Gå til innhold

fin sang for ateister


InMyPlace

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ikke, hvis man tror på eventyr.

Anonymkode: 6079f...33f

 

14 timer siden, Kanonføde skrev:

Guds veier er uransakelige.

ja det er sant. Du kan jo litt du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Kanonføde skrev:

Poenget er jo ikke størrelsen, eller formen. Altså uansett hvor stor og flytedyktig den er som båt, så får man ikke plass til verdens dyrearter på den, det er helt klart fysisk umulig. Og hvis man sier at det bare var et mindre utvalg, som på en måte var valgt ut slik at det på et senere tidspunkt ville resultere i de millioner av arter vi har, så understøtter man faktisk konseptet om evolusjon, fordi det krever evolusjon, altså utvikling.

QED

Forstår deg godt, jeg tror også du mener dette seriøst og oppriktig. Kanskje vi forveksler evolusjon og utvikling. Det jeg mener med evolusjon er mer organisk, ikke variasjoner eller utvikling. Variasjoner kan utvikle seg fra et slag på lik linje somm for mennesker, som blir til raser eller arter.  Langt nebb stort nebb på en fugl for eksempel er utvikling til en variasjon.  Du skrev at guds veier er uransakelig, Fargene , eller primærfargene kan blandes til mange farger.  Menneskene er et godt eksempel på det. Noa hadde en familie med primærfargene kan en jo si. Etter vannflommen dro spredde di seg til forskjellige deler av jorden og ble slik vi ser dem i dag.  De er alle fortsatt et skal , men stor variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ikke, hvis man tror på eventyr.

Anonymkode: 6079f...33f

Var det ikke her snakk om Arken kunne flyte  eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutes ago, FGT said:

Var det ikke her snakk om Arken kunne flyte  eller ikke ?

Det var vel også snakk om hvor alt vannet kom fra.

Anonymkode: 6079f...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel også snakk om hvor alt vannet kom fra.

Anonymkode: 6079f...33f

Ja vannet kom ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, FGT said:

Det var en annen atmosfære for vannflommen. Jordkloden var mer som et stort drivhus. Det var en mer jevn temperatur over hele jorden.  Asfalten , dette svarte eller brunlige mineralet betegnes med tre forskjellige hebraiske ord. To av ordene beskriver konsistensen: zẹfeth (bek), mineralet i flytende form, og chemạr (asfalt), mineralet i fast form. Det tredje ordet, kọfer (tjære), beskriver anvendelsen: overstryking av treverk. (bek ) Asfaltens evne til å beskytte mot vann var kjent og ble utnyttet allerede før vannflommen, for da Noah fikk i oppdrag å bygge arken, fikk han beskjed om å «overstryke den innvendig og utvendig med tjære». – 1Mo 6: 14.

Denne dokumentaren var interessant... har desverre gått ut av NRKs materiale.

https://tv.nrk.no/program/koid28000912/de-bygger-noas-ark

Men du kan sikkert finne den et annet sted. Britisk dokumentar.

Konklusjonen var vel at det var umulig med denne "arken"... dvs. med mindre det var noe mirakuløst som hadde skjedd, såklart. En liten "jolle" på 10x10 meter var maksgrensen for størrelse.

 

Altså du kan godt si at noe mirakuløst skjedde som gjorde dette mulig, men du kan ikke forsøke å forklare det ut i fra et ingeniørs standpunkt fordi da er det rett og slett helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, FGT said:

Forstår deg godt, jeg tror også du mener dette seriøst og oppriktig. Kanskje vi forveksler evolusjon og utvikling. Det jeg mener med evolusjon er mer organisk, ikke variasjoner eller utvikling. Variasjoner kan utvikle seg fra et slag på lik linje somm for mennesker, som blir til raser eller arter.  Langt nebb stort nebb på en fugl for eksempel er utvikling til en variasjon.  Du skrev at guds veier er uransakelig, Fargene , eller primærfargene kan blandes til mange farger.  Menneskene er et godt eksempel på det. Noa hadde en familie med primærfargene kan en jo si. Etter vannflommen dro spredde di seg til forskjellige deler av jorden og ble slik vi ser dem i dag.  De er alle fortsatt et skal , men stor variasjon.

Så du tror både på intelligent design og at evolusjon finner sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FGT skrev:

Forstår deg godt, jeg tror også du mener dette seriøst og oppriktig. Kanskje vi forveksler evolusjon og utvikling. Det jeg mener med evolusjon er mer organisk, ikke variasjoner eller utvikling. Variasjoner kan utvikle seg fra et slag på lik linje somm for mennesker, som blir til raser eller arter.  Langt nebb stort nebb på en fugl for eksempel er utvikling til en variasjon.  Du skrev at guds veier er uransakelig, Fargene , eller primærfargene kan blandes til mange farger.  Menneskene er et godt eksempel på det. Noa hadde en familie med primærfargene kan en jo si. Etter vannflommen dro spredde di seg til forskjellige deler av jorden og ble slik vi ser dem i dag.  De er alle fortsatt et skal , men stor variasjon.

Er alt dette er mulig på kun 4-5000 år?

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er alt dette er mulig på kun 4-5000 år?

Anonymkode: 1086b...c59

Ja det er hvis det.

 

3 timer siden, Kanonføde skrev:

Denne dokumentaren var interessant... har desverre gått ut av NRKs materiale.

https://tv.nrk.no/program/koid28000912/de-bygger-noas-ark

Men du kan sikkert finne den et annet sted. Britisk dokumentar.

Konklusjonen var vel at det var umulig med denne "arken"... dvs. med mindre det var noe mirakuløst som hadde skjedd, såklart. En liten "jolle" på 10x10 meter var maksgrensen for størrelse.

 

Altså du kan godt si at noe mirakuløst skjedde som gjorde dette mulig, men du kan ikke forsøke å forklare det ut i fra et ingeniørs standpunkt fordi da er det rett og slett helt umulig.

Kont strukturen  og størrelsen var viktig, noe  ikke Noah ble overlatt til seg selv å finne ut av. Han fikk jo nøyaktige instrukser på hvordan arken skulle bygges. Arken var et ingeniørs mesterverk på den tiden. Men denne gangen var det Gud som var ingeniøren. Når det er snakk om et mirakel , så må det stride mot naturlige lover, som for eksempel med beretningen med Moses da de gikk over Rødehavet, der vannet stod som en mur på begge sider. Dette kan jo ikke forklares på noe annen måte at det er et mirakel, men arken var ikke et mirakel

 

5 timer siden, FGT skrev:

Forstår deg godt, jeg tror også du mener dette seriøst og oppriktig. Kanskje vi forveksler evolusjon og utvikling. Det jeg mener med evolusjon er mer organisk, ikke variasjoner eller utvikling. Variasjoner kan utvikle seg fra et slag på lik linje somm for mennesker, som blir til raser eller arter.  Langt nebb stort nebb på en fugl for eksempel er utvikling til en variasjon.  Du skrev at guds veier er uransakelig, Fargene , eller primærfargene kan blandes til mange farger.  Menneskene er et godt eksempel på det. Noa hadde en familie med primærfargene kan en jo si. Etter vannflommen dro spredde di seg til forskjellige deler av jorden og ble slik vi ser dem i dag.  De er alle fortsatt et skal , men stor variasjon.

De er fortsatt et slag, med stor variasjon.  Skulle det stå over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, FGT said:

Kont strukturen  og størrelsen var viktig, noe  ikke Noah ble overlatt til seg selv å finne ut av. Han fikk jo nøyaktige instrukser på hvordan arken skulle bygges. Arken var et ingeniørs mesterverk på den tiden. Men denne gangen var det Gud som var ingeniøren. Når det er snakk om et mirakel , så må det stride mot naturlige lover, som for eksempel med beretningen med Moses da de gikk over Rødehavet, der vannet stod som en mur på begge sider. Dette kan jo ikke forklares på noe annen måte at det er et mirakel, men arken var ikke et mirakel

Hvis du sier at arken ikke var et mirakel, eller noe "overnaturlig" i en vid forståelse, så er du bare utrolig naiv og virkelighetsfjern med tanke på hva som er mulig med trevirke, siv og gjørme, før jernalderen.

(Ikke at det på noe tidspunkt (hittil) har vært mulig å lage en noen som helst konstruksjon som kan romme flere eksemplarer av de millionene med arter som beviselig finnes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kanonføde skrev:

Høres ut som en barnefortelling.

Dette var et mirakel, slik jeg ser det. Alle skapninger ble ledet til arken. De  trengte ikke å komme fra alle verdens hjørner, for dyrene  var mer samlet før vannflommen, slik jeg husker det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, FGT said:

Dette var et mirakel, slik jeg ser det. Alle skapninger ble ledet til arken. De  trengte ikke å komme fra alle verdens hjørner, for dyrene  var mer samlet før vannflommen, slik jeg husker det.  

Ja, dette her er sannelig et stort mirakel. Men kanskje litt forståelig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, FGT skrev:

Dette var et mirakel, slik jeg ser det. Alle skapninger ble ledet til arken. De  trengte ikke å komme fra alle verdens hjørner, for dyrene  var mer samlet før vannflommen, slik jeg husker det.  

Jeg stoler mer på vitenskapen enn urgamle myter.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis du sier at arken ikke var et mirakel, eller noe "overnaturlig" i en vid forståelse, så er du bare utrolig naiv og virkelighetsfjern med tanke på hva som er mulig med trevirke, siv og gjørme, før jernalderen.

(Ikke at det på noe tidspunkt (hittil) har vært mulig å lage en noen som helst konstruksjon som kan romme flere eksemplarer av de millionene med arter som beviselig finnes.)

Selvfølgelig  var det en styring over det hele, men jeg kan ikke se at det var siv eller gjørme med i dette, men tømmer og plugger og bek, i hvert fall. Det var jo ingen menneske som hadde fått gudommelige instrukser tidligere med tanke på en slik farkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, FGT said:

Selvfølgelig  var det en styring over det hele, men jeg kan ikke se at det var siv eller gjørme med i dette, men tømmer og plugger og bek, i hvert fall. Det var jo ingen menneske som hadde fått gudommelige instrukser tidligere med tanke på en slik farkost.

Det hjelper ikke om "ingeniøren" er allviter, dvs. en ekte allviter, en som vet alt mulig, fordi det er ikke mulig med de materialene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Det hjelper ikke om "ingeniøren" er allviter, dvs. en ekte allviter, en som vet alt mulig, fordi det er ikke mulig med de materialene!!!

Nei, ingen ville klart noe lignende, sett fra et menneskelig synspunkt . Men når ingeniører studerer dette i ettertid, så kan det se at det kan la seg gjøre, slik som jeg skrev over her om denne skipsingeniøren som hadde holdt på med store skip i 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, FGT said:

Nei, ingen ville klart noe lignende, sett fra et menneskelig synspunkt . Men når ingeniører studerer dette i ettertid, så kan det se at det kan la seg gjøre, slik som jeg skrev over her om denne skipsingeniøren som hadde holdt på med store skip i 40 år.

Jeg er ikke ingeniør, men jeg kan si deg med 99,999% sikkerhet at 99,999% av verdens ingeniører mener det er totalt urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Jeg er ikke ingeniør, men jeg kan si deg med 99,999% sikkerhet at 99,999% av verdens ingeniører mener det er totalt urealistisk.

Det var tømmer av et harpiksholdig tre som arken ble bygd av. Ja men de er jo bare små mennesker alle disse ingeniørene, og det vel også viljen til å se dette sammen med en gudommelig inngripen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, FGT said:

Det var tømmer av et harpiksholdig tre som arken ble bygd av. Ja men de er jo bare små mennesker alle disse ingeniørene, og det vel også viljen til å se dette sammen med en gudommelig inngripen.

Viljen til fri fantasi, ja. Viljen til å ignorere fakta og all erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, FGT skrev:

Det var tømmer av et harpiksholdig tre som arken ble bygd av. Ja men de er jo bare små mennesker alle disse ingeniørene, og det vel også viljen til å se dette sammen med en gudommelig inngripen.

Beklager, men jeg fatter ikke at voksne mennesker med presumptivt normal intelligens kan mene dette i fullt alvor!

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...