Gå til innhold

fin sang for ateister


InMyPlace

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Faller ikke våre ord også for døve ører. 

Du redder meg ikke ved å ta fra meg troen.... kanskje du har en feil oppfatning av hvordan tro virker i menneskers liv ?. Mener du virkelig at dine argumentasjoner er nok til at mennesker gir opp noe av det mest dyrebare i livet sitt?. Jeg er absolutt i mot tro som undertrykker og er voldelig . men det er heller unntaket enn regelen ..

Jeg respekterer at du ikke tror , kan du respektere at jeg tror? 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

"Deres" ord hører jeg på, men jeg mener dere ikke overbeviser meg om at jeg har feil, fordi det er jeg som "vinner" argumentasjonen her, dere bare appellerer til følelser og bortforklarer.

Hva med spiseforstyrrelser, det er noe som oppleves som "dyrebart" for de som er rammet... sier ikke at det er like alvorlig, men det kan være like alvorlig, religion kan føre til selvmord! Poenget er at selv om andre opplever det som meningsfult så er det feil.

Jeg respeterer deg selv om du tror, men jeg mener du tar feil og sånn sett "respekterer" jeg ikke den troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kanonføde skrev:

Jo det er sentralt i troen til Jehovas Vitner at mennesket er ondt tvers gjennom, og derfor er nødt til å forplikte seg 100% til Guds ord.

Hva slags motivasjon de har for å "misjonere" våger jeg ikke begi meg ut på, i alle fall ikke i det generelle tilfellet, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er fordi det ER viktig; det måtte i såfall ha vært at de følte det var viktig (noe som sikkert er tilfelle, men som det står i Bibelen så er det jo tross alt bare Gud som kan kjenne et menneskes sjeletilstand).

Det er vel heller mer riktig å si at menneskene er ufullkomne , og at vi alle har svakheter å skadelige tendenser. Men ondskap velger en selv . Det bibelske budskapet som skulle forkynnes er ikke menneskelagd, eller noe menneskeverk, men en direkte befaling til de sanne kristne, og som var et av flere viktige trekk som skulle kjennetegne guds tjenere.  Ja det er bare Gud som kjenner mennesket slik de virkelig er, så de som forkynner og underviser, er bare redskap som sår og vanner, men det er Gud som gir vekst.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Master said:

Selv om noe er lite sannsynlig, så betyr ikke det automatisk at det ikke er mulig. Som sagt, gjenfødelse betyr ikke nødvendigvis sjelevandring.

Kan du forklare med noen få setninger hva gjenfødelse innebærer? Og ikke gi meg noen lenker, for hvis det hadde vært sannhet i det så kunne man oppsummert det med et par setninger. Hvis det er noe som er "utbrodert" for å skjønne det, så er det sannsynligvis bare svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Nei, jeg skaper ingenting, jeg spør deg, med spørsmålstegn.

Mindfulness/meditasjon-lignende aktiviteter ekskluderes for endel pasienter i psykiatrien. Men, såklart, de mener jo at det skal virke positivt for de som får være med på det.

For meg virker det veldig ulogisk at det skal være positivt for en med psykoseproblematikk å vende "fokus" ytterligere innover, for det er nettopp det psykose handler om, at man fokuserer for mye på det indre.

Ja du har sikkert en bra utdannelse du, og har sikkert selvinnsikt på andre områder enn dette.

Jeg mener at religion ikke er bra, og at ateisme er fremtiden for menneskeheten.

Nå kommer du med påstander igjen. Du mener altså at jeg ikke kan ha selvinnsikt på min tro?

At det virker ulogisk for deg har da lite å si. 

http://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/mindfulness-kan-ha-effekt-ved-psykose-schizophrenia-research

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5.3.2014 at 6:23 PM, Inner self said:

mennesker som tror på en gud som sender sine motstandere til helvete Og tilber denne guden? Da er de en quisling mot menneskeheten. Det er feigt å tro på en slik gud. Da er man i beste fall en opurtunist.... Jeg vet ikke om TS er det eller ikke, men generelt.

Kunne ikke vært mer enig. Hvordan kan man i det hele tatt tro på noe som...aldri er sett eller bevist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Master said:

Nå kommer du med påstander igjen. Du mener altså at jeg ikke kan ha selvinnsikt på min tro?

At det virker ulogisk for deg har da lite å si. 

http://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/mindfulness-kan-ha-effekt-ved-psykose-schizophrenia-research

 

 

Du stoler blindt på overtro, og dermed mangler du selvinnsikt på det området når du ikke er enig i det. Så enkelt er det.

Det var bare noen få resultateter av ymse kvalitet, dessuten gjelder det for negative symptomer og ikke positive. Hvis du foreslår meditasjonsgrupper på en lukket avdeling så tror jeg ikke overlegen blir blid. Det er lett å oppdrive enkeltresultater, men det er konsensus for at det ikke er bra, og det er grunnen til at det ikke praktiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er sann bibelkunnskap?

Og hvordan kan man egentlig vite at bibelen er sann?

Anonymkode: 1086b...c59

Da må en være villig til å sette av tid til å lære hva sannheten i bibelen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, Kanonføde skrev:

Kan du forklare med noen få setninger hva gjenfødelse innebærer? Og ikke gi meg noen lenker, for hvis det hadde vært sannhet i det så kunne man oppsummert det med et par setninger. Hvis det er noe som er "utbrodert" for å skjønne det, så er det sannsynligvis bare svada.

For meg innebærer gjenfødelse å bli gjenfødt som en ny skapning etter hvert liv. Det vil ikke si at noe ved mitt nåværende liv blir med videre. For å nå Nirvana, som er de fleste buddhisters mål, må en følge den åttedelte veien. Nirvana er altså slutten, et intet hvor all lidelse, grådighet og hat blir borte. 

Ingen, eller veldig få buddhister når Nirvana etter kun ett liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
4 minutter siden, Kanonføde skrev:

Du stoler blindt på overtro, og dermed mangler du selvinnsikt på det området når du ikke er enig i det. Så enkelt er det.

Det var bare noen få resultateter av ymse kvalitet, dessuten gjelder det for negative symptomer og ikke positive. Hvis du foreslår meditasjonsgrupper på en lukket avdeling så tror jeg ikke overlegen blir blid. Det er lett å oppdrive enkeltresultater, men det er konsensus for at det ikke er bra, og det er grunnen til at det ikke praktiseres.

Nei, jeg stoler ikke blindt på overtro. Så enkelt er det. Du tenker utrolig firkantet.

Jeg har heller aldri sagt at Buddhismen eller meditasjon er for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Robert87 skrev:

Kunne ikke vært mer enig. Hvordan kan man i det hele tatt tro på noe som...aldri er sett eller bevist?

Helvetes læren er avslørt som falsk for langt over hundre år siden, men dessverre så har mange i kristenheten holdt fast på den. Det er ikke rart at folk tar avstand fra Gud og bibelen, bare av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør at du tror på det? 

Anonymkode: 1086b...c59

Dette er noe jeg selv har valgt å tro på. Det gir mitt liv mening, at jeg skal gi til de som trenger det, hjelpe andre, finne ro og balanse og hele tiden jobbe etter å bli et bedre menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, FGT skrev:

Det er vel heller mer riktig å si at menneskene er ufullkomne , og at vi alle har svakheter å skadelige tendenser. Men ondskap velger en selv . Det bibelske budskapet som skulle forkynnes er ikke menneskelagd, eller noe menneskeverk

Det er nå,skrevet av mennesker.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, FGT skrev:

Da må en være villig til å sette av tid til å lære hva sannheten i bibelen er. 

Når man ser hvor mange måter bibelen tolkes på tviler jeg på at det er noen sannhet her.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
33 minutter siden, FGT skrev:

Helvetes læren er avslørt som falsk for langt over hundre år siden, men dessverre så har mange i kristenheten holdt fast på den. Det er ikke rart at folk tar avstand fra Gud og bibelen, bare av den grunn.

Hvem avgjør hva som er falskt eller ikke?

Beklager, men jeg kan ikke basere levemåten min på gammel overtro. 

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem avgjør hva som er falskt eller ikke?

Beklager, men jeg kan ikke basere levemåten min på gammel overtro. 

Anonymkode: 1086b...c59

Det som avgjør om den er falsk, er faktisk bibelen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser hvor mange måter bibelen tolkes på tviler jeg på at det er noen sannhet her.

Anonymkode: 1086b...c59

Bibelen skal ikke tolkes men forståes rett. Men siden mange tolker den så må det bli mange meninger også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser hvor mange måter bibelen tolkes på tviler jeg på at det er noen sannhet her.

Anonymkode: 1086b...c59

Men har du selv vært oppriktig interessert i hva bibelen lærer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kanonføde skrev:

"Deres" ord hører jeg på, men jeg mener dere ikke overbeviser meg om at jeg har feil, fordi det er jeg som "vinner" argumentasjonen her, dere bare appellerer til følelser og bortforklarer.

Hva med spiseforstyrrelser, det er noe som oppleves som "dyrebart" for de som er rammet... sier ikke at det er like alvorlig, men det kan være like alvorlig, religion kan føre til selvmord! Poenget er at selv om andre opplever det som meningsfult så er det feil.

Jeg respeterer deg selv om du tror, men jeg mener du tar feil og sånn sett "respekterer" jeg ikke den troen.

Ja religion kan føre til mye elendighet. maktmisbruk, Krig, fattigdom ,epidemier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

jehovas vitner har en egen versjon av bibelen og regnes ikke for kristne. 

Grunnen til at de evangeliserer er at det er deres gode gjerninger som avgjør hvor de havner i evigheten . De føler seg nesten " tvunget" til å gå på dørene. Kanskje det er frykt som driver de. Det er lite rom for egne meninger og de må være lojal mot sine ledere... 

Men det er sannt som du sier at det står at det er Gud som ser til hjertet ... Og Gud er betydelig mer nådig i møte med oss enn mange mennesker ... 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Drivkrafta, eller motivet bak forkynnelsen er kjærlighet til  gud, sannheten og sine medmennesker, Ingen kan gjøre seg fortjent til noe evig liv, men troen må vises i gjerninger., ellers er det en død tro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...