Gå til innhold

Urinveisinfeksjon igjen? Jente, 4 år.

Solemnity

Anbefalte innlegg

Minstejenta hadde en urinveisinfeksjon for ca. to måneder siden. Hun var i dårlig humør, tisset på seg og virket generelt i elendig form, men jeg skjønte ikke at hun var syk før hun klaget over vondt i vagina- og rumpeområdet ved leggetid. Vi fikk antibiotika og hun virket mye bedre, men begynte så å klage over vondt igjen. Tilbake til legen, men denne gangen var det en soppinfeksjon fra antibiotikaen og at hun hadde klødd seg sår etter at vi la henne. Krem fikset opp i det.

Nå har hun igjen vært i dårlig humør i noen dager, slapp og avhengig av meg - vil helst ikke i barnehagen, selv om hun vanligvis liker seg der. Hun har ikke feber, det hadde hun ikke sist gang heller, men hun tisset på seg to ganger i går. Urinen hennes lukter litt spesielt.

I går kveld sa hun at det var "noe inne i rumpa" som gjorde vondt. Jeg ga henne ibux og hun sovnet. Har utstyrt henne med masse drikke og frukt, i tilfelle hun er forstoppet, men jeg er usikker på om jeg skal ringe legen nok en gang for en mulig bomtur.

Hva ville du gjort?

Også, er det noen som har erfaring med gjentatte urinveisinfeksjoner hos barn? Hun har hatt to tidligere som ikke ble behandlet med antibiotika, hvor hun var i litt bedre form og det løste seg ved å holde henne varm og gi henne masse drikke. Jeg synes ikke det nødvendigvis er heldig om hun skal gå på flere antibiotikakurer hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en prøve av morgenurinen hennes i morgen tidlig og levert prøven på legekontoret. Prøven bør helst dyrkes slik at man med sikkerhet vet hvilken bakterie det evt. er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med egen erfaring fra uvi hadde jeg aldri i verden latt en unge gå med ubehandlet uvi! Det er jo dritvondt! Gjør som Frosken sier, ta en prøve av morgenurin og lever på legekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort?

Også, er det noen som har erfaring med gjentatte urinveisinfeksjoner hos barn? Hun har hatt to tidligere som ikke ble behandlet med antibiotika, hvor hun var i litt bedre form og det løste seg ved å holde henne varm og gi henne masse drikke. Jeg synes ikke det nødvendigvis er heldig om hun skal gå på flere antibiotikakurer hvert år. 

Husk at man ved urinveisinfeksjon ikke skal ha søtt så ikke gi juice eller saft å drikke,helst skal man drikke vann.  Men man kan holde urinveisinfeksjon i sjakk ganske lenge ved drikke og antibiotika mange ganger i året er som du sier ikke bra selv om det virker som beste løsning i øyeblikket.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en prøve av morgenurinen hennes i morgen tidlig og levert prøven på legekontoret. Prøven bør helst dyrkes slik at man med sikkerhet vet hvilken bakterie det evt. er snakk om.

I morgen er det lørdag, så jeg må i så fall ringe i dag. Jeg har en (irrasjonell?) frykt for å bli oppfattet som hysterisk mamma om det er en nok en bomtur, og at vi ikke blir tatt alvorlig senere. Jenta selv mener hun er helt frisk nå.

Med egen erfaring fra uvi hadde jeg aldri i verden latt en unge gå med ubehandlet uvi! Det er jo dritvondt! Gjør som Frosken sier, ta en prøve av morgenurin og lever på legekontoret.

Urinveisinfeksjon hos barn (i alle fall hos henne) har litt andre symptomer. Smerter kommer i små perioder og kun om infeksjonen har vart en stund.

Husk at man ved urinveisinfeksjon ikke skal ha søtt så ikke gi juice eller saft å drikke,helst skal man drikke vann.

Takk for tips! Hun drikker vann med litt sitron. Hun spiser druer og eple ved siden av, er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at det var fredag i dag. Da tror jeg at jeg ville ha tatt en urinprøve av henne så raskt som mulig og dratt innom legekontoret slik at de kan teste urinen. Hos min fastlege kan man levere urinprøve på den måten uten at man har time. Poenget med å levere urinprøve tidlig, er at de da kan starte dyrking av prøven (noe som tar noen dager) før man evt. igangsetter antibiotika-behandling.  Jeg tenker ikke at dere trenger å igangsette behandling umiddelbart, men om hun skulle få sterkere smerter og andre symptomer, så er det til stor hjelp om man vet hvilken bakterie som forårsaker problemet.

Grunnen til at det i utgangspunktet er best å ta prøve fra morgenurin, er at denne urinen er mer konsentrert og man vil oftere finne bakterier i denne enn i urinprøver tatt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips! Hun drikker vann med litt sitron. Hun spiser druer og eple ved siden av, er det greit?

Det er sikkert greit :)  Og jeg hadde absolutt levert en urinprøve som frosken sier, det tar en uke å få dyrket prøven så det kan være greit å vite hvilke bakterie det er i tilfelle hun blir dårligere. Det er ikke alltid de finner ut bakterie og resistens med en gang heller hvis det er uvanlige bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte at det var fredag i dag. Da tror jeg at jeg ville ha tatt en urinprøve av henne så raskt som mulig og dratt innom legekontoret slik at de kan teste urinen. Hos min fastlege kan man levere urinprøve på den måten uten at man har time. Poenget med å levere urinprøve tidlig, er at de da kan starte dyrking av prøven (noe som tar noen dager) før man evt. igangsetter antibiotika-behandling.  Jeg tenker ikke at dere trenger å igangsette behandling umiddelbart, men om hun skulle få sterkere smerter og andre symptomer, så er det til stor hjelp om man vet hvilken bakterie som forårsaker problemet.

Grunnen til at det i utgangspunktet er best å ta prøve fra morgenurin, er at denne urinen er mer konsentrert og man vil oftere finne bakterier i denne enn i urinprøver tatt i løpet av dagen.

Det er sikkert greit :)  Og jeg hadde absolutt levert en urinprøve som frosken sier, det tar en uke å få dyrket prøven så det kan være greit å vite hvilke bakterie det er i tilfelle hun blir dårligere. Det er ikke alltid de finner ut bakterie og resistens med en gang heller hvis det er uvanlige bakterier.

Jeg ringte og spurte nå om de vil la oss komme innom med urinprøve, men de sa nei - da må vi ha time. De er veldig fulle i dag, men skulle ringe meg opp om de fant ti minutter et sted. Jeg kan ta henne til et legesenter som er åpent på lørdager i morgen, så den muligheten er fremdeles åpen.

Om de finner bakterier i urinen, så gir de ofte antibiotika de tror vil fungere, så ringer vi opp for det endelige resultatet. De bruker som oftest kun to dager på det, spesielt ved barns sykdom. Sist gang var antibiotikaen riktig med en gang.

Takk for svar, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...