Gå til innhold

Sondemat og vektøkning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå innlagt på sykehus med sondeernæring og har fullstendig bedrest.Null aktivitet med andre ord.Jeg ligger med sonden i 19 timer i strekk,og den kobles av typ 5 min før jeg skal på vekta. Veies hver annen dag,og det har ved hver veiing vist en økning på over 1 kilo. Greit nok at jeg har null aktivitet,men kroppen har jo den hvileforbrenningen,og inntaket gjennom sonden har jo ligget under dette. Jeg prøver å si at dette ikke kan stemme,at det ikke er en "reel" vektøkning.At jeg ikke kan gå opp over en kilo 1 fett på 2 dager,eller over 3 kilo som det da har vært på 6 dager. Jeg tenker at noe av det må vel være sondematen siden den pumes inn så og si helt frem til jeg tråkker på vekta,og at kroppen sikkert har hopa opp noe væske siden det var så uttørka fra før av,men de sier nei at det er en reel vektøkning.Du har faktisk gått opp det. Hvem har egentlig rett? På en måte er det jo greit for meg at de tar utgangspunkt i det tallet som faktisk dukker opp på skjermen for da kommer jeg fortere ut,men blir jo stressa hvis det de sier stemmer.

Anonymous poster hash: 2b733...e8d
Skrevet

Det er jo vektøkning hvis vekta viser oppgang, men antakelig går det såpass fort fordi noe av det er kroppsvæsker.  Man blir gjerne dehydrert når man ikke spiser - hvis man da ikke kompenserer ved å drikke masse vann. 

Noen ganger tar det lenger tid før vekta går oppover, hvis man har hatt altfor lite kaloriinntak over tid, selv om man starter næringstilførsel.  Det er fordi kroppen bruker næringen til andre "akutte" ting i stedet for å lagre den.  Men etter hvert vil det synes på vekta også. 

Hvis du er så underernært at du tvangsbehandles med sengeleie og sondemat, synes jeg ikke du skal tenke så mye på hva vektoppgangen skyldes, men at den antakelig redder livet ditt.  Når det ikke er flere fettlagre igjen, går kroppen løs på sine egne organer.  Da er det over.  Det burde være en større stressfaktor enn risikoen for å legge på seg litt.

Bella Dotte
Skrevet

Det er jo vektøkning hvis vekta viser oppgang, men antakelig går det såpass fort fordi noe av det er kroppsvæsker.  Man blir gjerne dehydrert når man ikke spiser - hvis man da ikke kompenserer ved å drikke masse vann. 

Noen ganger tar det lenger tid før vekta går oppover, hvis man har hatt altfor lite kaloriinntak over tid, selv om man starter næringstilførsel.  Det er fordi kroppen bruker næringen til andre "akutte" ting i stedet for å lagre den.  Men etter hvert vil det synes på vekta også. 

Synes dette var veldig bra forklart (selv om jeg ikke er trådstarter).

Hvis du er så underernært at du tvangsbehandles med sengeleie og sondemat, synes jeg ikke du skal tenke så mye på hva vektoppgangen skyldes, men at den antakelig redder livet ditt.  Når det ikke er flere fettlagre igjen, går kroppen løs på sine egne organer.  Da er det over.  Det burde være en større stressfaktor enn risikoen for å legge på seg litt.

Dette er vel det frykteligste med anoreksi - at man er mer bekymret for vektoppgang enn for døden. Det gjør det vel også vanskelig å behandle.

AnonymBruker
Skrevet

Det var det jeg tenkte også(inkludert noe sondemat). Ja jeg vet jo at viser den opp så er det opp,men de mener det er reel vektøkning i form av at kroppen blir større. De ytre lagene for å si det sånn

Anonymous poster hash: 2b733...e8d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...