Gå til innhold

Nedtrapping.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Når man seponerer et antidepresiva 25% av utgangsdose dvs tre mnd. Gjelder det uansett hvor lenge man har brukt det? Et år kontra tre-fire-fem mnd?

AnonymBruker
Skrevet

Når man seponerer et antidepresiva 25% av utgangsdose dvs tre mnd. Gjelder det uansett hvor lenge man har brukt det? Et år kontra tre-fire-fem mnd?

synes dette er litt vanskelig å skjønne. Noen svar?

Anonymous poster hash: 75007...9ad

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt gjennomført vellykket depresjonsbehandling anbefales en nedtrapping over 3 mnd med 25% av utgangsdosen per mnd.

Korrekt depresjonsbehandling er minimum 6 mnd etter at depresjonen er forsvunnet, eller totalt ca et års behandling.

Tre måneders behandling er ingen korrekt/anbefalt behandling, og nedtrapping skal ikke starte så tidlig.

Hvis en skal slutte grunnet totalt manglende effekt, trenger en ikke trappe ned.

Hvis en skal slutte kun pga bivirkninger, må alvorlighetsgraden av bivirkningene bestemme nedtrappingstempoet, men her også er det gunstigst for effekten at en trapper langsomt ned.

AnonymBruker
Skrevet

Det har gått ganske greit ved doseøkning litt lite matlyst å økt angst har jeg hatt. Men det var da jeg økte fra 35-40 at jeg blei så grusomt dårlig. Kanskje jeg økte litt fort? Er nede på 35 mg nå men fremdeles veldig kvalm etter 10 dager. Psykriater ville jeg skulle slutte på cipralex fordi han ga aldri mer en 20 mg. Derfor må jeg trappe ned å håper virkelig kvalmen gir seg nå snart. Tar sobril for å hjelpe litt på kvalmen. Får neste ikke i meg mat.

AnonymBruker
Skrevet

Det har gått ganske greit ved doseøkning litt lite matlyst å økt angst har jeg hatt. Men det var da jeg økte fra 35-40 at jeg blei så grusomt dårlig. Kanskje jeg økte litt fort? Er nede på 35 mg nå men fremdeles veldig kvalm etter 10 dager. Psykriater ville jeg skulle slutte på cipralex fordi han ga aldri mer en 20 mg. Derfor må jeg trappe ned å håper virkelig kvalmen gir seg nå snart. Tar sobril for å hjelpe litt på kvalmen. Får neste ikke i meg mat. Anonymous poster hash: 75007...9ad

håper på svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...