Gå til innhold

Medisinering ved C-PTSD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den beste medisinske behandlingen av C-PTSD og da tenker jeg i hovedsak på angsten forbundet med diagnosen og ikke depresjon? Jeg har gått i lengre behandling hos psykolog og føler meg tidvis veldig bra med moderat innslag av angst for så plutselig å føle regresjon og høy angst igjen. Nå er jeg så lei av å leve slik at jeg vurderer medisin, men samtidig har jeg angst for å ta tabletter. Selv ibux er jeg redd for og tar bare når det er høyst nødvendig. Jeg er redd for bivirkninger. Vil en medisin beregnet på angstlidelser kunne hjelpe på denne frykten i tillegg til PTSD-en?

Psykologen har anbefalt meg å holde meg unna benzodiazepiner, men heller forsøke Cipralex eller Zoloft. Er dette de beste alternativene?

Anonymous poster hash: 0e11a...f71
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fast, og over lengre tid er Cipralex/Zoloft klart det beste.

Om du er ute etter "ved behov" medisinering, kan f. eks Truxal være et alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Fast, og over lengre tid er Cipralex/Zoloft klart det beste.

Om du er ute etter "ved behov" medisinering, kan f. eks Truxal være et alternativ.

Jeg er vel i grunn ute etter noe jeg kan bruke ved behov ja. Kan jeg bruke Truxal om jeg misbruker alkohol (drikker ca 1 gang i uken, men da til jeg stuper) og jeg har litt lavt blodtrykk, men det er noe som ligger i familien? Er Truxal avhengighetsskapende? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er vel i grunn ute etter noe jeg kan bruke ved behov ja. Kan jeg bruke Truxal om jeg misbruker alkohol (drikker ca 1 gang i uken, men da til jeg stuper) og jeg har litt lavt blodtrykk, men det er noe som ligger i familien? Er Truxal avhengighetsskapende? 

Truxal er ikke avhengighetsskapende. Du kan ikke ta verken den eller andre psykofarmaka når du drikker deg full. Alkoholmisbruk er en effektiv måte å sikre seg at behandling ikke lykkes.

AnonymBruker
Skrevet

Truxal er ikke avhengighetsskapende. Du kan ikke ta verken den eller andre psykofarmaka når du drikker deg full. Alkoholmisbruk er en effektiv måte å sikre seg at behandling ikke lykkes.

Men om jeg bruker medisin de dagene jeg ikke drikker så går det vel? Jeg forsøker jo redusere drikkingen, men det er ikke så lett og tar tid. 

Skrevet

Jeg har en (kompleks) PTSD diagnose og står fast på ganske høy dose zoloft og har truxal som behovsmedisin.

For meg funker det best, da sobril/vival/nozinan osv gjør meg mere redd enn jeg er i utgangspunktet. De har enda ikke klart å slå ut panikken min med medisiner da jeg har et ekstremt stort kontrollbehov.. :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...