Gå til innhold

Nervøs for fremføring - betablokkere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart ha et foredrag/en fremføring som jeg har gruet meg veldig til (svært viktig fordrag for videre skolegang). Under bare små fremføringer blir jeg veldig nervøs - stemmen min skjelver (egentlig skjelver hele meg), jeg blir tørr i munnen, varm og svett. Takler generelt slike situasjoner dårlig. 

Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne fremføringen, spesielt ikke når jeg i tillegg vet at det er SÅ viktig. 

Snakket med en annen masterstudent i mitt studie om dette og han sa jeg burde prøve betablokkere, var visst svært vanlig for master og Ph.D studenter å gjøre det. 

Jeg synes allikevel at dette høres veldig skummelt ut, senker ikke betablokkere hjerterytmen? 

Er det normalt å ta betablokkere før slike viktige fremføringer og er det ikke farlig? Dersom det ikke er farlig, er dette noe fastlegen kan skrive ut? 

Mvh. 

Anonymous poster hash: b2305...ea5
Skrevet

1. Hvis du skal bruke betablokker mot dette er kanskje Pranolol best, siden andre betablokkere er laget for å mest påvirke (senke) hjerterytmen.

2. Pranolol har kort virketid. Med mindre du allerede har ekstremt lav puls (under 45) eller ekstremt lavt blodtrykk tror jeg ikke det er farlig.

3. Fastlegen kan skrive det ut. Det er også veldig billig, en boks med 100 stk koster en femtilapp.

4. Etter min mening betydelig sunnere enn f. eks benzo.

Pranolol ga meg et nytt liv da jeg hadde fysiske angstsymptomer. Personlig anbefaler jeg den på det varmeste. For meg var 10 mg en times tid før noe "skummelt" tilstrekkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for et grundig svar!  :)

Har en hvilepuls på rundt 55 og blodtrykket er normalt, så det skal nok gå bra. Da spør jeg fastlegen om muligheten for å få Pranolol neste time. Kjekt at det ikke er så dyrt, da jeg som student ikke akkurat er en av de rikeste. 

Anonymous poster hash: b2305...ea5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...