Gå til innhold

Mulig add-on til Cipralex

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Har du noen erfaring eller anbefaling til hva som eventuelt kan legges til Cipralex, for å hjelpe på GAD og SAD? Hvilke muligheter finnes? Medikamenter som gir vektøkning er utelukket.

Litt usikkert om jeg kommer helt i mål med Cipralex alene. Legen vil ikke lenger opp enn 60mg. Hva kan jeg eventuelt argumentere med for å gå høyere?

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Aurorix- kan ikke kombineres med ssri

Remeron/Tolvon - kan hos enkelte gi økt matlyst/vektøkning

Wellbutrin - blir da eneste alternativ.

YoplaitDouble
Skrevet

Aurorix- kan ikke kombineres med ssri

Remeron/Tolvon - kan hos enkelte gi økt matlyst/vektøkning

Wellbutrin - blir da eneste alternativ.

Når man kombinerer flere antidepressiva - fungerer det litt som 1+1 = 4 ?

Synes ikke høyere dose Tolvon alene ga meg så mye, men så var jeg heller ikke veldig langt opp da jeg forsøkte det. Bare et lite stykke innenfor terapeutisk område og det var ikke i kombinasjon med Cipralex den gangen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når man kombinerer flere antidepressiva - fungerer det litt som 1+1 = 4 ?

Synes ikke høyere dose Tolvon alene ga meg så mye, men så var jeg heller ikke veldig langt opp da jeg forsøkte det. Bare et lite stykke innenfor terapeutisk område og det var ikke i kombinasjon med Cipralex den gangen.

Tema for hva man spør om på DOL har alltid gått i bølger. De siste månedene har det vært mange spørsmål om serumkonsentrasjoner og kombinasjonsbehandling. Det virker som om mange har den oppfatning at dette er mer som en matematisk formel der en kan sette inn serumkons av stoff A, dose av stoff B osv og deretter få ut effekten som svaret i den matematiske formelen.

Mennesker er biologi, variasjonene er store, og mange faktorer er ukjent. En kan derfor, på individnivå, ikke svare mer presist enn at ved å legge stoff B til stoff A, øker sannsynligheten for ønsket effekt. Hvor stor denne effekten er, på den enkelte, kan en kun finne ut av ved å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...