Gå til innhold

NHD: Cipralex + Wellbutrin. Kan panikkangst bli verre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, i høst begynte jeg på Cipralex pga panikkangst, som jeg typisk får i situasjoner hvor jeg føler meg innestengt etc. Går på 20 mg Cipralex og målt konsentrasjon til ca 60. Synes det fungerer ganske bra, mye mindre angst, panikkangst kan komme i visse situasjoner, men går lettere over. Jeg merker allikevel at jeg er litt tiltaksløs og ønsker jeg hadde mer energi og ikke minst at jeg hadde turt å utfordre meg til å oppsøke de situasjonene hvor panikkangsten var verst. Jeg har tenkt tanken om å øke Cipralex dose, men redd jeg skal bli enda mer slapp. Men så har jeg lest endel om Wellbutrin og lurer på om jeg skal prøve å kombinere dette med Cipralex, men har selvfølgelig lest at det kan gi økt angst, og jeg vil for all del ikke få den verste panikkangsten tilbake.

Bør jeg prøve Wellbutrin med Cipralex? Har en krevende jobb og føler at jeg holder litt tilbake om dagen.. Trenger å bli litt tøff igjen, har blitt litt redd, pga av angsten jeg har opplevd. Jeg er jente i 30 årene. Erfaringer fra andre mottas også med takk :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod på cipralex i mange år. Etter forverring av sykdom og alt var utprøvd ble legen min og jeg enige om å prøve wellbutrin. Måtte da slutte med cipralex.

Anonymous poster hash: d49a5...44c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må først si noe om panikk.

I psykiatrisk terminlogi brukes panikkanfall om særdeles sterk angst som "kommer brått og uventet i situasjoner hvor en vanligvis ikke har angst". Den som har gjentatte panikkanfall, den har panikklidelse.

I tillegg brukes panikkbegrepet om angst av svært sterk grad uavhengig av type angst.

Det du beskriver er svært stekt fobisk angst (i situasjoner hvor du føler deg innestengt etc). Men siden den er så sterk, bruker du som mange andre panikkbegrepet. Men du beskriver altså ikke panikklidelse slik det menes i psykiatrisk sammenheng.

Men så til det du spør om. Det er ingen grunn til å tro at Wellbutrin vil hjelpe deg. I verste fall gjør den plagene dine verre.

AnonymBruker
Skrevet

I psykiatrisk terminlogi brukes panikkanfall om særdeles sterk angst som "kommer brått og uventet i situasjoner hvor en vanligvis ikke har angst". Den som har gjentatte panikkanfall, den har panikklidelse.

I tillegg brukes panikkbegrepet om angst av svært sterk grad uavhengig av type angst.

Det du beskriver er svært stekt fobisk angst (i situasjoner hvor du føler deg innestengt etc). Men siden den er så sterk, bruker du som mange andre panikkbegrepet. Men du beskriver altså ikke panikklidelse slik det menes i psykiatrisk sammenheng.

Men så til det du spør om. Det er ingen grunn til å tro at Wellbutrin vil hjelpe deg. I verste fall gjør den plagene dine verre.

Hva med Remeron eller Tolvon?

Anonymous poster hash: 56431...990

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det er åpenbart at det er en klar depresjon som hemmer deg, vil tillegg av antidepressiva kunne være nyttig.

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å spørre hvorfor? Trodde wellbutrin kunne gi mer tiltakslyst?

Anonymous poster hash: 130f1...164

Skrevet

Takk for svar! Jeg vet ikke hva det kalles i psykiatrien, men det er visse situasjoner som er knyttet til den følelsen av "at hvis jeg må ut nå, så vil jeg tiltrekke oppmerksomhet, eller situasjoner hvor jeg ikke kan komme ut" at jeg får det jeg har kalt panikkangst eller anfall. Får hjertebank, svetter, pusteproblemer osv og MÅ ut. Uansett, det har blitt bedre etter Cipralex, men ikke bra nok. Har gått i samtaler hvor vi har snakket om å ikke være redd for angsten osv, men føler ikke det har hjulpet nok. Tror ikke jeg har en depresjon, men føler at angsten hemmer meg fortsatt, tør ikke utfordre meg selv. Har lest litt om at Cipralex og wellbutrin kunne være en bra kombinasjon, men kanskje ikke for folk med min lidelse... Kjenner noen som går på Wellbutrin mot tiltaksløshet, mild depresjon og litt sosial angst hvor den da har fungert supert. Men bør jeg vurderer å øke Cipralex dosen kanskje? Er ikke remeron og tolvon mot bedre søvn? Jeg sover som en stein, har egentlig litt for mye behov for søvn om dagen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...