Gå til innhold

adhd/tourettes syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en sønn på 18 år som jeg mistenker har ADHD/ Tourettes syndrom. Han har hatt noe son jeg tror er tics siden 2-3 års alderen. Når han blir ivrig eller stresset så "klør" seg forskjellige steder på kroppen. Dette er ufrivillige bevegelser. Når han spiller tv spill må han alltid ha en t-skjorte under armen. Han er ganske hissig og blir veldig irritert og utafor visst tidsplanen hans sprekker. Han tåler ikke kritikk, og vi må være forsiktig med hva vi sier til han. Alt må være på hans måte ellers blir han veldig sint.  Han har diagnosen dysleksi, og han har store konsentrasjon vansker. Han har aldri lest en bok i hele sitt liv, utenom på skolen. Han er ganske umoden og krangler med lillebroren som er 11år,  så jeg av og til lurer på om det er han eller broren som er 11.Han er helt normal intelligent men liker å fremstå som litt mer intelligent enn andre. Han lager mye ufred hjemme. Han liker ikke køer, og han har alltid blitt veldig kranglete når vi har måtte stått i kø. Han ble henvist til bup av skolen da han var rundt 12 års alderen, men da ble vi enig med bup om å se ting an. Nå ønsker han utredning selv. Høres dette ut som ADHD/tourettes syndrom?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det høres i hvert fall ut som at utredning er helt påkrevet og på tide. Det er bare  sette i gang prosessen.

Skrevet

Tusen takk for svar. Ja, vi burde nok fått han utredet før, men en del av de særegenhetene han har er sånt som vi har ment var normalt når han var yngre. Men som vi ser ikke er normalt hos en 18 åring. Vi har vært hos legen og han skal utredes. Håper det ikke er så lang ventetid. Vet du om det er noe sted i Hordaland der de driver privat og som har kortere ventetid. Han har lyst å ta lappen men vi har lagt øvelses kjøring på vent p.g.a konsentrasjonsvanskene. Derfor håper vi at det ikke tar så lang tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...