Gå til innhold

Normalt redd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for krig. Noe som ikke er så rart i disse dager. Men når jeg ikke får sove om natta, og våkner av at jeg tror Russland invaderer Norge, så begynner jeg å bli veldig sliten. Jeg sjekker nyhetene hver halv time - gjerne oftere. Og blir nervøs og kvalm. Sist jeg var psykotisk handlet mye om Russland og USA og at Norge var i krig osv. Alt kommer liksom tilbake nå. Jeg er godt medisinert men likevel kommer alt dette til meg. Og jeg husker bare mer og mer av de tanker og følelser jeg hadde når jeg var psykotisk.

Burde jeg ringe min psykiatriske sykepleier på mandag?

jeg orker ikke gå rundt meg angsten alene. Er dette psykotiske symptomer eller bare normalt?. Det kan jo være vanskelig å svare på. Krig kan jo virke svært langt unna for folk flest i Norge, siden vi ikke er vant til å tenke på det. Men for en som har hatt dype psykoser om krig så er dette svært vanskelig å takle. Og i andre land tenker man jo på slikt hver dag, og må leve med frykten.  

Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymous poster hash: e93cc...45b
Skrevet

Jeg er også bekymret for situasjonen Russland/Ukraina og tenker endel på det. Hvis du er usikker skader det sikkert ikke å ta en telefon til behandleren din.

stjernestøv
Skrevet

Jeg er redd for krig. Noe som ikke er så rart i disse dager. Men når jeg ikke får sove om natta, og våkner av at jeg tror Russland invaderer Norge, så begynner jeg å bli veldig sliten. Jeg sjekker nyhetene hver halv time - gjerne oftere. Og blir nervøs og kvalm. Sist jeg var psykotisk handlet mye om Russland og USA og at Norge var i krig osv. Alt kommer liksom tilbake nå. Jeg er godt medisinert men likevel kommer alt dette til meg. Og jeg husker bare mer og mer av de tanker og følelser jeg hadde når jeg var psykotisk.

Burde jeg ringe min psykiatriske sykepleier på mandag?

jeg orker ikke gå rundt meg angsten alene. Er dette psykotiske symptomer eller bare normalt?. Det kan jo være vanskelig å svare på. Krig kan jo virke svært langt unna for folk flest i Norge, siden vi ikke er vant til å tenke på det. Men for en som har hatt dype psykoser om krig så er dette svært vanskelig å takle. Og i andre land tenker man jo på slikt hver dag, og må leve med frykten.  

Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Tror ikke det er vanlig å være redd for krig her i Norge, men det trigger nok deg siden du har hatt psykose om det. Best du kontakter behandleren din og forteller hvordan du har det, høres ikke greit ut.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres ut som en "sunn" frykt når du våkner om natten og tenker at vi blir invadert. Det er en overreaksjon, selv om jeg også synes det som skjer er skummelt.

Generelt synes jeg det er bortkastet å bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med, men det er jo ofte lettere sagt enn gjort.

stjernestøv
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres ut som en "sunn" frykt når du våkner om natten og tenker at vi blir invadert. Det er en overreaksjon, selv om jeg også synes det som skjer er skummelt.

Generelt synes jeg det er bortkastet å bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med, men det er jo ofte lettere sagt enn gjort.

Hva er det som skjer egentlig? Bør man være bekymret?

Skrevet

Nei, du trenger ikke være redd for krig i Norge. Det er vel gjerne sånn at ens største redsel trigges når det er mye i media om akkurat det du er redd for.. og så eskalerer det i slike katastrofetanker som du får når du skal sove.

Mitt tips er: Slutt å sjekke nyheter hele tiden. Legg det fra deg og konsentrer deg om hyggeligere ting:)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke være redd for krig i Norge. Det er vel gjerne sånn at ens største redsel trigges når det er mye i media om akkurat det du er redd for.. og så eskalerer det i slike katastrofetanker som du får når du skal sove.

Mitt tips er: Slutt å sjekke nyheter hele tiden. Legg det fra deg og konsentrer deg om hyggeligere ting:)

Jeg forstår aldri det argumentet om at man ikke skal være redd for krig i Norge. Hvorfor skal vi ikke være redde for det?, vi har da masse natur ressurser og er allierte med USA.

Det med nyhetssjekking prøver jeg å venne meg av med. Men det går bare ikke i disse dager. Jeg kan våkne på natten for å sjekke nyheter. Til og med om natta jobber hjernen min med dette her. Og jeg har mistet kontrollen  helt over sjekketrangen min . Drikker opp sorgene mine. Kanskje jeg ender opp som alkoholiker bare pga Dagbladet og VG.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg ler litt ..... nesten så jeg vurderer å kjøpe Vodka i sympati med Russland på polet. Og jeg aner ikke hvorfor jeg sympatiserer med dem. Jeg burde vel være mest redde for Russland. Men jeg liker vodka da. :-).

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg forstår aldri det argumentet om at man ikke skal være redd for krig i Norge. Hvorfor skal vi ikke være redde for det?, vi har da masse natur ressurser og er allierte med USA. Anonymous poster hash: e93cc...45b

Jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål. Det sitter nok veldig langt inne å invadere et vestlig demokrati som er medlem av NATO, og som USA kanskje er ekstra interessert i å forsvare pga oljeressurser.

Alt kan skje, men det ville vært et enormt stort sprang fra å skremme Ukraina som er millitært veldig svakt, og som har en stor russisk befolkning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål. Det sitter nok veldig langt inne å invadere et vestlig demokrati som er medlem av NATO, og som USA kanskje er ekstra interessert i å forsvare pga oljeressurser.

Alt kan skje, men det ville vært et enormt stort sprang fra å skremme Ukraina som er millitært veldig svakt, og som har en stor russisk befolkning.

Ja det høres veldig rett ut. Det vil være et stort sprang som du skriver. Men jeg lar meg så lett skremme. Jeg får ikke sove.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...