfatter som kritikk. Hun tåler kritikk veldig dårlig og hennes følelser for personen hun får kritikk av byttes raskt fra svært positive til svært negative. Hennes verden er på en måte svarthvitt hvor du enten er verdens beste person eller verdens verste. 

Det mest typsike for henne er allikvel humøret - som svinger mye! Hun kan i det ene øyeblikket være sur og kranglete og i det neste svært blid og glemme at hun har vært sur og heller anklage den andre for å alltid være i et dårlig humør. 

Dersom du vil lære mer om EUPF vil jeg anbefale deg å kjøpe boken Stop Walking on Eggshells: Taking your Life Back When Someone You Care About Has Borderline Personality Disorder av Randi Kreger og Paul T. Mason. Den har virkelig hjulpet meg mye! :) 

Skrevet

Jeg vil også si at hun fortsatt er verdens beste mor på alle andre måter! :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Egentlig et håpløst spørsmål siden verken eupf eller ADHD er en enten/eller-sak.

En kan ha en relativt lett eupf og en alvorlig ADHD eller omvendt.

Skrevet

Egentlig et håpløst spørsmål siden verken eupf eller ADHD er en enten/eller-sak.

Da hadde jeg visst helt feil, men lærte ihvertfall noe nytt :) 

Skrevet (endret)

Jeg vil også si at hun fortsatt er verdens beste mor på alle andre måter! :)

Ja det du skriver over og her stemmer godt. Veldig omsorgsfull, men takler avising  dårlig, eller det som hun oppfatter som avising. Gir mye av seg selv, men føler at hun får lite tilbake med følelsen av å være betydningfull, for å si det kort.

Endret av FGT
Skrevet

Ok, da tror jeg hun har lite ADHD og mer eupf. 

Skrevet (endret)

Ja at hun gir mer en hun egentlig har. Ja dårlig humør, men  glemmer fort når hun kommer i et bedre , eller annet miljø.  Kan gi uttrykk for misnøye for andre, særlig i nære relasjoner, men tror at det her er en sterkt følelse avvisning, ikke bli sett, eller respektert, ut fra de behovene hun har. Takk for tipset om boka, skal sjekke det ut.

Endret av FGT
Skrevet

Bare hyggelig! :) Den boka er veldig god, var faktisk psykologen min som tipset meg om den. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...