Gå til innhold

Opplegg ved innleggelse på DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan opplegget er når man er innlagt på DPS?

Jeg skal snart innlegges. Men ble bekymra når mannen min kommer hjem fra psykologen sin (som tidl har jobbet på denne Dps' en) som forteller at alle står opp på samme tid, spiser frokost sammen, aktiviserer seg sammen og at det blir lite tid til å ligge å slappe av.

Jeg ligger stort sett hele dagen, er sliten og utmattet. Har depresjon og sosial fobi. Hvordan skal dette gå? Jeg kommer til å få en skikkelig smell, er jeg redd....

Anonymous poster hash: 7e814...c21

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis noe skal bli bedre, må noe endres. Du blir ikke bedre av å fortsette det livet du lever hjemme når du kommer på DPS.

Selvsagt skal alle opp om morgenen og stille til felles frokost. Deretter er det aktiviteter fordi det er bra for folk.

Skrevet

Jeg skal snart innlegges. Men ble bekymra når mannen min kommer hjem fra psykologen sin (som tidl har jobbet på denne Dps' en) som forteller at alle står opp på samme tid, spiser frokost sammen, aktiviserer seg sammen og at det blir lite tid til å ligge å slappe av.

Jeg ligger stort sett hele dagen, er sliten og utmattet. Har depresjon og sosial fobi. Hvordan skal dette gå? Jeg kommer til å få en skikkelig smell, er jeg redd....

Hvordan hadde du sett for deg at innleggelsen skulle være?

Jeg ser for meg at grunnen til at du skal ha en innleggelse nettopp er for å bryte det passive mønsteret du beskriver. Ligge i senga kan du jo gjøre hjemme, ingen vits i å bli lagt inn for å fortsette med deg:-)

Skrevet

Hvordan hadde du sett for deg at innleggelsen skulle være?

Jeg ser for meg at grunnen til at du skal ha en innleggelse nettopp er for å bryte det passive mønsteret du beskriver. Ligge i senga kan du jo gjøre hjemme, ingen vits i å bli lagt inn for å fortsette med deg:-)

Jeg hadde sett for meg at jeg kunne bli mer og mer aktivisert gradvis, men at jeg spiser måltider sammen med de andre selvsagt. Dvs kanskje 1. Dag være med på en aktivitet, neste dag være med på 2 aktiviteter om jeg ikke er helt utmattet og sliten etter 1. Dag med 1 aktivitet, så være med på alt på dag 3 eller 4.

-TS

Skrevet

Jeg hadde sett for meg at jeg kunne bli mer og mer aktivisert gradvis, men at jeg spiser måltider sammen med de andre selvsagt. Dvs kanskje 1. Dag være med på en aktivitet, neste dag være med på 2 aktiviteter om jeg ikke er helt utmattet og sliten etter 1. Dag med 1 aktivitet, så være med på alt på dag 3 eller 4.

-TS

Du kan sikkert få litt tid på deg til å komme i gang, - så lenge du står opp hver morgen, møter til måltidene og holder inngåtte avtaler. Jeg tror ingen anser det som gunstig at du ligger i senga på dagtid, men det finnes jo en mellomting mellom å ligge i senga og å delta på alt.

Skrevet

Da jeg var innlagt fikk man velge om man sto opp til frokost som varte fra 08.00-09.15. Og så MÅTTE man komme på morgenmøte som var klokka 09.30 ellers fikk man kjeft. Så var det ca 3 aktiviterer hver dag men det holdt at man var med på en av dem. Ikke alle tre heldigvis. Og det var lov å sove på dagen. Sov noen ganger i flere timer. Bare jeg var med på en aktivtet var de fornøyd.

Men dette var ikke DPS da, men tror det er mye av det samme.

Anonymous poster hash: d7c06...68f
Skrevet

Og en ting til. Tror det har veldig mye å si om man er frivillig eller tvangsinnlagt. Mange som er innlagt på tvang nekter å være med på timg i protest. Jeg var innlagt på tvang kanskje derfor jeg fikk lov sove? og noen ganger hoppe over måltider? vanskelig å si. Mem trot de forventer mer av deg på frivillig.

Anonymous poster hash: d7c06...68f
Skrevet

De tvang ikke meg til noe når jeg sa jeg ikke orket, fikk veldig mye tid i sengen til å høre på musikk. Men de ville helst at folk skulle bli med.

Skrevet

Det er lange dager så du får nok tid til å hvile. Jeg forstår at du engster deg i og med at du har det utgangspunktet du har, men dette kommer til å gå helt fint. Om det skulle smelle, så er du et sted de vet å håndtere og hensynta det. Lykke til!

Anonymous poster hash: 3c064...982
Skrevet

Jeg måtte ikke være med på noe, men jeg ble oppfordret til det. For meg gjorde det godt å få litt mer faste rutiner på mat, mosjon og søvn. Måltider kunne jeg innta på rommet om jeg ønsket det. Den eneste organiserte aktiviteten var en eller to gåturer i nabolaget, så det var jeg gjerne med på.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! Hvordan det fungerer er tydeligvis forskjellig fra DPS til DPS, så jeg får bare se an og være mest mulig åpen om min situasjon under innleggelsen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...