Gå til innhold

Hvordan håndtere...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spørsmål. 

Sett at en person (voksen) som er ganske dramatisk og manipulerende, og som har det med å lage sine meget spesielle versjoner av virkeligheten (offerhistorier), en dag påstår å ha blitt seksuelt misbrukt som barn. 

Hodet sier at slikt skal man alltid ta alvorlig, magefølelsen sier at dette er enda en historie h*n finner på for å få sympati i en situasjon h*n har plaget og vært ufin mot andre. 

Hvordan responderer man på noe sånt? "Dersom det du sier er sant"-setninger kan selvfølgelig være veldig urettferdig og sårende dersom det faktisk er sant, men hvor mye empati skal man orke å føle hvis det bare er enda en løgn? Dessuten forsterkes kanskje bare tendensen til å lyve, hvis h*n får en følelse av at det fører frem?

Håper på gode råd.

Anonymous poster hash: 077d0...d7d
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Akkurat i denne situasjonen/settingen ville jeg sagt: "Javel".

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat i denne situasjonen/settingen ville jeg sagt: "Javel".

Er bare veldig redd for å gjøre vedkommende stor urett, og veldig usikker på om fortvilelsen over å bli møtt med skepsis var reell eller ikke. For er det ikke også sånn at noen tidligere seksuelt misbrukte kan bli nettopp manipulerende og løgnaktige som voksne, og at det å endelig si sannheten kan være et vendepunkt for dem? 

Anonymous poster hash: 077d0...d7d

Skrevet (endret)

.

Jeg syns du skal si til vedkommende at h*n bør gå til lege/terapeut for at h*n skal få behandlet slike ting.

Det ikke er bra for helsa å bære på slike opplevelser...og det er viktig at overgrep kommer fram i lyset...

På den måten gir du fra deg ansvaret med å høre på h*n...samtidig som du gir h*n følelsen med å bli hørt på og respektert...

Lyger h*n om disse overgrepene...så kommer h*n i hvert fall ikke til å gå til lege/terapeut... 

:)

Endret av 100%ull
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Støtter svaret fra 100% ull.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...