Gå til innhold

Råd, NHD? Ekkel person, risiko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg tilhører samme miljø som en mann som tidligere var interessert i meg, men som nå oppfører seg veldig ubehagelig.

Han var hyggelig, varm og veldig sjarmerende først, likte å stå i sentrum, men intens, dominerende, og hadde mange uvanlige meninger av sorten fornuftige folk finner virkelighetsfjerne. Han har misbrukt hasj i hele ungdomstiden, men lever et privilegert liv og har veldig god utdannelse. 

På tomannshånd fortalte han om sine tidligere destruktive forhold, han offeret og ekskjærestene psykopater eller bare "gale". Han virket påfallende opptatt av å ha "vunnet over dem" og avslørt dem for andre, at de hadde fått som fortjent og at han er en menneskekjenner som alltid viser seg å ha rett. 

Jeg var skeptisk til å involvere meg med han, og han maste mye om mer oppmerksomhet. Når jeg ikke viste nok interesse kom han med en rekke antydninger om min person, og at jeg ikke var bra nok for han. Jeg prøvde å være nøytral og si at vi nok var litt for forskjellige, men han skulle ha det til at jeg hadde baktanker og hensikter med alt jeg sa. Det ble sagt på en kald og paranoid måte som fikk det til å gå kaldt nedover ryggen min, og jeg ble redd for hva han kunne være i stand til, men jeg fokuserte på å være behersket, rasjonell og rund i kantene, selv om jeg ble ubekvem og stressa over at han virket så intenst opptatt av å få frem noe negativt. 

I sms-samtaler kunne han skrive at jeg er utspekulert, manipulerende, destruktiv, dårlig for han, tenker stygt om han og ikke er bra nok for han, og en halvtime senere skriver at jeg er en kjempebra dame og at mannen som får meg er heldig, og så negativt igjen litt senere. Jeg ba han kutte ut, han forklarte oppførselen sin med at han var ødelagt etter forrige forhold, men så var det på'n igjen. Jeg holdt stor avstand, og var redd for å si noe som kunne tolkes feil. 

Til slutt ble jeg så sliten av alle anklager at jeg mistet besinnelsen, ba han kutte ut den oppførselen, sa hva jeg mente om den, og truet med politi hvis han planla å sverte meg som han sverter eksene sine. Jeg sa han skulle få en siste sjanse til å legge frem klart og tydelig hva ville frem til med alle anklagene om min person og hva jeg kunne gjøre, og sa jeg ikke ønsket konflikt men at vi kunne omgås nøytralt, da vi tross er en del av samme miljø. Til det fikk jeg bare til svar at han skulle aldri, aldri snakke med meg igjen, for jeg var en helt forferdelig person han ikke kunne tillate seg selv å ha i sitt liv. Ironisk nok.  

Tror kanskje jeg har kommet i evig unåde nå, og at det er jeg som er den nye fienden. Han ser på meg med et iskaldt og hånlig uttrykk når vi passerer hverandre, og han vil tydeligvis være offeret og er ikke interessert i å ordne opp i konflikt eller si hva konkret som er problemet. Jeg føler meg fortsatt ganske lammet etter den intense strømmen anklager, har blitt usikker på meg selv og er redd for hvor langt han skal la det gå, og hva han er i stand til. 

Har du noen gode råd? Til tider har han virket paranoid og nesten psykotisk. Høflig, nøytral og fredelig holdning fra meg hjelper tydeligvis ikke. 

Anonymous poster hash: c6ea6...689
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler total kutt i all kontakt både i RL, på SMS og evt sosiale medier.

Dette er en meget syk personlighet som ikke har noe å gi, og som kun skader andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler total kutt i all kontakt både i RL, på SMS og evt sosiale medier.

Dette er en meget syk personlighet som ikke har noe å gi, og som kun skader andre.

Kontakten er kuttet, men det er nå ironisk nok han som har sperret, etter at jeg mistet besinnelsen og truet med politianmeldelse hvis han ikke sluttet. Dette ble fremstilt til en felles venn som at "han var nødt til å sperre meg til slutt". "Jeg prøver å gjøre han til drittsekken fordi jeg ikke tåler å bli avvist, min sterke reaksjon på slutten var helt syk, han har ikke gjort noe galt - han var bare ikke over det forrige forholdet sitt, han er verdens snilleste fyr som bare vil alle godt og har en sterk kjærlighet til alle levende ting - (Mye hippie-snakk), og jeg er skadelig for han."

Jeg føler det er ekkelt å bli fremstilt sånn. Han er en attraktiv mann, men jeg reagerte på oppførselen hans og tok avstand lenge før han - i følge han selv - avviste meg, men han har en annen oppfatning. 

Det er ikke mulig å unngå han 100% irl, så jeg blir nødt til å forholde meg til blikk og bakvaskelser. Hvordan gjør jeg det? Jeg føler meg utrygg, og hater dårlig stemning. Har slitt med PTSD fra en hendelse for noen år siden, noe han vet, og trenger ro. 

Skrevet

Kontakten er kuttet, men det er nå ironisk nok han som har sperret, etter at jeg mistet besinnelsen og truet med politianmeldelse hvis han ikke sluttet. Dette ble fremstilt til en felles venn som at "han var nødt til å sperre meg til slutt". "Jeg prøver å gjøre han til drittsekken fordi jeg ikke tåler å bli avvist, min sterke reaksjon på slutten var helt syk, han har ikke gjort noe galt - han var bare ikke over det forrige forholdet sitt, han er verdens snilleste fyr som bare vil alle godt og har en sterk kjærlighet til alle levende ting - (Mye hippie-snakk), og jeg er skadelig for han."

Jeg føler det er ekkelt å bli fremstilt sånn. Han er en attraktiv mann, men jeg reagerte på oppførselen hans og tok avstand lenge før han - i følge han selv - avviste meg, men han har en annen oppfatning. 

Det er ikke mulig å unngå han 100% irl, så jeg blir nødt til å forholde meg til blikk og bakvaskelser. Hvordan gjør jeg det? Jeg føler meg utrygg, og hater dårlig stemning. Har slitt med PTSD fra en hendelse for noen år siden, noe han vet, og trenger ro. 

Jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å være deg selv og stole på deg selv! Hvis noen sier noe om denne saken, så si bare at en sak som regel alltid har to sider... Jeg er rimelig sikker på at folk da selv vil tenke at du har ditt på det tørre. Ikke la ham vinne over deg ved at du lider under dette. Ikke kast bort energi på mannen!  Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men du fikser det hvis du virkelig vil! Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å være deg selv og stole på deg selv! Hvis noen sier noe om denne saken, så si bare at en sak som regel alltid har to sider... Jeg er rimelig sikker på at folk da selv vil tenke at du har ditt på det tørre. Ikke la ham vinne over deg ved at du lider under dette. Ikke kast bort energi på mannen!  Jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men du fikser det hvis du virkelig vil! Lykke til :)

Jeg synes det er kjempevanskelig å stole på meg selv nå, og har blitt usikker på om jeg oppfatter ting riktig. Han er så sterk og overbevisende, smart og snakker godt for seg. Men så husker jeg ting han sa tidlig, som at han pleide å være ekkel mot andre barn da han var yngre, droppet ut av skolen, røyket mye hasj, og at han vet han kan ha dårlig innvirkning på andre, så tenker jeg at han kan ikke være så uskyldig og perfekt som han selv ofte påstår.

"Ikke la han vinne over meg"... Han har sagt flere ganger, forundret, at jeg er en utrolig sterk person (inni meg har jeg vært veldig redd), og at jeg er hard å knekke. Vet ikke hva han mente med det, men til slutt tenkte jeg at kanskje han blir mer oppsatt på å "vinne over" hvis jeg er sterk, og at det kanskje er bedre hvis jeg bare viser hvor sliten og redd jeg er, så han kan føle han har vunnet og ikke bruke tid på å sette øynene i meg på den ekle måten? Er jeg på viddene da? Jeg sliter veldig mye med stresset det gir å føle at noen er fiendtlige mot meg og ikke er interesserte i å løse problemet eller være nøytral. 

Skrevet

Jeg synes det er kjempevanskelig å stole på meg selv nå, og har blitt usikker på om jeg oppfatter ting riktig. Han er så sterk og overbevisende, smart og snakker godt for seg. Men så husker jeg ting han sa tidlig, som at han pleide å være ekkel mot andre barn da han var yngre, droppet ut av skolen, røyket mye hasj, og at han vet han kan ha dårlig innvirkning på andre, så tenker jeg at han kan ikke være så uskyldig og perfekt som han selv ofte påstår.

"Ikke la han vinne over meg"... Han har sagt flere ganger, forundret, at jeg er en utrolig sterk person (inni meg har jeg vært veldig redd), og at jeg er hard å knekke. Vet ikke hva han mente med det, men til slutt tenkte jeg at kanskje han blir mer oppsatt på å "vinne over" hvis jeg er sterk, og at det kanskje er bedre hvis jeg bare viser hvor sliten og redd jeg er, så han kan føle han har vunnet og ikke bruke tid på å sette øynene i meg på den ekle måten? Er jeg på viddene da? Jeg sliter veldig mye med stresset det gir å føle at noen er fiendtlige mot meg og ikke er interesserte i å løse problemet eller være nøytral. 

Du er vel klar over at mennesker med psykopatiske trekk kan få oss til å begynne å tvile på oss selv? Jeg har venner som jeg anser som meget sterke personligheter, men som har blitt fullstendig knekt i forhold med psykopater.... Det er skremmende å se hvor stor makt et slikt menneske kan få over andre. Du må aldri tvile på at det er han det er noe galt med - ikke deg!

Jeg forstår deg godt, for jeg er også en type som helst vil at alle skal like meg...Konflikter er det verste jeg vet! Det er viktig at du sier til deg selv at du har vært flink som har greid å bryte med ham, og du bør prøve å ikke ofre ham så mye som en tanke, for det fortjener han ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel klar over at mennesker med psykopatiske trekk kan få oss til å begynne å tvile på oss selv? Jeg har venner som jeg anser som meget sterke personligheter, men som har blitt fullstendig knekt i forhold med psykopater.... Det er skremmende å se hvor stor makt et slikt menneske kan få over andre. Du må aldri tvile på at det er han det er noe galt med - ikke deg!

Jeg forstår deg godt, for jeg er også en type som helst vil at alle skal like meg...Konflikter er det verste jeg vet! Det er viktig at du sier til deg selv at du har vært flink som har greid å bryte med ham, og du bør prøve å ikke ofre ham så mye som en tanke, for det fortjener han ikke!

Det er bare litt vanskelig når han tydeligvis mener det er jeg (og andre) som er psykopatene, og at det er han som må beskytte seg selv mot meg/oss og ikke tvile på seg selv. Da tenker jeg at det hele kanskje er en stor misforståelse, og at vi bare snakker forbi hverandre og mistolker hverandre. Men da hadde han vel vært like interessert som meg i å omgås nøytralt, og eventuelt heller si rett ut til meg hva som er problemet heller enn å først bombardere meg med krangleforsøk i lang tid, så slette meg som om det er jeg som plager han? Jeg har virkelig anstrengt meg for å være forsonende og så nøytral som mulig, men møter bare veggen. 

Det er ikke så mye at alle må like meg, men at jeg blir redd fordi jeg ikke vet hvor jeg har han, og han virker veldig ute etter å være destruktiv, selv om han mener selv han er verdens mest positive person. 

Skrevet

Det er bare litt vanskelig når han tydeligvis mener det er jeg (og andre) som er psykopatene, og at det er han som må beskytte seg selv mot meg/oss og ikke tvile på seg selv. Da tenker jeg at det hele kanskje er en stor misforståelse, og at vi bare snakker forbi hverandre og mistolker hverandre. Men da hadde han vel vært like interessert som meg i å omgås nøytralt, og eventuelt heller si rett ut til meg hva som er problemet heller enn å først bombardere meg med krangleforsøk i lang tid, så slette meg som om det er jeg som plager han? Jeg har virkelig anstrengt meg for å være forsonende og så nøytral som mulig, men møter bare veggen. 

Det er ikke så mye at alle må like meg, men at jeg blir redd fordi jeg ikke vet hvor jeg har han, og han virker veldig ute etter å være destruktiv, selv om han mener selv han er verdens mest positive person. 

Jeg tror ikke det finnes noen annen løsning enn at du er nødt til å bestemme deg for ikke å tenke mer på dette. Du får ikke forandret ham, du kan kun endre din egen måte å forholde deg til dette på.

Folk rundt dere har sannsynligvis mest lyst til å slippe å høre mer om dette de også. Om han skulle fortsette å bakvaske deg i forhold til andre, så er det ikke gitt at de tror så mye på det han sier, de har sannsynligvis også lagt merke til at det ikke er første gangen det skjærer seg mellom han og en annen.

Skrevet

Den eneste personen du plager ved dette er deg selv. Hold på det første innlegget du skrev. Ikke tenk noe mer fordi han er syk. Han vil aldri forandre seg! Psykopater får en til å føle slik du gjør. Jeg hadde en venninne som gjorde alt for å få meg til å knekke, og det greide hun også nesten. Jeg måtte kutte allt kontakt, fordi det går ikke an å forsone seg mot sånne mennesker. De vil altid være ute etter å ta deg og ha rett.

Skrevet

Tror kanskje jeg har kommet i evig unåde nå, og at det er jeg som er den nye fienden. Han ser på meg med et iskaldt og hånlig uttrykk når vi passerer hverandre, og han vil tydeligvis være offeret og er ikke interessert i å ordne opp i konflikt eller si hva konkret som er problemet. Jeg føler meg fortsatt ganske lammet etter den intense strømmen anklager, har blitt usikker på meg selv og er redd for hvor langt han skal la det gå, og hva han er i stand til. 

Har du noen gode råd? Til tider har han virket paranoid og nesten psykotisk. Høflig, nøytral og fredelig holdning fra meg hjelper tydeligvis ikke.

Ta en prat med en eller noen få av felles kjente som du er nærmest og stoler på, men ut over det - skygg banen. Dette er en potensielt farlig mann som kommer til å medføre enda mer støy og problemer enn det du har opplevd så langt, og det beste som kunne skje er at han ønsker å holde avstand.

IKKE fall for en evt framtidig bønn om å forklare, men hold på at "du har rett, vi har ikke noe å snakke om" dersom han skulle komme med ønske om å prate om situasjonen.

Ikke noe godt mens det står på selvfølgelig, men time is on you're side og her handler det om å bli kvitt fyren for godt.

Skrevet

Hvis han er slik har nok alle deres felles bekjente luktet lunta for lenge siden, så jeg synes ikke du skal bekymre deg for hva de tenker hvis du gjør det. Selv om han framstiller deg som en galning tror de nok ikke på det sånn helt uten videre, for de har sett ham i aksjon og vet hvordan han er. Unngå fyren, steng ham ute fra livet ditt i den grad du kan, og la vær å ofre ham flere tanker.

Skrevet

Som de andre skriver her - Glem ham! Ikke bruk energi på slike som ham. Han er psyk og vil aldri forandre seg uansett. Du sier du begynner å tvile på din egen dømmekraft, og psykopater er mestere i å manipulere ofrene sine slik at de blir usikre på hva som er riktig og ikke. La ham ikke få mer makt over deg, så hold deg langt unna - og begi deg IKKE ut på diskusjoner med ham!

Skrevet

Som de andre skriver her - Glem ham! Ikke bruk energi på slike som ham. Han er psyk og vil aldri forandre seg uansett. Du sier du begynner å tvile på din egen dømmekraft, og psykopater er mestere i å manipulere ofrene sine slik at de blir usikre på hva som er riktig og ikke. La ham ikke få mer makt over deg, så hold deg langt unna - og begi deg IKKE ut på diskusjoner med ham!

Togli har helt rett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...