Gå til innhold

Betania Malvik

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Kayia

6

• Livva

6

Skrevet

Hvor mange mennesker ender ikke opp med å ta sitt eget liv andre plasser i psykiatrien??

Synes det er synd med så sterk kritikk av et tilbud som betyr veldig mye for veldig mange!! De jobber med andre tilnærmingsmetoder enn resten av psykiatrien, men for veldig mange er dette et "siste forsøk" på behandlingsform.

Uansett synes jeg det blir for dumt å rette så sterk kritikk mot et opplegg mange ikke egentlig vet hvordan fungerer og inneholder.

Skrevet

I tillegg til kritikken mot Betania Melvik, så synes jeg det kan være på sin plass å spørre hvordan kvinnens faste psykiater kunne henvise en pasient - underlagt tvungent psykisk helsevern - til denne formen for traumebehandling. Jeg synes det vitner om minst like dårlig vurderingsevne som den de ved BM har utvist.

Skrevet

Hvor mange mennesker ender ikke opp med å ta sitt eget liv andre plasser i psykiatrien??

Synes det er synd med så sterk kritikk av et tilbud som betyr veldig mye for veldig mange!! De jobber med andre tilnærmingsmetoder enn resten av psykiatrien, men for veldig mange er dette et "siste forsøk" på behandlingsform.

Uansett synes jeg det blir for dumt å rette så sterk kritikk mot et opplegg mange ikke egentlig vet hvordan fungerer og inneholder.

Jeg tror svært mange vet mye om denne "behandlingen".

I tillegg til kritikken mot Betania Melvik, så synes jeg det kan være på sin plass å spørre hvordan kvinnens faste psykiater kunne henvise en pasient - underlagt tvungent psykisk helsevern - til denne formen for traumebehandling. Jeg synes det vitner om minst like dårlig vurderingsevne som den de ved BM har utvist.

Enig med deg.

Skrevet

Det jeg synes er trist med denne saken er at jeg mener det nærmest er allmenn kunnskap at mennesker med så alvorlig psykisk lidelse som denne kvinnen hadde, ikke skal gjennomgå denne formen for traumebehandling. Det kan godt hende at Betania Malmvik utgjør et viktig supplement til andre behandlingsmuligheter, men i så fall må de bli i stand til å vurdere bedre hvilke pasienter det er riktig å utsette for et så "krevende" behandlingsopplegg. Det er et viktig prinsipp innen all medisin at man har ansvar for ikke å påføre pasienter unødvendig skade.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det sto en artikkel i Adressa om Betania for en stund siden også. For meg som vanlig person (ikke peiling på psykiatri eller overgrep) virket opplegget i alle fall veldig tvilsomt,

Flere av pasientene i en fortalte likelydende historier om overgrep. Mange av pasientene (flertallet i gruppen?) fortalte omtrent den samme historien om at overgriperen hadde drept kjæledyret foran øynene deres pluss andre veldig spesielle ting.

Dette var fortrengte minner som var "manet frem" når de fortalte historiene til hverandre i en gruppe, Det var altså ikke ting de var bevisst på før behandlingen, slik jeg husker artikkelen.

Det minner det meg litt om UFO-grupper hvor folk etter intens bearbeiding, hypnose etc "husker" den samme historien om at de har blitt bortført av grå menn med store øyne.

Ikke missforstå:  Jeg mener at man skal tro på folk når de forteller om overgrep, og jeg er ikke i tvil om at det er vanlig.

Skrevet

Dessverre er det ikke alle behandlere som i detalj kjenner innholdet i behandlingen. Det at BM drives med "velsignelse" fra Helse Midt-Norge, vil av mange oppfattes som en kvalitetsgaranti for det faglige innholdet.

Det er derfor viktig at HMN nå avslutter avtalen med BM.

Personlig har jeg konsekvent avvist å henvise noen til dette stedet.

Skrevet

Er det ett slags psykiatriens svar på alternativ medisin som praktiseres på BM?

Jeg kjenner lite til stedet, men mener å ha lest kontroverser om det før og.

stjernestøv
Skrevet

Jeg har ikke tro på traumebehandling, det gjør folk verre. Hva er vitsen med å grave i fortiden? Den er over, folk bør heller få hjelp til å fokusere på her og nå...og ikke minst fremtiden.

psychotique
Skrevet

Dessverre er det ikke alle behandlere som i detalj kjenner innholdet i behandlingen. Det at BM drives med "velsignelse" fra Helse Midt-Norge, vil av mange oppfattes som en kvalitetsgaranti for det faglige innholdet.

Hva mener du er den beste behandlingen for noen som har vært gjennom traumer?

psychotique
Skrevet

Jeg har ikke tro på traumebehandling, det gjør folk verre. Hva er vitsen med å grave i fortiden? Den er over, folk bør heller få hjelp til å fokusere på her og nå...og ikke minst fremtiden.

Men er det ikke sånn at flashbacks, osv blir mindre hvis man snakker om minnene og får bearbeidet de? Eller tar jeg helt feil nå?

stjernestøv
Skrevet

Men er det ikke sånn at flashbacks, osv blir mindre hvis man snakker om minnene og får bearbeidet de? Eller tar jeg helt feil nå?

For min del ble det verre av å snakke om det. Jeg skrev mye om det og gav det til psykolog og en healer, nå har jeg mindre flashbacks enn før. Selvfølgelig kan visse filmer og programmer trigge meg, da er det best å holde seg unna sånt. Har mindre dissosiansjon og, det hender men ikke hele tiden som før. Skrev også ting for meg selv som jeg brente opp, jeg synes jeg fungerer mye bedre enn før og tror ikke jeg har ptsd lenger. Men det tok nok flere år å bli bedre.

Skrevet

Hva mener du er den beste behandlingen for noen som har vært gjennom traumer?

Det som står i linken under, er sammenfallende med det jeg mener om traumebehandling.

I tillegg må behandlerne være topp kompetente, og jeg mener det IKKE er en fordel at de selv har vært utsatt for samme type traumer. Tvert imot mener jeg at det gir mange blinde flekker og ofte manglende evne til å holde den terapeutiske profesjonalitet og avstand som er nødvendig.

http://www.psykiatribloggen.no/?p=315

Skrevet (endret)

Helt enig med deg Frosken, og jeg må si jeg stusser litt over din forklaring her NHD. Pasienten det er snakk om er bosatt i sør-trøndelag, hvilket betyr at psykiateren sannsynligvis også har tilhold i regionen. Han kan knapt ha hatt en faglig prat eller åpnet en avis og lest om eget fagfelt dersom kritikken vedr behandlingstilbudet på BM har gått han hus forbi. 

Endret av Kayia
Skrevet

@Kayia: Jeg er i hovedsak enig med både deg og frosken.

Men i hele mitt liv i psykiatrien har jeg syntes at det ofte er nyttig å sammenligne med somatikken. Jeg henviser til en hvilken som helst avdeling på StOlav uten å undersøke kvaliteten. Navnet i seg selv skal garantere for kvaliteten.

Når Betania Malvik i første setning på sin nettside skriver dette: "Betania Malvik er en del av spesialisthelsetjenesten og har avtale med Helse Midt-Norge RHF.", kan det forlede mange til å tro at den faglige kvaliteten er ivaretatt.

Jeg er som sagt fortvilet over at HMN ikke for lengst har sagt opp avtalen med BM. Ved å i det hele tatt ha en slik avtale, går HMN også god for kvaliteten. Det bør de i det minste slutte med nå.

Men for all del: Å søke en psykotisk pasient til et traumesenter er malpraksis.

Skrevet

@Kayia: Jeg er i hovedsak enig med både deg og frosken.

Men i hele mitt liv i psykiatrien har jeg syntes at det ofte er nyttig å sammenligne med somatikken. Jeg henviser til en hvilken som helst avdeling på StOlav uten å undersøke kvaliteten. Navnet i seg selv skal garantere for kvaliteten.

Når Betania Malvik i første setning på sin nettside skriver dette: "Betania Malvik er en del av spesialisthelsetjenesten og har avtale med Helse Midt-Norge RHF.", kan det forlede mange til å tro at den faglige kvaliteten er ivaretatt.

Jeg er som sagt fortvilet over at HMN ikke for lengst har sagt opp avtalen med BM. Ved å i det hele tatt ha en slik avtale, går HMN også god for kvaliteten. Det bør de i det minste slutte med nå.

Men for all del: Å søke en psykotisk pasient til et traumesenter er malpraksis.

Jeg ser poenget ditt og er forsåvidt veldig enig i at godkjente tilbud MÅ være til å stole på. Det er imidlertid som du sier helt til slutt noe med pasientens tilstand og henvist tilbud som skurrer veldig her.

Skrevet

Har ikke lest denne artikkelen, men forstår at en må søke kvalifisert legehjelp til psykiske problemer. De syke ( fysisk eller psykisk ) trenger lege.

AnonymBruker
Skrevet

Og sånt bidrar psykiatrien til.

http://www.nrk.no/fordypning/_-pillene-tok-livet-av-silje-1.11317278

Hvem har ansvar for alle de som tar sitt liv enten de er blant dine pasienter eller en annen psykiaters?

Det blir skikkelig skttkasting uten innhold det du driver med, den hører hjemme i sandkassen.

Klarer man ikke ha en eneste saklig diskusjon skulle jeg ønske man holdt kjeft.

Stillhet inntil man har noe fornuftig/gjennomtenkt å formidle er noe mange glemmer.

Anonymous poster hash: 9e58f...931

Skrevet

Og sånt bidrar psykiatrien til.

http://www.nrk.no/fordypning/_-pillene-tok-livet-av-silje-1.11317278

Hvem har ansvar for alle de som tar sitt liv enten de er blant dine pasienter eller en annen psykiaters?

Det blir skikkelig skttkasting uten innhold det du driver med, den hører hjemme i sandkassen.

Klarer man ikke ha en eneste saklig diskusjon skulle jeg ønske man holdt kjeft.

Stillhet inntil man har noe fornuftig/gjennomtenkt å formidle er noe mange glemmer.

Anonymous poster hash: 9e58f...931

Hvordan kan du definere det å gjengi kritikk fra Helsetilsynet som "skittkasting uten innhold"?

Skrevet

"Det blir skikkelig skttkasting uten innhold det du driver med, den hører hjemme i sandkassen"

Du får si det til Helsetilsynet også :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...