Gå til innhold

fin sang for ateister


InMyPlace

Anbefalte innlegg

Egen versjon av bibelen ? Mange påstår nok dette, fordi de ikke har godt nok kjennskap til bibelen. Det finnes bare en versjon av bibelen, men bibelen har blitt oversatt til mange språk, faktisk så er det ingen annen bok som har blitt oversatt til like mange språk. Her i Norge har JV brukt den vanlige norske oversettelsen i alle år, men i de seneste årene, har NT( den nye verdens oversettelse ) kommet frem , som er oversatt direkte fra grunnteksten , og som dermed gir et klarer forståelse av skriften.  Der er mange gammelmodige utrykk erstattet med et mer moderne ord. Men dette har ikke forandret på det opprinnelige budskapet, for det har vært klart hele tiden.  Det at noen misliker NT, er at den avslører lettere noen falske læresetninger i bibelen, som mange har holdt på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, FGT skrev:

Ja det er riktig.

Hvordan kan en være sikker på at det er guds ord da?

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Kanonføde skrev:

"Deres" ord hører jeg på, men jeg mener dere ikke overbeviser meg om at jeg har feil, fordi det er jeg som "vinner" argumentasjonen her, dere bare appellerer til følelser og bortforklarer.

Hva med spiseforstyrrelser, det er noe som oppleves som "dyrebart" for de som er rammet... sier ikke at det er like alvorlig, men det kan være like alvorlig, religion kan føre til selvmord! Poenget er at selv om andre opplever det som meningsfult så er det feil.

Jeg respeterer deg selv om du tror, men jeg mener du tar feil og sånn sett "respekterer" jeg ikke den troen.

Til den selvutnevnte "vinneren" av diskusjonen . Liker egentlig deg. Du er ærlig, engasjert og modig. De fleste er likegyldig eller feig i sine uttalelser når det gjelder disse tingene.  For meg er troen en stor berikelse i livet. Hvorfor skulle dine argumenter få meg til å gi opp noe som er så viktig for meg?. Tror egentlig ikke at du blir så ofte plaget av at mennesker vil " presse" troen sin på deg. 
Gudstro har med erfaring å gjøre. Det å kjenne trygghet og fred når livet er vanskelig. Det å føle mening med tilværelse , det å kunne lene seg mot noe større enn seg selv , en følelse av aldri å være alene. Det å vite at livet mitt ikke er en tilfeldighet, det å kunne be om hjelp og råd når man trenger det. Det å bare kunne prate med Gud om små og store ting i livet ... Hvorfor kan ikke jeg få lov til det ??
Jeg er helt enig at det finnes mye som ikke er bra innfor en del religioner. 
Men de fleste religioner er fredlige og berikende. De fleste troende er kloke og omgjengelige mennesker .. 
Det finnes helt sikkert både fredlige og greie ateister men også noen mindre fredlige der også. Vi mennesker står ansvarlig for våre egne liv. Det noen mennesker gjør galt er ikke representativt for alle 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FGT skrev:

Drivkrafta, eller motivet bak forkynnelsen er kjærlighet til  gud, sannheten og sine medmennesker, Ingen kan gjøre seg fortjent til noe evig liv, men troen må vises i gjerninger., ellers er det en død tro.

 

Kan en ikke gjøre gode gjerninger uten å ha en religion?

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan en ikke gjøre gode gjerninger uten å ha en religion?

Anonymkode: 1086b...c59

Absolutt. Finnes mange fantastiske mennesker blant både ateister og troende.... 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, Kanonføde skrev:

"Deres" ord hører jeg på, men jeg mener dere ikke overbeviser meg om at jeg har feil, fordi det er jeg som "vinner" argumentasjonen her, dere bare appellerer til følelser og bortforklarer.

Hva med spiseforstyrrelser, det er noe som oppleves som "dyrebart" for de som er rammet... sier ikke at det er like alvorlig, men det kan være like alvorlig, religion kan føre til selvmord! Poenget er at selv om andre opplever det som meningsfult så er det feil.

Jeg respeterer deg selv om du tror, men jeg mener du tar feil og sånn sett "respekterer" jeg ikke den troen.

Politikk kan også føre til selvmord. Vitenskapen også. Og manglendd tro. Var det et godt argument mener du? Du vinner ingenting her, for det er ikke mulig å "sammenligne" religion opp mot vitenskapen. Du har en dømmende nedlatende tone i omtrent alle dine kommentarer her.

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en ikke gjøre gode gjerninger uten å ha en religion?

Anonymkode: 1086b...c59

Hvorfor må en definere mennesker som religiøse eller ikke? Vi er alle mennesker, uansett. Og vi alle tror på noe. 

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja om denne debatten kunne ført til større forståelse og respekt for hverandre ... 

Om de som tror kunne slippe  hån og forakt...og de som ikke tror skulle slippe å bli fordømmt.  .. 

Uansett må vi være enig om og oppmerksom på religiøse grupper som er preget av vold og undertrykkelse. Men samtidig ikke anta ting om noen uten å kjenne de... 

Det er som med ulike kulturer og raser . Manglende kunnskap og kontakt med hverandre skaper frykt og feile oppfatninger av hverandre. Det sammen gjelder mellom troende og ikke-troende . 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en ikke gjøre gode gjerninger uten å ha en religion?

Anonymkode: 1086b...c59

Jo selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en være sikker på at det er guds ord da?

Anonymkode: 1086b...c59

Mange ting, men det er ikke gitt i et enkelt svar. Tror at allerede at jeg har beveget meg inn på ting som dette forumet ikke dreier seg om. Noen ganger blir det snakk om religion og psykiske problemer og lignende ting, men når det gjelde bibelske spørsmål så er vi på kanten av det som skal være temaene her.

 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja om denne debatten kunne ført til større forståelse og respekt for hverandre ... 

Om de som tror kunne slippe  hån og forakt...og de som ikke tror skulle slippe å bli fordømmt.  .. 

Uansett må vi være enig om og oppmerksom på religiøse grupper som er preget av vold og undertrykkelse. Men samtidig ikke anta ting om noen uten å kjenne de... 

Det er som med ulike kulturer og raser . Manglende kunnskap og kontakt med hverandre skaper frykt og feile oppfatninger av hverandre. Det sammen gjelder mellom troende og ikke-troende . 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Motstandsgrupper som ikke er religiøse er minst like farlig. Radikalisering har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre. Poenget mitt er at det finnes vold og undertrykkelse i alle slags miljøer og "grupper" uavhengig om de er religiøse eller ikke.

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motstandsgrupper som ikke er religiøse er minst like farlig. Radikalisering har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre. Poenget mitt er at det finnes vold og undertrykkelse i alle slags miljøer og "grupper" uavhengig om de er religiøse eller ikke.

Anonymkode: b7c47...eac

Helt enig med deg der ... 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2017 at 11:17 PM, Master said:

For meg innebærer gjenfødelse å bli gjenfødt som en ny skapning etter hvert liv. Det vil ikke si at noe ved mitt nåværende liv blir med videre. For å nå Nirvana, som er de fleste buddhisters mål, må en følge den åttedelte veien. Nirvana er altså slutten, et intet hvor all lidelse, grådighet og hat blir borte. 

Ingen, eller veldig få buddhister når Nirvana etter kun ett liv.

Men hvis DU skal "gjenfødes", må ikke da du ha en "sjel" som "forflyttes" til et annet kroppslig legeme? Hvis "ja", hvordan kan du tro dette ikke strider mot det vi vet innen naturvitenskap? Og hvis det strider mot det, er det ikke da overnaturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/1/2017 at 11:20 PM, Master said:

Nei, jeg stoler ikke blindt på overtro. Så enkelt er det. Du tenker utrolig firkantet.

Jeg har heller aldri sagt at Buddhismen eller meditasjon er for alle. 

Så selv om buddhismen sier noe om sannheten, så skal ikke alle forholde seg til buddhismen/sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3/2/2017 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Motstandsgrupper som ikke er religiøse er minst like farlig. Radikalisering har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre. Poenget mitt er at det finnes vold og undertrykkelse i alle slags miljøer og "grupper" uavhengig om de er religiøse eller ikke.

Anonymkode: b7c47...eac

Problemet er at religiøse ikke tåler kritikk.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3/2/2017 den 14.52, FGT skrev:

Mange ting, men det er ikke gitt i et enkelt svar. Tror at allerede at jeg har beveget meg inn på ting som dette forumet ikke dreier seg om. Noen ganger blir det snakk om religion og psykiske problemer og lignende ting, men når det gjelde bibelske spørsmål så er vi på kanten av det som skal være temaene her.

 

Det er en tro, du kan ikke være sikker.

Anonymkode: 1086b...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2017 at 1:08 PM, AnonymBruker said:

Til den selvutnevnte "vinneren" av diskusjonen . Liker egentlig deg. Du er ærlig, engasjert og modig. De fleste er likegyldig eller feig i sine uttalelser når det gjelder disse tingene.  For meg er troen en stor berikelse i livet. Hvorfor skulle dine argumenter få meg til å gi opp noe som er så viktig for meg?. Tror egentlig ikke at du blir så ofte plaget av at mennesker vil " presse" troen sin på deg. 
Gudstro har med erfaring å gjøre. Det å kjenne trygghet og fred når livet er vanskelig. Det å føle mening med tilværelse , det å kunne lene seg mot noe større enn seg selv , en følelse av aldri å være alene. Det å vite at livet mitt ikke er en tilfeldighet, det å kunne be om hjelp og råd når man trenger det. Det å bare kunne prate med Gud om små og store ting i livet ... Hvorfor kan ikke jeg få lov til det ??
Jeg er helt enig at det finnes mye som ikke er bra innfor en del religioner. 
Men de fleste religioner er fredlige og berikende. De fleste troende er kloke og omgjengelige mennesker .. 
Det finnes helt sikkert både fredlige og greie ateister men også noen mindre fredlige der også. Vi mennesker står ansvarlig for våre egne liv. Det noen mennesker gjør galt er ikke representativt for alle 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Jeg tror ikke det er slik at "guden din" beriker livet deg, eller at du finner støtte i "han". Jeg tror det er deg selv som beriker livet ditt, og at du finner støtte i deg selv. Det sier jeg fordi det er det eneste alternativet, når det ikke finnes noen gud eller noe gudelig. Hvorfor kan du ikke ha selvtillit nok til å ta æren for dette selv?

Uansett hva du måtte føle, så er det naturstridig, dermed feil.

Nei, jeg er ikke så plaget med at andre forsøker å presse religion på meg, jeg bare sier det som eksempler, men jeg mener det hadde vært bedre om mennesket hadde dumpet disse eldgamle mytene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2017 at 1:25 PM, AnonymBruker said:

Politikk kan også føre til selvmord. Vitenskapen også. Og manglendd tro. Var det et godt argument mener du? Du vinner ingenting her, for det er ikke mulig å "sammenligne" religion opp mot vitenskapen. Du har en dømmende nedlatende tone i omtrent alle dine kommentarer her.

Anonymkode: b7c47...eac

Vitenskap kan ikke føre til selvmord. Ingen har skade av vitenskap.

Jeg tror også du tar feil ang. "manglende tro"; jeg tror ikke religion hjelper noen, det er bare noe de selv "legger skylden på" om det går bedre for dem. Hvorfor ikke ta æren for det selv, at man har funnet noe positivt i seg selv, og at det ikke er noe eksternt (gud)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2017 at 1:37 PM, AnonymBruker said:

Ja om denne debatten kunne ført til større forståelse og respekt for hverandre ... 

Om de som tror kunne slippe  hån og forakt...og de som ikke tror skulle slippe å bli fordømmt.  .. 

Uansett må vi være enig om og oppmerksom på religiøse grupper som er preget av vold og undertrykkelse. Men samtidig ikke anta ting om noen uten å kjenne de... 

Det er som med ulike kulturer og raser . Manglende kunnskap og kontakt med hverandre skaper frykt og feile oppfatninger av hverandre. Det sammen gjelder mellom troende og ikke-troende . 

 

Anonymkode: 6ca0d...7f2

Det er ikke hån og forakt her, men jeg ser at mange religiøse ikke tåler å diskutere dette med noen som er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det er ikke hån og forakt her, men jeg ser at mange religiøse ikke tåler å diskutere dette med noen som er uenige.

Ikke noe problem å diskutere med noen som er uenig, men mot dømmende er værre.

Anonymkode: b7c47...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...