Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm, inne i en dårligere periode igjen.... Hører med til historien at min hverdag er inne i en stressende periode igjen.

Mer vasking, mer redd for å smitte andre, mer redd for brann/vannlekasjoer som skulle være min skyld. Og en del "nye" tanker. Dette tror jeg ikke er OCD? Men kan det komme av stress?

Tror alt jeg gjør på jobb er feil. Når jeg sitter å jobber, har jeg en "stemme" i hodet (ikke reel stemme!) som sier at det jeg gjør er galt. (Er en dårlig jobb)

Tror alle mine kollegaer snakker bak min rygg. Prøver å fange opp signaler på om de gjør det eller ikke. Føler de snakker om hvor dårlig jeg gjør min jobb mm.

Jeg er mer ukonsentrert og har mer angst, ergo kanskje det er reelt, kanskje jeg gjør en dårlig jobb. Hjelpes, jeg grubler meg i hjel. Skulle snakket med min sjef, men tør ikke. Vil helst ikke sykemeldes, for jeg grubler iallfall hvis jeg går hjem å tusler.

Har store katastrofetanker om at jeg mister jobb, hus, hjem mm, pga min manglende kunnskaper og min ukonsentrasjon.

Men det er ikke noe moro for tiden. Heldigvis klarer jeg å trene ok, så de holder meg opp. (også har jeg en dæsj humor innemellom slaga, selv om det ikke kommer frem her;)

Men spørsmålet: Kan OCD oppleves litt som "småparanioa" av og til? jeg prøver å fiske etter bekreftelser om at jeg gjør en bra jobb, men alt blir bare "kleint". de synes sikkert jeg er sikkelig rar (og det er jeg vel og;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en alvorlig forverring av din OCD. Det er ikke en paranoia.

Skrevet

Ok, det var "godt" å høre. Da vet jeg det er ocd, og ikke noe nytt under solen.

Jeg har brukt 15 mg cipralex, i stedet for 20 en stund. Trodde ikke 5 mg hadde så mye og si, og legen min mente jeg sikkert kunne gå ned til 10 mg, da jeg virket frisk og oppegående. Men skjønner nå at jeg må opp igjen. Klarer ikke håndtere dette, i tillegg til 110 % jobb og ett fag på universitet i tillegg.

Mulig det heller ikke er noen god kombi med jobb og fag for meg... Men har fått det for meg at jeg mister jobben, hvis jeg ikke studere... Hmmm.

Skrevet

Det er reduksjonen i dose som har ført til dette. Det bør vel gå noen (ti)år før du forsøker det igjen.

Skrevet

En ting til NHD.

Kan det stemme at det er lite kunnskap om ocd, både blandt leger og psykologer? (Selvsagt mange som har kunnskap, deriblant deg). Men har i det siste året vært hos både fastlege, en turnus og ei nyutdannet. Pluss en psykolog. Det slår meg at så lenge jeg ikke har helt ordinær ocd, men kun vask, skjekk mm, skjønner de meg ikke.

De skjønner heller ikke at jeg trenger medisin. Selv om jeg forteller som det er.

Gjengangern er at de synes jeg virker sterk og oppegående. Og at de ikke skjønner alvoret når jeg forteller, for jeg virket jo så blid og ikke deprimert som de sier...

Skrevet

Det er helt korrekt. Det er ikke så mange av behandlerne som virkelig kan ocd.

Behandling av OCD er en superspesialistoppgave.

Skrevet

Det er veldig synd...

Men er utrolig glad du er her:)

Ønsker deg en flott helg! (Ps har økt medisin nå i morges)

Tusen takk!

Skrevet

Det er veldig synd...

Men er utrolig glad du er her:)

Ønsker deg en flott helg! (Ps har økt medisin nå i morges)

Tusen takk!

Hei Dory:-)

Det er leit at du har en så vanskelig periode nå, men jeg er alltid optimistisk på vegne av deg, for jeg husker den dramatiske bedringen som oppsto da du fikk korrekt behandling for en del år siden. Jeg husker beskrivelsene dine av hverdagen før og etter behandling, og håper at det samme vil skje igjen nå. Siden du blir så frisk når du bruker tilstrekkelig høy dose cipralex, så tror jeg at du må huske at du er mer spesialist på deg selv enn de fleste leger og psykologer.

Kanskje det vil være lurt at du nå skriver et kort "notat" om hvordan denne medisinreduksjonen virket på deg, slik at du har det til neste gang noen foreslår reduksjon. I tillegg bør du kanskje tenke over hvorvidt du kan utsette/bruke noe lenger tid på studiene ved siden av jobben enn du har planlagt, slik at du kan få litt mindre press i hverdagen en periode.

Håper du får en fin vår med mange gode sykkelturer:-)

Skrevet

Hei frosken! Så utrolig hyggelig å få svar fra deg. Tenker på deg innimellom:)

Veldig godt og høre du er optimistisk på mine vegne.... (og det er jeg egentlig selv også...)

En kjempeide og skrive ett notat. For det er rart med det. Når jeg har gått lenge på en stabil høy dose, tenker jeg at _nå_ er jeg vel frisk. Og når da legen(e) støtter meg i dette, prøver jeg i alle fall. Men jf ovenfor her, forstår de nok ikke alltid helt mine problemer. det virker som de begynner å flakke litt med blikket når jeg kommer med mine tanker;)

Håper det går bra med deg og at du også får noen fine sykkelturer fremover!

(Ps, hadde vært artig å hatt mailkontakt med deg igjen, men jeg har nå ingen veldig privat adresse jeg kan legge ut;) Så dersom du har det_og har lyst (ingen tvang!), så gjør gjerne det:)

God helg!

Skrevet

Hei frosken! Så utrolig hyggelig å få svar fra deg. Tenker på deg innimellom:)

Veldig godt og høre du er optimistisk på mine vegne.... (og det er jeg egentlig selv også...)

En kjempeide og skrive ett notat. For det er rart med det. Når jeg har gått lenge på en stabil høy dose, tenker jeg at _nå_ er jeg vel frisk. Og når da legen(e) støtter meg i dette, prøver jeg i alle fall. Men jf ovenfor her, forstår de nok ikke alltid helt mine problemer. det virker som de begynner å flakke litt med blikket når jeg kommer med mine tanker;)

Håper det går bra med deg og at du også får noen fine sykkelturer fremover!

(Ps, hadde vært artig å hatt mailkontakt med deg igjen, men jeg har nå ingen veldig privat adresse jeg kan legge ut;) Så dersom du har det_og har lyst (ingen tvang!), så gjør gjerne det:)

God helg!

En fordel finnes med nye dol, og det er pm-funksjonen. Da trenger vi ikke ha de anonyme mailadressene lenger :-) Jeg sender deg en pm.

Skrevet

Supert! Skal prøve å navigere frem;)

AnonymBruker
Skrevet

Har man OCD om man har tanker om forhold? Plutselig en dag slo det meg bare "Hva om jeg ikke elsker han/vil være med han?" Dette snudde opp hele verdenen min, og alt er annerledes. Jeg føler jeg ikke er glad i han lengre, eller vil være med han. Vært slik i nesten 6 måneder, og det er også kommet en depresjon inn i bildet.

Er så redd for å snakke med folk om det for jeg vil ikke at de skal si: "Du elsker han ikke lengre."

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, alt er helt ødelagt. Jeg som trodde jeg var så glad, for 6 mnd siden - før dette.

Anonymous poster hash: fa75d...2d8
AnonymBruker
Skrevet

Har man OCD om man har tanker om forhold? Plutselig en dag slo det meg bare "Hva om jeg ikke elsker han/vil være med han?" Dette snudde opp hele verdenen min, og alt er annerledes. Jeg føler jeg ikke er glad i han lengre, eller vil være med han. Vært slik i nesten 6 måneder, og det er også kommet en depresjon inn i bildet.

Er så redd for å snakke med folk om det for jeg vil ikke at de skal si: "Du elsker han ikke lengre."

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, alt er helt ødelagt. Jeg som trodde jeg var så glad, for 6 mnd siden - før dette.

Til info: Disse tankene kverner i hodet mitt 24/7 - spørsmål popper opp hele tiden, og de fortsetter gjerne i sirkler. Stopper aldri. Blir gal!

Skrevet

Jeg tør dessverre ikke svare deg på dette... Ocd er ett stort område, og jeg kan ikke nok til at jeg tør svare deg.

Kanskje du kan opprette en ny tråd?:)

Skrevet

Jeg kan derimot si ganske sikkert at dette er R-OCD (relationship OCD).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...