AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har et spørsmål. Sett at en person (voksen) som er ganske dramatisk og manipulerende, og som har det med å lage sine meget spesielle versjoner av virkeligheten (offerhistorier), en dag påstår å ha blitt seksuelt misbrukt som barn. Hodet sier at slikt skal man alltid ta alvorlig, magefølelsen sier at dette er enda en historie h*n finner på for å få sympati i en situasjon h*n har plaget og vært ufin mot andre. Hvordan responderer man på noe sånt? "Dersom det du sier er sant"-setninger kan selvfølgelig være veldig urettferdig og sårende dersom det faktisk er sant, men hvor mye empati skal man orke å føle hvis det bare er enda en løgn? Dessuten forsterkes kanskje bare tendensen til å lyve, hvis h*n får en følelse av at det fører frem? Håper på gode råd. Anonymous poster hash: 077d0...d7d 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. mars 2014 Skrevet 13. mars 2014 Akkurat i denne situasjonen/settingen ville jeg sagt: "Javel". 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 Skrevet 13. mars 2014 Akkurat i denne situasjonen/settingen ville jeg sagt: "Javel". Er bare veldig redd for å gjøre vedkommende stor urett, og veldig usikker på om fortvilelsen over å bli møtt med skepsis var reell eller ikke. For er det ikke også sånn at noen tidligere seksuelt misbrukte kan bli nettopp manipulerende og løgnaktige som voksne, og at det å endelig si sannheten kan være et vendepunkt for dem? Anonymous poster hash: 077d0...d7d 0 Siter
100%ull Skrevet 14. mars 2014 Skrevet 14. mars 2014 (endret) .Jeg syns du skal si til vedkommende at h*n bør gå til lege/terapeut for at h*n skal få behandlet slike ting.Det ikke er bra for helsa å bære på slike opplevelser...og det er viktig at overgrep kommer fram i lyset...På den måten gir du fra deg ansvaret med å høre på h*n...samtidig som du gir h*n følelsen med å bli hørt på og respektert...Lyger h*n om disse overgrepene...så kommer h*n i hvert fall ikke til å gå til lege/terapeut... Endret 14. mars 2014 av 100%ull 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. mars 2014 Skrevet 14. mars 2014 Støtter svaret fra 100% ull. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.