Gå til innhold

fin sang for ateister


InMyPlace

Anbefalte innlegg

1 minute ago, AnonymBruker said:

Ikke noe problem å diskutere med noen som er uenig, men mot dømmende er værre.

Anonymkode: b7c47...eac

Det er ingen som "dømmer" her, selv om man snakker fra levra. Jeg mener man ikke skal gå på eggskall for å ikke såre religiøse. De må tåle å høre andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er ikke hån og forakt her, men jeg ser at mange religiøse ikke tåler å diskutere dette med noen som er uenige.

Troende møter ofte motvilje og hån for sin tro. Vi hører andres meninger hele tiden.... 

Men du vil vell selvfølgelig nekte for det ... 

Om vi forsatte å diskutere hadde det jo ikke ført til noe annet enn at du kunne forsette å hevde dine meninger . Du mener jo uansett å ha rett i alt.... 

kanskje ikke alt her i livet kan diskuteres ? 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er ingen som "dømmer" her, selv om man snakker fra levra. Jeg mener man ikke skal gå på eggskall for å ikke såre religiøse. De må tåle å høre andres meninger.

Har ikke bedt noen om å gå på eggeskall, men religiøse er en "gruppe" som møter fordommer daglig, og det er ikke rettferdig. Selv om man sier sin mening kan man holde fordommene og den dømmende tonen borte.

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Troende møter ofte motvilje og hån for sin tro. Vi hører andres meninger hele tiden.... 

Men du vil vell selvfølgelig nekte for det ... 

Om vi forsatte å diskutere hadde det jo ikke ført til noe annet enn at du kunne forsette å hevde dine meninger . Du mener jo uansett å ha rett i alt.... 

kanskje ikke alt her i livet kan diskuteres ? 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Hvis du ikke vil diskutere det er det bare å ikke delta i diskusjonen...

Jeg vet ikke hva du / andre møter av hån / motvilje av andre, men i denne tråden er det en saklig debatt, det er det jeg står for, jeg blander meg ikke inn i andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Har ikke bedt noen om å gå på eggeskall, men religiøse er en "gruppe" som møter fordommer daglig, og det er ikke rettferdig. Selv om man sier sin mening kan man holde fordommene og den dømmende tonen borte.

Anonymkode: b7c47...eac

Jeg har ikke fordommer eller dømmende tone, men det er klart folk kan tolke det anderledes. Dette er en resonnerende debatt, fordi jeg mener det er logiske brist dette med religion. F.eks. en tidligere her, som insisterer på at det ikke er overnaturlig når det involverer at sjelen forflytter seg, det er såklart ikke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke bedt noen om å gå på eggeskall, men religiøse er en "gruppe" som møter fordommer daglig, og det er ikke rettferdig. Selv om man sier sin mening kan man holde fordommene og den dømmende tonen borte.

Anonymkode: b7c47...eac

Dere tåler ikke at noen setter spørsmålstegn ved troen deres. Kanskje fordi dere ikke har fornuftige svar. Da er det lett å,kalle det fordommer og håning.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere tåler ikke at noen setter spørsmålstegn ved troen deres. Kanskje fordi dere ikke har fornuftige svar. Da er det lett å,kalle det fordommer og håning.

Anonymkode: 1086b...c59

Dette er også bare påstander. 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også bare påstander. 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Nei, det er basert på de religiøses svar her i tråden.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere tåler ikke at noen setter spørsmålstegn ved troen deres. Kanskje fordi dere ikke har fornuftige svar. Da er det lett å,kalle det fordommer og håning.

Anonymkode: 1086b...c59

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er basert på de religiøses svar her i tråden.

Anonymkode: 1086b...c59

Det er 167 svar innpå her . Mange forskjellige mennesker som kommer med sine innspill. Har du bakgrunnskunnskap om hver enkelt . Du vet hva de tenker , føler og erfarer . Du har ut fra ditt grundige studie av denne meget saklige debatten kommet frem til en konklusjon. Det finnes mange ulike trosretninger og det finnes mange ulike mennesker. 
Men du kan nå ut fra denne tråen fortelle meg hva jeg mener og tenker. Hvordan mine holdninger er osv. ??. 
Jeg er ikke ute etter å presse min tro på deg, jeg dømmer ikke deg. Jeg vet bare at det er nytteløst å diskutere . Jeg lever et fredelig og normalt liv. Jeg har mange nære og gode venner som ikke tror. Vi aksepterer hverandre ..

Det eneste jeg prøver her er  å forsvare min rett til å tro. Fordi om du ikke håner meg og viser motvilje mot meg som en troende så kan ikke du si at det er noe jeg dikter opp og ikke har erfart .Det er absolutt levd liv og en vanlig erfaring... 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke "hån og motvilje" om man sier gud ikke finnes, siden det strider mot naturvitenskap og således bare er faktaopplysninger. Ja, det er rett til å tro hva man vil - det er ingen tvang her, det er åpen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Kanonføde skrev:

Jeg har ikke fordommer eller dømmende tone, men det er klart folk kan tolke det anderledes. Dette er en resonnerende debatt, fordi jeg mener det er logiske brist dette med religion. F.eks. en tidligere her, som insisterer på at det ikke er overnaturlig når det involverer at sjelen forflytter seg, det er såklart ikke logisk.

Personen du mener skrev ikke at sjelen forflytter seg, det var det du som gjorde.

Alt er ikke logisk, og man kan ikke finne ut svar på alt. Alt kan heller ikke forklares. For alt vi vet har ikke naturvitenskapen kommet langt nok til å forklare det. 

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere tåler ikke at noen setter spørsmålstegn ved troen deres. Kanskje fordi dere ikke har fornuftige svar. Da er det lett å,kalle det fordommer og håning.

Anonymkode: 1086b...c59

"Dere tåler ikke" Makan til fordomsfull og generaliserende start :lol:

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Personen du mener skrev ikke at sjelen forflytter seg, det var det du som gjorde.

Alt er ikke logisk, og man kan ikke finne ut svar på alt. Alt kan heller ikke forklares. For alt vi vet har ikke naturvitenskapen kommet langt nok til å forklare det. 

Anonymkode: b7c47...eac

Nei, vedkommende var ikke enig når jeg sa at det innebærer at det er en sjel som forflytter seg, men jeg har gjentatte ganger etterspurt en forklaring på hva som foregår, uten å få noe som helst... så da antar jeg at det jeg opprinnelig trodde stemmer.

Alle resonnementer og argumenasjoner bør være logiske. Religiøse klarer ikke tenke logisk omkring troen sin.

Alt kan ikke forklares, nei, det er massevis som ikke kan forklares, men naturvitenskap har forklart endel, og det utelukker mye av det religiøse tror på.

Selv om naturvitenskapen i et ekstremt usannsynlig scenarie kunne tatt feil, burde vi likevel ha holdt oss til vitenskap siden det er de sikreste forklaringene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kanonføde skrev:

Alt kan ikke forklares, nei, det er massevis som ikke kan forklares, men naturvitenskap har forklart endel, og det utelukker mye av det religiøse tror på.

Selv om naturvitenskapen i et ekstremt usannsynlig scenarie kunne tatt feil, burde vi likevel ha holdt oss til vitenskap siden det er de sikreste forklaringene vi har.

Usannsynlig, det er noe du personlig mener. Hva vet vel vi om at vitenskapen eller naturvitenskapen om du vil har kommet dit at de kan forklare det? De vet vi ikke!

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personen du mener skrev ikke at sjelen forflytter seg, det var det du som gjorde.

Alt er ikke logisk, og man kan ikke finne ut svar på alt. Alt kan heller ikke forklares. For alt vi vet har ikke naturvitenskapen kommet langt nok til å forklare det. 

Anonymkode: b7c47...eac

Forskjellen på religion og vitenskap er at vitenskap baserer seg på innsamlede data (fakta) om virkeligheten, mens religion ikke baserer seg på annet enn fri fantasi. Det vitenskapen har funnet ut, går dessuten sterkt i mot mye av religiøse forklaringer. Før så trodden man at guder stod bak lyn og torden, og at jorden var universets midtpunkt. Verden går heldigvis fremover.

Anonymkode: ab322...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Usannsynlig, det er noe du personlig mener. Hva vet vel vi om at vitenskapen eller naturvitenskapen om du vil har kommet dit at de kan forklare det? De vet vi ikke!

Anonymkode: b7c47...eac

Vitenskapen tar ikke for seg religiøse spørsmål eller spørsmål det ikke er mulig å vite noe om (slike "fantastiske" forestillinger som f.eks. sjelevandring og eksistensen av Det Flyvende Spaghettimonsteret). Men ved å kombinere det mennesket har funnet ut gjennom vitenskap med rasjonell tenkning, så kan man utelukke disse mytene. Det er f.eks. ingen som helst grunn til å tro at jeg kommer til å gjenfødes som en bavian, og det sier jeg med bakgrunn i (f.eks.) det man har funnet ut av hjernen til mennesket og bavianen. Det er rett og slett bare helt latterlig med tanke på det man vet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Kanonføde skrev:

Vitenskapen tar ikke for seg religiøse spørsmål eller spørsmål det ikke er mulig å vite noe om (slike "fantastiske" forestillinger som f.eks. sjelevandring og eksistensen av Det Flyvende Spaghettimonsteret). Men ved å kombinere det mennesket har funnet ut gjennom vitenskap med rasjonell tenkning, så kan man utelukke disse mytene. Det er f.eks. ingen som helst grunn til å tro at jeg kommer til å gjenfødes som en bavian, og det sier jeg med bakgrunn i (f.eks.) det man har funnet ut av hjernen til mennesket og bavianen. Det er rett og slett bare helt latterlig med tanke på det man vet i dag.

Og likevel mener du at mennesket stammer fra apekatter.:)

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen på religion og vitenskap er at vitenskap baserer seg på innsamlede data (fakta) om virkeligheten, mens religion ikke baserer seg på annet enn fri fantasi. Det vitenskapen har funnet ut, går dessuten sterkt i mot mye av religiøse forklaringer. Før så trodden man at guder stod bak lyn og torden, og at jorden var universets midtpunkt. Verden går heldigvis fremover.

Anonymkode: ab322...1b2

Men det er ikke alt som man kan samle inn data fra! Jeg gjentar, hvem vet med sikkerhet at vi ikke har nok kunnskap/riktig utstyr til å finne ut av religiøse spørsmål? Ingen...

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke alt som man kan samle inn data fra! Jeg gjentar, hvem vet med sikkerhet at vi ikke har nok kunnskap/riktig utstyr til å finne ut av religiøse spørsmål? Ingen...

Anonymkode: b7c47...eac

Man kan med nesten 100% sikkerthet si at de menneskapte reglioner er humbug.

Anonymkode: ab322...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan med nesten 100% sikkerthet si at de menneskapte reglioner er humbug.

Anonymkode: ab322...1b2

Men ikke med 100% sikkerhet ;) 

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...