Gå til innhold

Tilbakevendende depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er en jente på 24 år som sliter med det jeg velger å kalle tilbakevendende depresjoner. Vanligvis er jeg svært aktiv og glad i å trene, spise sunt etc. Jeg jobber som lærer og i tillegg holder jeg på å fullføre en master i norskdidaktikk. I tillegg er jeg gift og har vært sammen med mannen min i over seks år.

På mange måter kan jeg si at mannen min reddet livet mitt. Allerede som tiåring utviklet jeg spiseforstyrrelser og depresjon. Mot slutten av tenårene var jeg ekstremt deprimert, og slet med voldsom panikkangst. I denne perioden fikk jeg også hjelp av psykolog, i tillegg til at jeg fant en mann som ga meg trygghet og ro. De siste fire årene har jeg kun hatt 3 tilfeller av angstanfall og det går stadig lenger tid mellom hver gang.

Allikevel sliter jeg som sagt med tilbakevendende depresjoner. Jeg resignerer totalt på privatfronten og mister all lyst og motivasjon for å gjennomføre alt fra helt enkle arbeidsoppgaver til de tingene som vanligvis gir meg glede (sosialliv, trening m.m). Dette blir spesielt ille i vinterhalvåret. Problemet er at jeg ikke kan forutse når jeg får en slik "deppeperiode". Jeg forsøker også å "ta meg selv i nakken", da jeg vet at det går over igjen, men dette er så tungt i de verste periodene... Finnes det noen mulighet for å bli kvitt disse tilbakevendende apatiske og depressive periodene?

Jeg er på vei til å gi opp og kjenner at jeg ikke orker å leve et liv hvor jeg må "venne meg til" at disse periodene kommer.. Føler akkurat nå at det ikke er et liv som er verdt å leve.. Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397522-tilbakevendende-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Medisiner er stort sett det eneste som kan forebygge nye depresjoner hos personer med tilbakevendende depresjon.

Kontinuerlig bruk av antidepressiva reduserer sannsynligheten for nye depresjoner med 75% sammenlignet med dem som ikke bruker medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...