Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var jeg tilbake, har savnet dere :-)

Jeg opplever ganske god effekt av Atarax på angsten min (betydelig mer enn jeg forventet). Jeg tar 1-2 tabl (a 10 mg) 2-3 ganger om dagen. Legen min har sagt at jeg bare må øke ved behov.

Jeg har sett at Atarax utløser meldeplikt til Fylkeslegen, og at doser >75 mg/dag er ukompatible med bilkjøring, og jeg har spurt legen min om det. Merkelig nok påstår han at dette kun gjelder benzo av angstdempende medisin (jeg har aldri tatt benzo). Det betyr vel at legen tar feil?

Jeg opplever absolutt ingen sederende effekt av Atarax (og etter å ha brukt Remeron i lang tid vet jeg hvordan et sederende antihistamin føles..). Det eneste jeg merker er at tvangstankene ikke utløser så mye angst, hvilket er behagelig.

Vil det si at legen min har lov til å ikke rapportere dette til Fylkeslegen? Er litt bekymret for at legen plutselig finner ut at han må rapportere dette og at jeg mister lappen, for jeg er ganske avhengig av bilkjøring, blant annet i jobben min.

På forhånd takk :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grensene er slik for vanlig personbil:

<= 25 mg ok

26-50 mg: dispensasjon bør gis

51-75 mg: dispensasjon kan gis

>75 mg: dispensasjon skal ikke gis.

Det betyr at legen skal melde bruk > 25 mg døgndose.

Skrevet

Grensene er slik for vanlig personbil:

<= 25 mg ok

26-50 mg: dispensasjon bør gis

51-75 mg: dispensasjon kan gis

>75 mg: dispensasjon skal ikke gis.

Det betyr at legen skal melde bruk > 25 mg døgndose.

OK. Var klar over disse grensene.

Men hvordan skal jeg forholde meg til dette? Det er vel ikke mitt ansvar å minne legen på at det er slik, når vedkommende påstår at det ikke er slik? Kan jeg påberope meg å være i god tro?

Skrevet

Du kan i hvert fall ikke få garanti fra noen annen på at du var i god tro. Dette må du stå for selv.

Jeg synes en skal følge reglene. Det er gode grunner til at de er som de er.

Skrevet

OK. Var klar over disse grensene.

Men hvordan skal jeg forholde meg til dette? Det er vel ikke mitt ansvar å minne legen på at det er slik, når vedkommende påstår at det ikke er slik? Kan jeg påberope meg å være i god tro?

Du bør la være å kjøre bil når du har tatt doser som ikke anses som ok å kjøre bil med. Da har du forholdt deg til den kunnskapen du har om reglene knyttet til bruk av atarax.

Skrevet

Du bør la være å kjøre bil når du har tatt doser som ikke anses som ok å kjøre bil med. Da har du forholdt deg til den kunnskapen du har om reglene knyttet til bruk av atarax.

Det er to forhold her.

Det minst viktige er at jeg opplever null sedasjon av medisinen, så jeg anser det slik sett ikke uforsvarlig å kjøre bil.

Det mer viktige er at jeg ikke tar 75 mg om dagen, så inntaket blir mer et sted mellom "bør få dispensasjon" og "kan få dispensasjon". Med andre ord har ikke legen min frarådet meg å kjøre bil, og reglene sier at jeg bør få dispensasjon til å kjøre bil hvis legen skriver til Fylkeslegen.

Er det da forhold som tilsier at jeg ikke bør kjøre bil?

Skrevet

Med teskje:

Når du bruker over 25 mg i døgndose, skal du søke dispensasjon. Fra du meldes, til du har dispensasjonen i posten, har du ikke gyldig førerkort.

Vil du unngå dette, må maks døgndose være 25 mg.

Skrevet

Med teskje:

Når du bruker over 25 mg i døgndose, skal du søke dispensasjon. Fra du meldes, til du har dispensasjonen i posten, har du ikke gyldig førerkort.

Vil du unngå dette, må maks døgndose være 25 mg.

Greit.

Da går jeg ned til 25 mg (eller 20 siden jeg har 10 mg tabletter) og ber legen min sende inn en søknad.

Skrevet

For ordens skyld, (også med teskje) så var poenget mitt at legen min sier at det ikke er meldeplikt ved bruk av Atarax, hvilket jeg vet at er feil. Og da hvordan jeg skulle forholde meg til det.

Det virker som det er ganske blandede kunnskaper om dette. Kjenner til en som bruker 6 mg Xanor om dagen uten at legen til vedkommende har meldt fra.

Så jeg ble bare litt i tvil om hva pasientens ansvar er. Men som sagt, jeg kutter ned til <25 mg og tar det opp med legen igjen neste gang jeg er der.

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at legene jeg har hatt har meldt fra til noen om Imovane, Stilnoct, Sobril eller Atarax. Kanskje litt varierende hvor mye dette egentlig praktiseres?

Jeg synes det er litt rart om det forventes at pasienter skal sette seg inn i ting som dette. Eneste man burde forvente er at pasienten bruker "sunn fornuft" etter å ha fått "sløvende" medisiner, synes nå jeg.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at legene jeg har hatt har meldt fra til noen om Imovane, Stilnoct, Sobril eller Atarax. Kanskje litt varierende hvor mye dette egentlig praktiseres?

Jeg synes det er litt rart om det forventes at pasienter skal sette seg inn i ting som dette. Eneste man burde forvente er at pasienten bruker "sunn fornuft" etter å ha fått "sløvende" medisiner, synes nå jeg.

Helt enig med deg.

Jeg bruker jo sunn fornuft synes jeg - det kunne aldri falt meg inn å kjøre bil etter inntak av Remeron (selv om det jo faktisk er lov, forstå det den som kan). Jeg kjører heller aldri bil etter fest "dagen derpå" før en god stund ut på dagen, selv om promillemåleren sier null. Er jeg trøtt eller redusert, så lar jeg bilen stå.

Men som sagt så merker jeg null og niks sløvende effekt av Atarax. Jeg mente at jeg et sted så at så lenge legen går god for inntaket, så er det greit (altså hvis det tas i oppgitte doser - skjønner at en person som får skrevet ut benzo og tar femdobbel dose for rusens skyld er noe annet).

Skrevet

. Jeg mente at jeg et sted så at så lenge legen går god for inntaket, så er det greit (altså hvis det tas i oppgitte doser - skjønner at en person som får skrevet ut benzo og tar femdobbel dose for rusens skyld er noe annet).

Det der er "bare tull". såvidt meg bekjent er det nok av folk som har blitt dømt som følge av kjøring i medikamentpåvirket tilstand, og som kun har tatt nøyaktig det de har fått forskrevet av legen.

Skrevet

Det er to forhold her.

Det minst viktige er at jeg opplever null sedasjon av medisinen, så jeg anser det slik sett ikke uforsvarlig å kjøre bil.

Det mer viktige er at jeg ikke tar 75 mg om dagen, så inntaket blir mer et sted mellom "bør få dispensasjon" og "kan få dispensasjon". Med andre ord har ikke legen min frarådet meg å kjøre bil, og reglene sier at jeg bør få dispensasjon til å kjøre bil hvis legen skriver til Fylkeslegen.

Er det da forhold som tilsier at jeg ikke bør kjøre bil?

Et av forholdene som tilsier det, er at det ikke er gitt at du kan merke at medikamentene påvirker bilkjøringen din. Dette er nøye dokumentert f.eks ved bruk av benzo; folk selv opplever ingen redusert kapasitet selv om testing viser at det har de så avgjort. Jfr. for øvrig den tråden nhd har startet om stilnoct.

Skrevet

Et av forholdene som tilsier det, er at det ikke er gitt at du kan merke at medikamentene påvirker bilkjøringen din. Dette er nøye dokumentert f.eks ved bruk av benzo; folk selv opplever ingen redusert kapasitet selv om testing viser at det har de så avgjort. Jfr. for øvrig den tråden nhd har startet om stilnoct.

Skjønner dette, på generelt grunnlag.

Men - jeg tror du glemmer at du har med en "mental health hypokonder" å gjøre her. Hvilket i klartekst vil si at jeg har et noe tvangspreget forhold til å sjekke min mentale status. Jeg har gjort et utall tester, reaksjonstester, skrivetester, lesetester, osv. for å undersøke nettopp dette. Jeg har ikke falt i resultat på noen av dem.

Så jeg tror ikke at jeg har noen vesentlig redusert kapasitet i alle fall - men jeg kan jo selvsagt ta feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...