Gå til innhold

fin sang for ateister


InMyPlace

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
43 minutter siden, Kanonføde skrev:

Jo det er sentralt i troen til Jehovas Vitner at mennesket er ondt tvers gjennom, og derfor er nødt til å forplikte seg 100% til Guds ord.

Hva slags motivasjon de har for å "misjonere" våger jeg ikke begi meg ut på, i alle fall ikke i det generelle tilfellet, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er fordi det ER viktig; det måtte i såfall ha vært at de følte det var viktig (noe som sikkert er tilfelle, men som det står i Bibelen så er det jo tross alt bare Gud som kan kjenne et menneskes sjeletilstand).

jehovas vitner har en egen versjon av bibelen og regnes ikke for kristne. 

Grunnen til at de evangeliserer er at det er deres gode gjerninger som avgjør hvor de havner i evigheten . De føler seg nesten " tvunget" til å gå på dørene. Kanskje det er frykt som driver de. Det er lite rom for egne meninger og de må være lojal mot sine ledere... 

Men det er sannt som du sier at det står at det er Gud som ser til hjertet ... Og Gud er betydelig mer nådig i møte med oss enn mange mennesker ... 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og Gud er betydelig mer nådig i møte med oss enn mange mennesker ... 

Hvordan vet en det?

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
8 minutter siden, Kanonføde skrev:

Joda mindfulness er sikkert mer "nyttig" enn kirkekor, selv om det er viktig med ting som gir folk glede også, ikke bare terapi i medisinsk forstand, men jeg ser ikke hvorfor dette er noe "bevis" på at buddhismen er sann? Poenget mitt var at det er mange ting man praktiserer innen forskjellige religioner som kan være "positive", men jeg ser ikke på det som bevis på at religionen er sann, eller at det er flere praksiser fra den og den religionen som er positive selv om den ene tingen var det.

Det er ikke et direkte bevis, men meditasjon/mindfulness er selve grunnpilaren i Buddhismen. Vitenskapelig forskning sier at Mindfulness har mange positive og helsebringende fordeler. Dette visste Buddhistene lenge før vi i det hele tatt var i nærheten av å forske på det. Så det å si at all religion er overnaturlig, det kan du ikke bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke buddhismen mer et livssyn/filosofi enn en religion?

Anonymkode: 1086b...c59

Buddhismen er en religion, selv uten troen på en gud. Noen vil kalle det en filosofi nettopp på grunn av det. Så en kan kanskje kalle det en religiøs og filosofisk lære, men er mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

jehovas vitner har en egen versjon av bibelen og regnes ikke for kristne. 

Grunnen til at de evangeliserer er at det er deres gode gjerninger som avgjør hvor de havner i evigheten . De føler seg nesten " tvunget" til å gå på dørene. Kanskje det er frykt som driver de. Det er lite rom for egne meninger og de må være lojal mot sine ledere... 

Men det er sannt som du sier at det står at det er Gud som ser til hjertet ... Og Gud er betydelig mer nådig i møte med oss enn mange mennesker ... 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Nei jeg syns ikke gud i bibelen er mer nådig nei. I dag er det mange kristne som fremhever det at gud er så nådig, men det er jo bare fordi "vi" har tolket de gamle tekstene i den retningen, bort fra den onde guden i GT - merk her at det er mennesket etter at tekstene ble skrevet som har gjort ham ned nådig, altså er det mennesker som står for det. Dette argumentet bør gjelde uansett om man mener at bibelen forteller sannheten eller ikke.

I NT er gud mer nådig enn i GT, og det må da være fordi mennesket syns han var en drittsekk som trengte revisjon.

Nå er det såklart mennesket som har diktet opp GT også, det var nok en "gjeng" som stod for GT og Koranen - men såklart kranglet de mye seg imellom, for det var bare en sannhet, som da bare man selv visste om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutes ago, Master said:

Det er ikke et direkte bevis, men meditasjon/mindfulness er selve grunnpilaren i Buddhismen. Vitenskapelig forskning sier at Mindfulness har mange positive og helsebringende fordeler. Dette visste Buddhistene lenge før vi i det hele tatt var i nærheten av å forske på det. Så det å si at all religion er overnaturlig, det kan du ikke bevise.

Det står masse i Mosebøkene om matsikkerhet, advarsler om incest (= fører til sykdom) etc. etc - ergo var det noe mennesket på denne tiden visste om. Så buddhismen er ikke unik her, nei. Det er noe som er skapt av mennesker.

Religion er per definisjon overnaturlig, verre enn det er det ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at GT og Koranen sier at det å spise (og berøre) svin/gris er en synd handler om at svinekjøtt lett blir infisert med trikiner (mark) i den varmen det er i midtøsten.

Det blir tilvarende meditasjon/mindfulness i buddhismen. Det var innsikter man hadde, som man bygde religionene rundt.

(Nå er det dog litt rart at buddhismen er så fantastisk når det er bevist at meditasjon er skadelig for psykosepasienter - en skulle da tro at det var om å gjøre å hjelpe de sykeste, ikke skade dem bare for å produsere riter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det står masse i Mosebøkene om matsikkerhet, advarsler om incest (= fører til sykdom) etc. etc - ergo var det noe mennesket på denne tiden visste om. Så buddhismen er ikke unik her, nei. Det er noe som er skapt av mennesker.

Religion er per definisjon overnaturlig, verre enn det er det ikke. :)

Nå ror du, og at DU mener det er overnaturlig er helt greit. Men det er ikke dermed sagt at det er sant. 

Det er ikke overnaturlig å følge en lære som er i trå med samfunnets lover og regler. Det er ikke overnaturlig å meditere, og det er ikke overnaturlig å følge en gammel fyrstes leveregler. Det er heller ikke overnaturlig å tro på gjenfødelse (Buddhistisk gjenfødelse er ikke det samme som det dere tenker når dere leser ordet gjenfødelse) kun fordi det ikke finnes håndfaste bevis på det. For det finnes ikke bevis på at det ikke er sant heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er du så sinnt på Gud ? Hva har han egentlig gjordt deg ?. Hvorfor snakker du så skråsikkert og nedlatende om en Gud du verken kjenner eller tror på ?. 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, Kanonføde skrev:

(Nå er det dog litt rart at buddhismen er så fantastisk når det er bevist at meditasjon er skadelig for psykosepasienter - en skulle da tro at det var om å gjøre å hjelpe de sykeste, ikke skade dem bare for å produsere riter?)

Lavmål. Og hvor stor del av Buddhistene er psykosepasienter?

Du er dog fryktelig negativ til religion generelt, og er kun ute etter å sverte alt som blir skrevet om religion her. Det oppnår man ikke respekt av. Jeg kan gjerne diskutere min tro, men når det blir etter slike premisser gir det meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Master said:

Nå ror du, og at DU mener det er overnaturlig er helt greit. Men det er ikke dermed sagt at det er sant. 

Det er ikke overnaturlig å følge en lære som er i trå med samfunnets lover og regler. Det er ikke overnaturlig å meditere, og det er ikke overnaturlig å følge en gammel fyrstes leveregler. Det er heller ikke overnaturlig å tro på gjenfødelse (Buddhistisk gjenfødelse er ikke det samme som det dere tenker når dere leser ordet gjenfødelse) kun fordi det ikke finnes håndfaste bevis på det. For det finnes ikke bevis på at det ikke er sant heller.

Nei, jeg "ror" ikke, jeg resonnerer - følg med da vel?

Det er ikke overnaturlig å følge riter, men forestillinger om gjenfødelse er overnaturlig, siden det vi vet om naturen via vitenskap gjør dette veldig lite sannsynlig.

I prinsippet kan ingenting bevises eller motbevises om man bare lager masse "bortforklaringer"; les deg opp på Occams Razor. Det å argumentere for gjenfødelse når man vet om alt man har kommet frem til innen medisin og fysiologi det er å produsere mange "ekstra" forutsetninger, for å få det til å passe/stemme - men Occams Razor tilsier at blant alle forklaringene så er det den som har minst ekstra forutsetninger som sannsynligvis stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er du så sinnt på Gud ? Hva har han egentlig gjordt deg ?. Hvorfor snakker du så skråsikkert og nedlatende om en Gud du verken kjenner eller tror på ?. 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Jeg er ikke sint på noe som ikke finnes, jeg bare sier at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Master said:

Lavmål. Og hvor stor del av Buddhistene er psykosepasienter?

Du er dog fryktelig negativ til religion generelt, og er kun ute etter å sverte alt som blir skrevet om religion her. Det oppnår man ikke respekt av. Jeg kan gjerne diskutere min tro, men når det blir etter slike premisser gir det meg ingenting.

LOL, så du syns buddhismen er bra, men fraråder de med psykoseproblematikk fra å være buddhister? :lol: Nei det er ikke så mange som er psykotiske, men schizofreni rammer tross alt 1% av generell befolkning, så jeg antar at det er mange selv om andelen ikke er sååå høy... men syns du ikke det er litt feil å ha som filosofi/religion at man skal meditere, når det beviselig er skadelig for de med psykose?

Jeg er ikke ute etter å sverte noe som helst, jeg bare skriver det jeg tror på, og jeg er da altså ateist og opptatt av vitenskap og rasjonalitet. Jeg syns det er negativt at folk lever i overtro, det mener jeg er skadelig, og da mener jeg at jeg gjør noe bra for å "korrigere" slikt, selv om jeg såklart skjønner at mine ord faler for døve ører, i de aller fleste tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

LOL, så du syns buddhismen er bra, men fraråder de med psykoseproblematikk fra å være buddhister? :lol: Nei det er ikke så mange som er psykotiske, men schizofreni rammer tross alt 1% av generell befolkning, så jeg antar at det er mange selv om andelen ikke er sååå høy... men syns du ikke det er litt feil å ha som filosofi/religion at man skal meditere, når det beviselig er skadelig for de med psykose?

Jeg er ikke ute etter å sverte noe som helst, jeg bare skriver det jeg tror på, og jeg er da altså ateist og opptatt av vitenskap og rasjonalitet. Jeg syns det er negativt at folk lever i overtro, det mener jeg er skadelig, og da mener jeg at jeg gjør noe bra for å "korrigere" slikt, selv om jeg såklart skjønner at mine ord faler for døve ører, i de aller fleste tilfellene.

Nå skaper du påstander og meninger på mine vegne, som ikke stemmer. Det liker jeg dårlig.

Jeg fraråder ikke noen til å være buddhister, hvorfor skal jeg det? Så vidt jeg har lest meg opp så har meditasjon/mindfulness positive effekter også på de med Schizofreni, men det finnes ikke nok forskning på akkurat det området. 

Selvom jeg er Buddhist så lever jeg altså ikke i overtro, bare så det er sagt. Jeg er også akademiker med høy utdannelse, og har såpass selvinnsikt at jeg ikke ville stolt ukritisk/blindt på noe. 

Hvorfor er du så opptatt av religion om du er ateist? Fordi du ønsket å overbevise de som har en religiøs tro til å ikke tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
14 minutter siden, Kanonføde skrev:

Nei, jeg "ror" ikke, jeg resonnerer - følg med da vel?

Det er ikke overnaturlig å følge riter, men forestillinger om gjenfødelse er overnaturlig, siden det vi vet om naturen via vitenskap gjør dette veldig lite sannsynlig.

I prinsippet kan ingenting bevises eller motbevises om man bare lager masse "bortforklaringer"; les deg opp på Occams Razor. Det å argumentere for gjenfødelse når man vet om alt man har kommet frem til innen medisin og fysiologi det er å produsere mange "ekstra" forutsetninger, for å få det til å passe/stemme - men Occams Razor tilsier at blant alle forklaringene så er det den som har minst ekstra forutsetninger som sannsynligvis stemmer.

Selv om noe er lite sannsynlig, så betyr ikke det automatisk at det ikke er mulig. Som sagt, gjenfødelse betyr ikke nødvendigvis sjelevandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Master skrev:

Selv om noe er lite sannsynlig, så betyr ikke det automatisk at det ikke er mulig. Som sagt, gjenfødelse betyr ikke nødvendigvis sjelevandring.

Hva gjør at du tror på det? 

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

LOL, så du syns buddhismen er bra, men fraråder de med psykoseproblematikk fra å være buddhister? :lol: Nei det er ikke så mange som er psykotiske, men schizofreni rammer tross alt 1% av generell befolkning, så jeg antar at det er mange selv om andelen ikke er sååå høy... men syns du ikke det er litt feil å ha som filosofi/religion at man skal meditere, når det beviselig er skadelig for de med psykose?

Jeg er ikke ute etter å sverte noe som helst, jeg bare skriver det jeg tror på, og jeg er da altså ateist og opptatt av vitenskap og rasjonalitet. Jeg syns det er negativt at folk lever i overtro, det mener jeg er skadelig, og da mener jeg at jeg gjør noe bra for å "korrigere" slikt, selv om jeg såklart skjønner at mine ord faler for døve ører, i de aller fleste tilfellene.

Faller ikke våre ord også for døve ører. 

Du redder meg ikke ved å ta fra meg troen.... kanskje du har en feil oppfatning av hvordan tro virker i menneskers liv ?. Mener du virkelig at dine argumentasjoner er nok til at mennesker gir opp noe av det mest dyrebare i livet sitt?. Jeg er absolutt i mot tro som undertrykker og er voldelig . men det er heller unntaket enn regelen ..

Jeg respekterer at du ikke tror , kan du respektere at jeg tror? 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Master said:

Nå skaper du påstander og meninger på mine vegne, som ikke stemmer. Det liker jeg dårlig.

Jeg fraråder ikke noen til å være buddhister, hvorfor skal jeg det? Så vidt jeg har lest meg opp så har meditasjon/mindfulness positive effekter også på de med Schizofreni, men det finnes ikke nok forskning på akkurat det området. 

Selvom jeg er Buddhist så lever jeg altså ikke i overtro, bare så det er sagt. Jeg er også akademiker med høy utdannelse, og har såpass selvinnsikt at jeg ikke ville stolt ukritisk/blindt på noe. 

Hvorfor er du så opptatt av religion om du er ateist? Fordi du ønsket å overbevise de som har en religiøs tro til å ikke tro?

Nei, jeg skaper ingenting, jeg spør deg, med spørsmålstegn.

Mindfulness/meditasjon-lignende aktiviteter ekskluderes for endel pasienter i psykiatrien. Men, såklart, de mener jo at det skal virke positivt for de som får være med på det.

For meg virker det veldig ulogisk at det skal være positivt for en med psykoseproblematikk å vende "fokus" ytterligere innover, for det er nettopp det psykose handler om, at man fokuserer for mye på det indre.

Ja du har sikkert en bra utdannelse du, og har sikkert selvinnsikt på andre områder enn dette.

Jeg mener at religion ikke er bra, og at ateisme er fremtiden for menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Master skrev:

Nå skaper du påstander og meninger på mine vegne, som ikke stemmer. Det liker jeg dårlig.

Jeg fraråder ikke noen til å være buddhister, hvorfor skal jeg det? Så vidt jeg har lest meg opp så har meditasjon/mindfulness positive effekter også på de med Schizofreni, men det finnes ikke nok forskning på akkurat det området. 

Selvom jeg er Buddhist så lever jeg altså ikke i overtro, bare så det er sagt. Jeg er også akademiker med høy utdannelse, og har såpass selvinnsikt at jeg ikke ville stolt ukritisk/blindt på noe. 

Hvorfor er du så opptatt av religion om du er ateist? Fordi du ønsket å overbevise de som har en religiøs tro til å ikke tro?

Kanskje man er fasinert av at opplyste folk med høy utdannelse falles for gammel overtro?

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...