Gjest Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 Jeg vet at jeg kan få tilbakefall selv om jeg er optimalt medisinert og har vært frisk over lengre tid. Jeg har i senere tid merket tiltagende uro, tretthet, destruktive tanker, økt sårbarhet. Noe av det samme som var når jeg var syk. Bare i mindre grad. Jeg velger å tro at det bare er noe forbigående, men er redd for å bli syk igjen. Hvis jeg blir dårlig igjen hvilke behandlingsmuligheter finnes da? Jeg bruker allerede maks av medisiner. Føler jeg har fått kvoten min der. Har jeg ikke noe annet valg enn å holde ut? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå å bli syk igjen? 0 Siter
XbellaX Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 Jeg vet at jeg kan få tilbakefall selv om jeg er optimalt medisinert og har vært frisk over lengre tid. Jeg har i senere tid merket tiltagende uro, tretthet, destruktive tanker, økt sårbarhet. Noe av det samme som var når jeg var syk. Bare i mindre grad. Jeg velger å tro at det bare er noe forbigående, men er redd for å bli syk igjen. Hvis jeg blir dårlig igjen hvilke behandlingsmuligheter finnes da? Jeg bruker allerede maks av medisiner. Føler jeg har fått kvoten min der. Har jeg ikke noe annet valg enn å holde ut? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå å bli syk igjen? Dette bør du (også) ta opp med din behandler ved neste møte. Du har en kronisk lidelse og tiltak ved tilbakefall bør være avklart (så godt det går). Er det litium du bruker max av? 0 Siter
Gjest Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 Dette bør du (også) ta opp med din behandler ved neste møte. Du har en kronisk lidelse og tiltak ved tilbakefall bør være avklart (så godt det går). Er det litium du bruker max av? Det er lithium jeg bruker max av, men også AD. Det er en stund til neste time hos behandler, så det hadde vært greit med noen råd hvis jeg kan gjøre noe selv for å forebygge. Jeg har hatt et par perioder med uro og litt destruktivitet etter at jeg ble frisk, men aldri nedstemt, og det er jeg heller ikke nå. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 Er det ingen som vet om det er mulig å forebygge? Hvordan har dere andre bipolare det? Er dere stabilt friske? blir dere syke igjen som før, eller får dere små korte tilbakefall? Sliter dere med indre uro i perioder? Er det noe som følger med BP? Hvis dere får tilbakefall, hvilke behandling har dere fått hvis dere allerede er max medisinert? Jeg er frisk nå, men liker ikke alle disse symtomene som jeg kjenner så alt for godt igjen og som har økt på. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 "Mine" pasienter med BP ringer meg når de føler at noe er på gang (lavterskel. Ring heller en gang for mye enn for lite). Flere av dem bruker også appen emoods der de sender meg sin registrering på mail før de ringer. Ut fra vår felles erfaring gjør vi endringer i medikasjonen der det er nødvendig. Hvilke medisiner som evt skal justeres i ulike situasjoner for deg, ligger på et detaljnivå som vi ikke kan ta her på DOL. Det må være en sak mellom deg og din psykiater. 0 Siter
Gjest Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 "Mine" pasienter med BP ringer meg når de føler at noe er på gang (lavterskel. Ring heller en gang for mye enn for lite). Flere av dem bruker også appen emoods der de sender meg sin registrering på mail før de ringer. Ut fra vår felles erfaring gjør vi endringer i medikasjonen der det er nødvendig. Hvilke medisiner som evt skal justeres i ulike situasjoner for deg, ligger på et detaljnivå som vi ikke kan ta her på DOL. Det må være en sak mellom deg og din psykiater. Jeg har ingen avtale med psykiateren om å ringe ved behov. Så tenker jeg, hva kan han gjøre når jeg bruker max av medisiner. Ikke liker jeg å ringe mellom timene heller. Men når det er sagt så skal jeg likevel prøve å få tatt en telefon i morgen hvis du mener jeg bør gjøre det. Jeg har litt påkjenninger for tiden som jeg vet ikke er bra for meg. Jeg fant appen, så hvis den fungerer bra så skal jeg laste den ned. 0 Siter
Cammomille Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 Jeg har ingen avtale med psykiateren om å ringe ved behov. Så tenker jeg, hva kan han gjøre når jeg bruker max av medisiner. Ikke liker jeg å ringe mellom timene heller. Men når det er sagt så skal jeg likevel prøve å få tatt en telefon i morgen hvis du mener jeg bør gjøre det. Jeg har litt påkjenninger for tiden som jeg vet ikke er bra for meg. Jeg fant appen, så hvis den fungerer bra så skal jeg laste den ned. Forstår jeg deg rett nå? Du bruker maksdose av medisinene du går på, tviler på at psykiateren din kan gjøre noe endringer (øke dosen). Men du ønsker å slutte helt med alt av medisiner fordi du er optimalt medisinert nå?? Det hørtes for meg ikke helt bra ut... 0 Siter
Gjest Skrevet 5. mars 2014 Skrevet 5. mars 2014 Forstår jeg deg rett nå? Du bruker maksdose av medisinene du går på, tviler på at psykiateren din kan gjøre noe endringer (øke dosen). Men du ønsker å slutte helt med alt av medisiner fordi du er optimalt medisinert nå?? Det hørtes for meg ikke helt bra ut... Skriver jeg at jeg skal slutte med alt av medisiner? Jeg forstår bare ikke hvor det er mulig å endre på noe når jeg går på så mye. Det var lithium som gjorde meg frisk, men det er ingenting jeg kan øke på der. Ellers bruker jeg allerede to forskjellige AD. Jeg vurderer å redusere AD, men det er kanskje ikke den rette tiden å prøve det nå. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 "Mine" pasienter med BP ringer meg når de føler at noe er på gang (lavterskel. Ring heller en gang for mye enn for lite). Flere av dem bruker også appen emoods der de sender meg sin registrering på mail før de ringer. Ut fra vår felles erfaring gjør vi endringer i medikasjonen der det er nødvendig. Hvilke medisiner som evt skal justeres i ulike situasjoner for deg, ligger på et detaljnivå som vi ikke kan ta her på DOL. Det må være en sak mellom deg og din psykiater. Hvilken app er det? Jeg fant en når jeg søkte emoods på apper, men når jeg googlet fant jeg også emmods bipolar. Jeg har iphone. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Vi bruker denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=my.tracker Men hver enkelt må avtale med sin behandler om slike apper skal brukes og i tilfelle hvilken. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Vi bruker denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=my.tracker Men hver enkelt må avtale med sin behandler om slike apper skal brukes og i tilfelle hvilken. Fikk ikke til å laste den ned. Jeg får prøve å finne ut av hvorfor. Jeg ringte psykiateren i dag, men han hadde fullt. Så da får jeg vente til jeg har neste time. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Vi bruker denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=my.tracker Men hver enkelt må avtale med sin behandler om slike apper skal brukes og i tilfelle hvilken. Det ser ut til å være android app og da kan vel ikke jeg laste den ned på iphonen. Er det ingenting jeg kan gjøre selv for å forebygge tilbakefall? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Har du gått på kurs om BP? Psykoedukasjon. Hvis ikke, anbefales det på det sterkeste. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Har du gått på kurs om BP? Psykoedukasjon. Hvis ikke, anbefales det på det sterkeste. Nei jeg har ikke gått på noe kurs. Leter på nettet om det finnes noe her, men jeg går ut fra at jeg da må ha en henvisning. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Hvor sånn cirka bor du? Fylke eller region er nok. 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Hvor sånn cirka bor du? Fylke eller region er nok. Jeg har lite lyst til å skrive det her. Hvis jeg heller kunne skrevet det på en PM hadde det vært bedre. 0 Siter
psychotique Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Noe som også er viktig for å forebygge tilbakefall er nok søvn, god døgnrytme, fysisk aktivitet og et godt nettverk 0 Siter
Gjest Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Noe som også er viktig for å forebygge tilbakefall er nok søvn, god døgnrytme, fysisk aktivitet og et godt nettverk Jeg har godt nettverk, men jeg skal komme meg mer ut på tur ihvertfall. 0 Siter
psychotique Skrevet 6. mars 2014 Skrevet 6. mars 2014 Jeg har godt nettverk, men jeg skal komme meg mer ut på tur ihvertfall. Det kan være lurt ja, samt spise riktig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.