Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står nå på 8 mg fluanxol og det er en økning på 4 mg over en ukes periode. Grunnen til økningen er plagsomme symptomer og at jeg var hos fastlegen min og hun gav klarsignal for økning. Ellers hadde jeg ikke gjort det. Det er jo ikke sukkertøy! Plagene er så godt som over. Jeg føler meg overhode ikke sløv. Jeg har begynt på en roman og det går fint å lese den. Allerede etter noen få sider var jeg helt inni historien og gleder meg til å engasjere hjernen min ytterligere i noe annet enn egen guffe. Jeg er på langt det nær så mistenksom og slapper bedre av i forhold til andre mennesker. Jeg er også like kreativ som før og kan være mer strukturert når det gjelder en aktivitet som jeg håper fra høsten av kan gi meg litt arbeid.

Alt dette er veldig positivt, men så er det den murrende følelsen av å jukse meg til en god indre tilstand. Fastlegen min er klar over dette og fikk min tillatelse til å ringe til psykologen min slik at han kan ta det opp i terapi. Hun er klar over min plutselig seponeringstrang og mener dette bør være a priori i terapi.

Alt er vel og bra så langt, men så er det en ting: Psykiateren min har sagt at det ideelle for meg er å ligge på 4 mg fluanxol. Jeg kan godt øke hvis jeg får det ille, men skal, når symptomene er borte, redusere igjen. Jeg har ikke lyst til å gjøre det for nå har jeg det så bra. (Jeg var hos en annen psykiater på dps en gang og hun mente jeg skulle ligge på 10 mg)

Jeg er redd for å si til psykiateren min at jeg har økt dosen og ønsker å ligge der en god stund. Jeg føler trang til å informere ham om det via sms eller et brev og håpe på et klarsignal fra ham også. Jeg er redd for hans fordømmelse. Det ender vel med at jeg skriver et brev i dag.

Hvis du har anledning til å svare herr Dahl: hva synes du om denne dosen? Er den for høy? Hvor lenge kan jeg stå på den? Er dette et tegn på svakhet fra min side, altså en slags uvilje mot å gjøre en innsats for egen helsetilstand uten medisiner, eller bør jeg heller styre mot symptomfrihet med medisiner?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dosen er verken høy eller for høy. Den optimale dose er den som gir best balanse mellom effekt og bivirkninger. Akkurat nå synes det å være 8 mg for deg. Dette er en dose du kan bruke i årevis.

Det som er viktig for deg nå, er at dette styres av hva som gjør deg friskest. Ikke av en mengde andre irrasjonelle saker som at du jukser osv. Prøv å tilstrebe stabilitet i doseringen. Slå deg til ro med at dette kanskje er dosen for deg i 2014 og 2015.

Skrevet

Dosen er verken høy eller for høy. Den optimale dose er den som gir best balanse mellom effekt og bivirkninger. Akkurat nå synes det å være 8 mg for deg. Dette er en dose du kan bruke i årevis.

Det som er viktig for deg nå, er at dette styres av hva som gjør deg friskest. Ikke av en mengde andre irrasjonelle saker som at du jukser osv. Prøv å tilstrebe stabilitet i doseringen. Slå deg til ro med at dette kanskje er dosen for deg i 2014 og 2015.

Tusen takk for svar! Jeg gleder meg til å komme enda mer ut av mitt eget hode. Nå er det for en gangs skyld tåkefritt og lyst her i Tigerstaden og det skal bli godt å komme ut uten et hode fullt av bråk.

Jeg skal ta opp alt det irrasjonelle i terapi og tenkte på hva som er best for meg og alle de jeg har rundt meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...