Gå til innhold

Utsagn fra journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tverrfaglig behandlerjournal, psykiatri

”.. lei av å være flink”

”.. verdensmester i å pakke vekk følelser”

”Klarer ikke si hva hun føler, – og har jeg følelser har jeg ingen ord.”

”.. det er greit, har på en måte resignert.”

”.. koble ut tankene, finne ro og hvile, bare være.”

”.. bryr seg mer om andre enn seg selv..”

”Veldig plaget med panikkanfall, ukjent årsak..”

”Pasienten er velkledd, utseende tilsvarende alder, normalt hold. Gir et fast håndtrykk og gir god blikkontakt”

”.. ferske kloremerker, sår i huden, i samsvar med det hun har fortalt”

”.. høy tankeaktivitet, er sliten.. ..har på ny fått flere panikkanfall, angstartert.”

”.. repeterende selvdestruktivt handlingsmønster.. ..tap av impulskontroll og vurderer veier ut av livet.”

”Hun rådes til å øke næringsinntaket, spise regelmessig og å redusere aktiviteten.”

Det er skummelt å bla i min forhistorie! Det er rart å lese om meg selv, men mest av alt er det stor lærdom :-)

Anonymous poster hash: b1c44...91b

Skrevet

At jeg hadde utseende samsvarende med alder skrev de i mine papirer også. Gjentatte ganger. Du verden så opptatt de var av det...

Og jeg som alltid har fått høre jeg ser så mye yngre ut enn jeg er….

Skrevet

At jeg hadde utseende samsvarende med alder skrev de i mine papirer også. Gjentatte ganger. Du verden så opptatt de var av det...

Og jeg som alltid har fått høre jeg ser så mye yngre ut enn jeg er….

"Utseende svarende til alder" er en vanlig "regle" under psykisk status presens. ;-)

Hilsen sekretær i psykiatrien

Anonymous poster hash: 16a70...44e

Skrevet

"Utseende svarende til alder" er en vanlig "regle" under psykisk status presens. ;-)

Det står maaaange plasser. Synes ordlyden og sammenligningen var litt spesiell bare. Det er rart å tenke på at alt man sier blir bearbeidet i så nøye formulerte notater.

Skrevet

Det står maaaange plasser. Synes ordlyden og sammenligningen var litt spesiell bare. Det er rart å tenke på at alt man sier blir bearbeidet i så nøye formulerte notater.

Helt enig! Man blir gransket veldig nøye i alt man sier til ansiktsuttrykk og kroppsholdning. Godt man ikke vet hva behandleren tenker og skriver etter timen....

Blikkontakt er totalt fraværende hos meg. Orker ikke. Regner med det blir beskrevet i hvert notat fra mine timer...

Skrevet

Helt enig! Man blir gransket veldig nøye i alt man sier til ansiktsuttrykk og kroppsholdning. Godt man ikke vet hva behandleren tenker og skriver etter timen....

Blikkontakt er totalt fraværende hos meg. Orker ikke. Regner med det blir beskrevet i hvert notat fra mine timer...

Jeg er mye mer fraværende i blikket nå. Når jeg begynte var jeg nesten manisk og fløy ti cm over bakkenivå.

Nå detter jeg ut i dissosiasjon hver gang noen spør meg om noe personlig. Veldig ubehagelig, men en forsvarsmekanisme som funker bra for meg...

Skrevet

Hva har utseende med saken å gjøre?

Anonymous poster hash: 3ebfc...d99

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utseende i seg selv har lite med saken å gjøre. Men utseende sett i forhold til alder er av betydning. Det sier bl.a. noe om hvordan en har tatt vare på seg selv.

Skrevet

Rusmisbrukere har ofte et utseende som ikke samsvarer med alderen.

Skrevet

Utseende i seg selv har lite med saken å gjøre. Men utseende sett i forhold til alder er av betydning. Det sier bl.a. noe om hvordan en har tatt vare på seg selv.

Hva hvis man ser yngre ut enn man er. Er det positivt eller negativt?

Anonymous poster hash: e56a3...8e3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva hvis man ser yngre ut enn man er. Er det positivt eller negativt?

Anonymous poster hash: e56a3...8e3

Det er positivt :-)

Skrevet (endret)

I min BUP-journal står det "Pen i tøyet, pene ansiktstrekk. Høflig, reservert. Aldersadekvat."

(Jeg var 15.)

Har alltid syns det var rart at det sto noe om utseendet, men nå skjønner jeg det óg :)

Endret av PandaAmanda
Skrevet

Det, og så "orientert for tid og sted".  :P

TS, sterkt å lese disse utdragene! Håper du fikk god hjelp (fikk inntrykk av det ut fra tonen i teksten) og at det går bedre med deg nå.

Skrevet

Da jeg hadde hatt et selvmordsforsøk fikk jeg se journalen da jeg dro derfra. Det sto "Normal utseende for alderen". Vis det for eksempel hadde stått at jeg så eldre ut enn alderen så hadde jeg mest sannsynlig prøvd selvmord på nytt. Ja, faktisk så ustabil er jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det, og så "orientert for tid og sted". :P

TS, sterkt å lese disse utdragene! Håper du fikk god hjelp (fikk inntrykk av det ut fra tonen i teksten) og at det går bedre med deg nå.

TS

Joda, det svinger veldig. Alle disse utdragene er fra den første mnd i behandling. Det er over halvannet år siden, og et 30-talls innleggelser har det blitt. Jeg har en fantastisk behandler som virkelig stiller opp.

Dette er ikke barnemat, men en kamp for livet. Jeg ønsker å kunne gi opp og bare flyte med alle svingningene, men det er noe i meg som holder igjen.

Livet er ikke for pingler :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er positivt :-)

Vil det ikke også kunne være negativt, hvis man ter og kler seg barnslig, som en liten jente?

Anonymous poster hash: a45cc...03a

AnonymBruker
Skrevet

I min BUP-journal står det "Pen i tøyet, pene ansiktstrekk. Høflig, reservert. Aldersadekvat."

(Jeg var 15.)

Har alltid syns det var rart at det sto noe om utseendet, men nå skjønner jeg det óg :)

Hvorfor er pene ansiktstrekk relevant? 

Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller med mindre pasientens sykdom/problem dreier seg om ting som har med utseendet å gjøre.

PandaAmanda
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller med mindre pasientens sykdom/problem dreier seg om ting som har med utseendet å gjøre.

Nei, slutt da!

Nå trodde jeg at jeg nettopp hadde skjønt det, jo - ikke fuck det opp igjen!  :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...