Gå til innhold

Får ikke sove. Hva skal jeg prøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år hatt mer eller mindre kronisk insomnia. Jeg får ikke sove. Jeg kan gå flere dager uten søvn. De aller fleste netter sover jeg litt, men sovner ikke før på "morgenkvisten". Dette harmonerer dårlig med familieliv og jobb.

De siste årene har jeg gått på Zopiclone. Jeg klarer meg faktisk med en halv tablett om kvelden rett før jeg legger med. En hel tablett er på 7,5mg. Den får meg til å sove og jeg sover natten igjennom.

Nå mener fastlegen at jeg ikke skal gå på den lenger og jeg har fått forsøkt mange alternativer, men ingen av dem virker. Jeg får ikke allverdens rådgivning på doseringer heller. 

Det jeg har forsøkt er:

Circadin 2mg, 1 tablett = Har overhodet ingen effekt. Ingen bivirkning heller.

Vallergan 10mg, 2 tabletter = Har ingen effekt, men blir tung dagen etter.

Nozinan 5mg, 3 tabletter = Har ingen effekt, men blir tung og "rar" dagen etter.

Jeg har ikke forsøkt å blande noen av disse tablettene og vet ikke om jeg kan det heller. Hvis det er en dag med jobb etterpå, tar jeg en halv zopiklone rundt 2-3 tiden hvis jeg fortsatt er våken. Da sovner jeg med en gang.

Jeg har også fått Remeron 30mg. De har jeg ikke prøvd ennå. Jeg har blitt rådet til å prøve 15mg først, men synes allerede at jeg har forsøkt så mye rart at jeg begynner å bli skeptisk.

Er det noen råd til hva jeg skal prøve? Jeg har lest om doser på 30mg og høyere med Vallergan, men jeg vet ikke... Skal jo fungere dagen etterpå også.

AnonymBruker
Skrevet

Lave doser seroquel kan for mange være et godt alternativ.

Anonymous poster hash: 1d85d...69d
stjernestøv
Skrevet

Enig i at seroquel går det fint å sove på.

motorPrøysen
Skrevet

Du bør forsøke Remeron 15 mg og se hvilken effekt de har. Effekt på søvn vil antagelig være bedre på lav dose fordi Remeron virker aktiverende på høyere doser.

Du kan diskutere med legen om du kan bruke Zopiclone f.eks. 3 dager i uka, siden den har såpass god effekt.

I tillegg til dette fins det en rekke søvnhygieniske tiltak du lett kan google deg fram til.

Skrevet

Har noen flere forsøkt Nozinan? Etter hva jeg har lest, skal det fungerer meget bra og nærmest "slå deg ut". Jeg skrev 3x5mg tabletter så jeg, på flasken står det 1-3 tabletter. Jeg forsøkte 2. Bør jeg gi det litt mer tid? Ta 3? Eller hva slags dose kan man ta? Det virker som om Seroquel er samme type medikament?

xxløvetannxx
Skrevet

Har noen flere forsøkt Nozinan? Etter hva jeg har lest, skal det fungerer meget bra og nærmest "slå deg ut". Jeg skrev 3x5mg tabletter så jeg, på flasken står det 1-3 tabletter. Jeg forsøkte 2. Bør jeg gi det litt mer tid? Ta 3? Eller hva slags dose kan man ta? Det virker som om Seroquel er samme type medikament?

Nozinan som sovemedisin? Vel... Da har jeg mye mer tro på seoquel i lav dose. Tar selv 25-30mg nozinan mot tankekaos/beroligende. Ikke sløvende for meg...

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at seroquel er mer søvnfremkallende og ikke gir hangover neste dag slik nozinan gjerne gjør.

motorPrøysen
Skrevet

Virkningsmekanismen som skaper den søvndyssende effekten av Remeron, Seroquel, Nozinan etc. er stort sett lik: Stoffene blokkerer histaminreseptorene i hjernen. Når man bruker medikamentene kun for søvn ønsker man bare denne effekten. Da er det bra hvis medikamentet har en sterk binding til histaminreseptorene, slik at man ikke får andre effekter, som f.eks. senket dopamin.

Nozinan og Seroquel er begge anitpsykotika. Nozinan har bare middels sterk binding til histamin. Remeron, Tolvon, Seroquel m.f. har sterk binding til histamin.

AnonymBruker
Skrevet

Virkningsmekanismen som skaper den søvndyssende effekten av Remeron, Seroquel, Nozinan etc. er stort sett lik: Stoffene blokkerer histaminreseptorene i hjernen. Når man bruker medikamentene kun for søvn ønsker man bare denne effekten. Da er det bra hvis medikamentet har en sterk binding til histaminreseptorene, slik at man ikke får andre effekter, som f.eks. senket dopamin.

Nozinan og Seroquel er begge anitpsykotika. Nozinan har bare middels sterk binding til histamin. Remeron, Tolvon, Seroquel m.f. har sterk binding til histamin.

Hvis man både ønsker en antidepressiv effekt og søvn - men ikke hangover neste dag, hvordan ville du da ha foreslått at man tar seroquel. Jeg har blitt foreslått å ligge på en døgndose på 2-300 mg seroquel, hvorav noe tatt som depot og resten vanlig . Hvor mye er det da lurt å ta som depot?

AnonymBruker
Skrevet

Be om å få litt zyprexa - og du kommer til å sove så godt. 

Anonymous poster hash: facd5...1ec
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det helt klart beste alternativet er å fortsette med 3,75 mg Imovane/zopiklone.

Skrevet

Jeg har tatt både circadin (4 stk) og vallergan (9stk). Fikk ingen hangover av noen av delene, men søvneffekten gav seg etter en periode.

Nå tar jeg 250 mg seroquel, 10 mg stilnoct med søvn som indikasjon. Seroquelen begynte jeg med 25-50 mg, og jeg ble direkte trøtt av de.

Nozinan gir meg bare døll og tung kropp med et hyperaktivt hode... Uansett, det beste er å holde faste leggetider og stå opp tider. Det ville vært rart at du ikke får prøvd circadin i høyere dose, samme med vallergan.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år hatt mer eller mindre kronisk insomnia. Jeg får ikke sove. Jeg kan gå flere dager uten søvn. De aller fleste netter sover jeg litt, men sovner ikke før på "morgenkvisten". Dette harmonerer dårlig med familieliv og jobb.

De siste årene har jeg gått på Zopiclone. Jeg klarer meg faktisk med en halv tablett om kvelden rett før jeg legger med. En hel tablett er på 7,5mg. Den får meg til å sove og jeg sover natten igjennom.

Nå mener fastlegen at jeg ikke skal gå på den lenger og jeg har fått forsøkt mange alternativer, men ingen av dem virker. Jeg får ikke allverdens rådgivning på doseringer heller. 

Det jeg har forsøkt er:

Circadin 2mg, 1 tablett = Har overhodet ingen effekt. Ingen bivirkning heller.

Vallergan 10mg, 2 tabletter = Har ingen effekt, men blir tung dagen etter.

Nozinan 5mg, 3 tabletter = Har ingen effekt, men blir tung og "rar" dagen etter.

Jeg har ikke forsøkt å blande noen av disse tablettene og vet ikke om jeg kan det heller. Hvis det er en dag med jobb etterpå, tar jeg en halv zopiklone rundt 2-3 tiden hvis jeg fortsatt er våken. Da sovner jeg med en gang.

Jeg har også fått Remeron 30mg. De har jeg ikke prøvd ennå. Jeg har blitt rådet til å prøve 15mg først, men synes allerede at jeg har forsøkt så mye rart at jeg begynner å bli skeptisk.

Er det noen råd til hva jeg skal prøve? Jeg har lest om doser på 30mg og høyere med Vallergan, men jeg vet ikke... Skal jo fungere dagen etterpå også.

Prøv med Attarax

Anonymous poster hash: 0be8e...62d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...