Gå til innhold

Følelser som overstyrer tankene (og motsatt).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det svinger ganske mye om dagen, fra å se helt svart på ting og gi opp å kjempe, til å se litt håp og ønske å gjøre en forandring med livet. Det er jo bra når det går den veien, men så snur det like raskt igjen og jeg er tilbake i en «tilstand» preget av depressiv grubling. Det er som at bekymringer, angst og tvil tar over all tankevirksomhet, overstyrer fornuften og dreper det lille håpet om endring som jeg hadde klart å skape for meg selv.   

Jeg slutter å tenke rasjonelt og jeg trekker konklusjoner basert på frykt og negative antagelser, noe som gjør at jeg igjen tar dårlige beslutninger for meg selv. Innerst inne kan jeg nok se hvor feil jeg tenker, for hadde det vært en venn av meg det gjaldt, hadde jeg ikke vært i tvil – men slik er det altså ikke for meg selv. Det er nok med relativt små utfordringer for å sette meg ut, ikke engang vet jeg om det jeg antar samsvarer med virkeligheten, men jeg er altså villig til å ofre en mulighet jeg kanskje aldri vil få igjen, på grunn av frykt.

Jeg har nå fått det for meg at de ikke vil tillate meg å bruke xanor (som jeg har fått av fastlegen) mens jeg er innlagt. Kan de egentlig gjøre det, de er jo mine og jeg misbruker den jo ikke? Får man oppbevare medisinene selv under en frivillig innleggelse, eller blir det tatt vare på av personalet? Jeg har jo hørt at det ikke er bra å bruke angstdempende under eksponeringstrening, men jeg er bare så redd det skal bli for mye og for intenst siden jeg skal bo der. Hadde jeg gjort det for meg selv hjemme, kunne jeg tatt det mer gradvis og en ting av gangen, mens nå må jeg i stede utsette meg for flere ting og ikke i mitt eget tempo eller med den kontrollen jeg trenger. Det er da jeg vil trenge medisinen, for å ta «toppene» og gi meg selv en sjanse for å kunne bruke innleggelsen best mulig ved å utfordre meg selv mest mulig. Blir det for mye og for voldsomt for meg, så gjør jeg som skilpaddene - jeg trekker meg «inn i et skall» og våger ikke komme ut på en lang stund, det fører til at jeg ikke tør å gjøre noe som helst og at ting jeg har klart tidligere blir vanskelige igjen. Er det greit å bruke medisinen slik jeg tenker – at jeg bruker den for å mestre de vanskeligste tingene – de som gir meg mest angst og bekymring på forhånd?

Lurer også på hvordan jeg skal kunne trene på å føle mestring når jeg ikke vet hvordan det kjennes ut? Jeg har på en måte bare et visuelt bilde av mestring, for eksempel så ser jeg for meg at «å føle mestring» ser ut som Marit Bjørgen da hun vant tre mila i OL. Jeg vet faktisk ikke om jeg har kjent på følelsen selv, det vil si jeg kan ikke huske det – så må i så fall ha vært når jeg var liten. I voksen alder har jeg hatt så store forventninger til meg selv, at ting aldri kan bli bra nok og så lenge det ikke er perfekt har jeg ikke gjort meg fortjent til å være fornøyd heller. De sier jeg må trene på mestring (mestringsfokusert aktivitet) for å bryte med de negative tankemønstrene mine, men hvordan kan jeg trene på det uten å vite hvilken følelse jeg skal lete etter…? Hvordan vet jeg om det er mestring eller ikke, skal jeg vite det selv eller må jeg stole på det andre sier?

Anonymous poster hash: b0fae...db6

Skrevet (endret)

Under en innleggelse vil det være ansvarlig lege på avdelingen som avgjør hva du skal ta av medisiner. Hvorfor har du fått xanor av din fastlege når du behandles i spesialisthelsetjenesten? Har fastlegen hatt ansvar for hele medisineringen?

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet

Under en innleggelse vil det være ansvarlig lege på avdelingen som avgjør hva du skal ta av medisiner. Hvorfor har du fått xanor av din fastlege når du behandles i spesialisthelsetjenesten? Har fastlegen hatt ansvar for hele medisineringen?

Det er ingen som har ansvar for hele medisineringen, noen skriver ut en ting og noen andre noe annet. Ble gjort en vurdering for omtrent en måned siden av en psykiater som ikke kjenner meg (på bestilling fra psykologen) og h*n sa det var ok med xanor (bruker det kun ved behov). Fastlegen hadde vel på en måte ansvaret i starten, så har andre kommet å lagt til, endret doser eller tatt bort noe etter hvert, så nå vet jeg ikke hvem som har ansvaret... Tror nesten det er jeg som har best oversikt, selv om alle endringer sikkert er notert ned i journalen min.

AnonymBruker
Skrevet

Men siden det er en frivillig innleggelse det er snakk om, så har de vel ikke muligheten til å gjøre om på noe andre har godkjent. Dessuten kan jeg jo bare unngå å nevne dem når jeg kommer dit, da vet de jo ikke at jeg har de en gang, begynner å lure på om det er det lureste å gjøre for å unngå at det blir et problem. Trenger ikke lage meg selv flere utfordringer eller problemer enn de jeg har fra før.  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Under innleggelse skal du levere inn egne medisiner. Du skal få de medisiner du skal bruke av sykepleierne.

2. Angsttrening virker ikke om en også bruker benzo.

3. Du har sikkert hatt rikelig tid til å gjøre "det" i ditt eget tempo hjemme, men faktum er vel at du ikke har gjort det siden du nå skal innlegges.

AnonymBruker
Skrevet

1. Under innleggelse skal du levere inn egne medisiner. Du skal få de medisiner du skal bruke av sykepleierne.

2. Angsttrening virker ikke om en også bruker benzo.

3. Du har sikkert hatt rikelig tid til å gjøre "det" i ditt eget tempo hjemme, men faktum er vel at du ikke har gjort det siden du nå skal innlegges.

"Du har sikkert hatt rikelig tid til å gjøre "det" i ditt eget tempo hjemme, men faktum er vel at du ikke har gjort det siden du nå skal innlegges."

Tror du ikke jeg har prøvd? Jeg har jobbet mye med meg selv, men det er ikke alt jeg får til. Det betyr ikke at jeg ikke har prøvd - så synes det er uprofesjonelt av deg å ordlegge deg på den måten. Det sårer... 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg bare henviste til ditt eget alternative forslag:

"Hadde jeg gjort det for meg selv hjemme, kunne jeg tatt det mer gradvis og en ting av gangen, mens nå må jeg i stede utsette meg for flere ting og ikke i mitt eget tempo eller med den kontrollen jeg trenger."

Skrevet

Vær hard mot deg selv og bestem deg for at dette skal du klare.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare henviste til ditt eget alternative forslag:

"Hadde jeg gjort det for meg selv hjemme, kunne jeg tatt det mer gradvis og en ting av gangen, mens nå må jeg i stede utsette meg for flere ting og ikke i mitt eget tempo eller med den kontrollen jeg trenger."

Du tar setningen min ut av sammenhengen den stod i. Jeg skrev den som en forklaring på noe annet - at uten kontroll og at jeg selv bestemmer intensiteten og tempoet på angsttreningen, så trenger jeg å kunne ta nevnte medisin ved behov. Det står ikke at jeg ikke har jobbet med dette selv hjemme, men det var et "tenkt alternativ" til hvordan jeg kan klare mer uten bruk av benzo. 

AnonymBruker
Skrevet

Vær hard mot deg selv og bestem deg for at dette skal du klare.

Vet bare ikke om jeg greier det. Tviler på meg selv igjen... :(

Skrevet

Vet bare ikke om jeg greier det. Tviler på meg selv igjen... :(Anonymous poster hash: b0fae...db6

Klarer du å la slike tanker passere uten å henge deg opp i/gruble på dem? De tankene prøver å "lure" deg. Ikke la dem få lov til det.

Skrevet

Men siden det er en frivillig innleggelse det er snakk om, så har de vel ikke muligheten til å gjøre om på noe andre har godkjent. Dessuten kan jeg jo bare unngå å nevne dem når jeg kommer dit, da vet de jo ikke at jeg har de en gang, begynner å lure på om det er det lureste å gjøre for å unngå at det blir et problem. Trenger ikke lage meg selv flere utfordringer eller problemer enn de jeg har fra før.  

Det har ingen betydning at det er en frivillig innleggelse; det er alltid slik under en sykehusinnleggelse at ansvarlig lege bestemmer hvilke medikamenter du skal bruke. Dette gjelder både på somatisk og psykiatrisk sykehus. Du kan selvfølgelig lyve og ikke si at du bruker xanor, men dersom du ikke spiller med åpne kort og er ærlig i behandling, så tror jeg sjansene for å oppnå noe er minimale.

For øvrig ville jeg tro at det står i henvisningen til avdelingen at du bruker xanor, - eller har du holdt det skjult for din behandler på poliklinikken?

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å la slike tanker passere uten å henge deg opp i/gruble på dem? De tankene prøver å "lure" deg. Ikke la dem få lov til det.

Nei, jeg blir ved dem og starter å gruble på nytt for hver minste ting - alt blir vurdert og fundert på, men jeg finner ingen svar, faktisk så blir jeg bare mer forvirret og fortvilet over meg selv og livet mitt jo mer jeg tenker etter. Men jeg klarer ikke slutte å tenke heller, vet ikke hvordan jeg kan kontrollere tankene. Prøver å skyve negative tanker unna, men det gjør det nesten bare verre igjen... Hvordan kan jeg forhindre at de får et slik grep om meg da?

Skrevet

Du tar setningen min ut av sammenhengen den stod i. Jeg skrev den som en forklaring på noe annet - at uten kontroll og at jeg selv bestemmer intensiteten og tempoet på angsttreningen, så trenger jeg å kunne ta nevnte medisin ved behov. Det står ikke at jeg ikke har jobbet med dette selv hjemme, men det var et "tenkt alternativ" til hvordan jeg kan klare mer uten bruk av benzo. 

Blir du ikke tenksom til det nhd skriver om angsttrening og benzo?

AnonymBruker
Skrevet

Blir du ikke tenksom til det nhd skriver om angsttrening og benzo?

Jeg har lest det før, enten her inne eller et annet sted. Jeg tenkte ikke ta det hele tiden, bare når det ble "litt for mye" eller "litt for vanskelig" for meg. Det skrev jeg jo også i innlegget mitt.

De vet at jeg har xanor, men det er jeg selv som styrer bruken, så vet ikke hva jeg tar og ikke, er for øvrig ingen misbruker av medisinen.

Skrevet (endret)

Nei, jeg blir ved dem og starter å gruble på nytt for hver minste ting - alt blir vurdert og fundert på, men jeg finner ingen svar, faktisk så blir jeg bare mer forvirret og fortvilet over meg selv og livet mitt jo mer jeg tenker etter. Men jeg klarer ikke slutte å tenke heller, vet ikke hvordan jeg kan kontrollere tankene. Prøver å skyve negative tanker unna, men det gjør det nesten bare verre igjen... Hvordan kan jeg forhindre at de får et slik grep om meg da? Anonymous poster hash: b0fae...db6

Jo mer du prøver å kontrollere de tankene - jo verre blir det for deg selv. Tro meg. Har masse erfaring med dette.

Som jeg skrev: ikke heng deg opp i de negative tankene, la de passere uten at du gir dem verken motstand eller vekt. Prøv å akseptere at de de der, men IKKE gruble på dem!

Du kan jo prøve og se om det funker...?

Anbefaler deg å lese denne (link under). Lenger ned ser du Feks et avsnitt som heter "kontroll er problemet - ikke løsningen".

Endret av hww
Skrevet

Jo mer du prøver å kontrollere de tankene - jo verre blir det for deg selv. Tro meg. Har masse erfaring med dette.

Som jeg skrev: ikke heng deg opp i de negative tankene, la de passere uten at du gir dem verken motstand eller vekt. Prøv å akseptere at de de der, men IKKE gruble på dem!

Du kan jo prøve og se om det funker...?

Anbefaler deg å lese denne (link under). Lenger ned ser du Feks et avsnitt som heter "kontroll er problemet - ikke løsningen".

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=31146&a=2

Skrevet

Takk for link og råd om hva jeg kan gjøre, så er det opp til meg om jeg får det til eller ikke. Jeg skal lese det du refererer til. Jeg er bare inne i en "dårlig periode" igjen - derfor er jeg tilbake i gruble modus... :(Anonymous poster hash: b0fae...db6

Ok. Der er opp til deg om du vil ha en endring, eller om du vil fortsette i det samme, gamle sporet.

Skrevet (endret)

Du tar setningen min ut av sammenhengen den stod i. Jeg skrev den som en forklaring på noe annet - at uten kontroll og at jeg selv bestemmer intensiteten og tempoet på angsttreningen, så trenger jeg å kunne ta nevnte medisin ved behov. Det står ikke at jeg ikke har jobbet med dette selv hjemme, men det var et "tenkt alternativ" til hvordan jeg kan klare mer uten bruk av benzo. Anonymous poster hash: b0fae...db6

Jeg støtter begge svarene til nhd. Du har jo selv skrevet at du ikke har eksponert deg (i en annen tråd)? At du har tenkt mye, men ikke handlet. Ikke våget å gå videre og ut av komfortsonen din..

Endret av hww

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...