Gå til innhold

Følelsesmessig motgang ved stress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik hos friske personer også at man takler følelsesmessig motgang dårlig(ere) når man er sliten? Eller er det typisk ved psykdom, evt pf?

Ønsker kun å forstå meg selv.

Skrevet

Dette er typisk ved pf, ikke sant? Friske opplever ikke dette i like stor grad?

stjernestøv
Skrevet

Er det slik hos friske personer også at man takler følelsesmessig motgang dårlig(ere) når man er sliten? Eller er det typisk ved psykdom, evt pf?

Vil tro at slitne personer tåler motstand dårligere en friske ikke slitne, sier ikke det seg selv?

Når en har sykdom i tilegg blir det verre, men utrolig hva man tåler når man må. Har du ikke merket det?

Skrevet

Vil tro at slitne personer tåler motstand dårligere en friske ikke slitne, sier ikke det seg selv?

Når en har sykdom i tilegg blir det verre, men utrolig hva man tåler når man må. Har du ikke merket det?

Ok. Skjønner. Da fikk jeg rett.

Nei, når følelsene blir voldsomme takler jeg det ikke. Klarer ikke tenke på annet, alt eskalerer og ender med kaos. Jeg vil mye heller ha ytre stress enn indre stress, takler det langt bedre og på en helt annen måte. Jeg burde virkelig taklet dette nå.

Skrevet

Friske opplever nok også det, men det blir nok forsterket ved psykdom. Jeg reagerer på alle følelsesmessige belastninger enten de er positive eller negative. Jeg har forstått det slik at ved BP er det best å ha det mest mulig stabilt.

Du må ikke føle deg mislykket om du ikke alltid klarer å takle det. Du har jobbet mye med deg selv. Men likevel er du den du er og vil nok lett reagere sterkt. Det er vondt med disse sterke reaksjonene, men ikke forsterk den følelsen med å føle at du ikke mestrer noe.

Skrevet

Friske opplever nok også det, men det blir nok forsterket ved psykdom. Jeg reagerer på alle følelsesmessige belastninger enten de er positive eller negative. Jeg har forstått det slik at ved BP er det best å ha det mest mulig stabilt.

Du må ikke føle deg mislykket om du ikke alltid klarer å takle det. Du har jobbet mye med deg selv. Men likevel er du den du er og vil nok lett reagere sterkt. Det er vondt med disse sterke reaksjonene, men ikke forsterk den følelsen med å føle at du ikke mestrer noe.

Det er godt å snakke med noen som forstår hva dette er og kjennes. Det er forferdelig vonde følelser og jeg tror ikke at noen som ikke har kjent dette på kroppen selv skjønner hvor smertefullt det er.

Nå vet jeg iallefall at dette ikke er normalt. Det gjør det hele litt enklere å jobbe med - noe som også var misjonen med spørsmålet mitt.

påskelilje
Skrevet

Ja, en har jo mindre overskudd når en er sliten. Mindre overskudd til å orke fysiske ting og mindre overskudd til å takle psykske ting.

Da jeg var ekstremt på felgen for en stund siden, kunne jeg begynne å grine for små bagateller, bli sint for nesten ingenting - og ha lyst til å gjemme meg under dyna i flere uker og bare eksistere. Det kom seg når jeg fikk hvilt ut, fått ordnet på en del ting og gjenfunnet kreftene.

Skrevet

Det gjelder alle, uansett sykdom, men dersom man i utgangspunktet strever psykisk kan nyoppståtte påkjenninger oppleves enda større og vanskelige.

Skrevet (endret)

Jeg vil tro det er slik, ja, at friske personer og alle personer takler følelsesmessig motgang og all annen motgang dårligere når man er sliten. Alt er jo tyngre når man er sliten, ingen ting blir bedre av det i hvert fall. Men syke personer er vel mer og fortere slitne. Så spørs det hva du mener med sliten (fysisk etter en lang fjelltur: går ikke ut over psyken. Fysisk fordi man ikke har sovet nok de siste ukene, og er stresset på jobb: er følelsesmessig vanskeligere. For meg. Noen ganger.) Så spørs det hva du mener med frisk (alle som ikke har DIN diagnose, alle som ikke har noen fysiske eller psykiske diagnoser?) Allikevel tror jeg det har mye med personlighet å gjøre også. Og følelsesliv. Uansett hjelper det da ikke deg å forstå deg selv bedre hvordan noen andre har det. Og dette blir altfor generelt til å si noe om hvordan alle friske har det, kontra alle syke.

Minner deg om denne: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/395480-er-det-slik-for-dere-andre-også/

Hjelper det deg noe å spekulere på dette? Er det ikke bedre å finne ut hvordan du a) kan bli mindre sliten, b ) takle følelsesmessig motgang bedre. Er det en sterk sammenheng mellom dette hos deg, så er det det. Da spiller det ikke stor rolle om hvordan det er hos meg.

(edit: det dukket opp en rar smiley når jeg skrev b parantes)

Endret av gullfisk
megler Smekk
Skrevet

Er det slik hos friske personer også at man takler følelsesmessig motgang dårlig(ere) når man er sliten? 

Ja, det er nok helt vanlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...