Gå til innhold

Psykiske problemer etter å ha spilt et instrument

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan høres latterlig ut, men jeg sliter enda med det!. Jeg ble oppmuntret hele min barndom til å lære å spille et instrument. Først nå i litt voksen alder så skjønte jeg at jeg spiller falskt. Og har blitt gjort narr av. Men hvorfor kunne ingen si noe til meg at jeg spilte falskt? jeg hørte jo ikke dette selv. Å sånn bortkastet tid da. Har fått psykiske problemer av dette og føler meg bare så dum.

Det høres kanskje latterlig ut dette her, men ærlighet varer faktisk lengst. Jeg også blir flau av å se på Norske talenter å se folk blir latterliggjort på TV fordi de ikke har selvinnsikt i det hele tatt.

Ja jeg er flau. Men bør vel være like flau på vegne av alle musikklærere som bare tjener penger og ikke er ærlige. Spiller man falskt bør man kanskje spille piano i stede liksom.

Anonymous poster hash: e4b10...50a
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

På de fleste litt mer avanserte insrumenter vil de aller fleste spille mer og mindre falskt de første årene. Det er ikke noe spesielt for deg, og det regnes som helt normalt.

Som utdannet dirigent har jeg mye erfaring med unge musikere.

PS: Jeg er ening med deg at mange burde fått tilbakemeldinger fra kretsen rundt seg slik at de ikke trenger å dumme seg ut i talentkonkurranser på TV.

AnonymBruker
Skrevet

På de fleste litt mer avanserte insrumenter vil de aller fleste spille mer og mindre falskt de første årene. Det er ikke noe spesielt for deg, og det regnes som helt normalt.

Som utdannet dirigent har jeg mye erfaring med unge musikere.

PS: Jeg er ening med deg at mange burde fått tilbakemeldinger fra kretsen rundt seg slik at de ikke trenger å dumme seg ut i talentkonkurranser på TV.

Det er bare det at jeg ikke stoler på at folk er ærlige. Hørte et program på NRK radio p2. Om en operasanger som reiste verden rundt og holdt konserter (som er død nå) , men sang så falsk at alle gikk hjem til seg selv å lo. (tror kanskje Hege Skøien laget en revy om henne). Hun hørte ikke selv at hun sang falsk, men allikevel strømmet folk til konsertene hennes for å høre henne synge. Dette skremte meg hvordan folk egentlig kan være. Hun stakkars dama skjønte jo ikke noe. Og hun har blitt latterliggjort etter sin død.

Jeg ble rett og slett skremt når jeg hørte den dokumentaren. Det er rett og slett ondskapsfullt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du tar opp deg selv og spiller det av, vil du lett høre om det er falskt eller ikke.

Jeg har også hørt om hun "sangerinnen", Olga Marie Mikalsen. Hun var berømt for nettopp dette, men hun visste det nok selv :-)

AnonymBruker
Skrevet

Om du tar opp deg selv og spiller det av, vil du lett høre om det er falskt eller ikke.

Jeg har også hørt om hun "sangerinnen", Olga Marie Mikalsen. Hun var berømt for nettopp dette, men hun visste det nok selv :-)

Nei det var ikke Olga Marie Mikalsen jeg tenkte på.... det var noen andre. Som ikke visste det selv i følge p2.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Dette kan høres latterlig ut, men jeg sliter enda med det!. Jeg ble oppmuntret hele min barndom til å lære å spille et instrument. Først nå i litt voksen alder så skjønte jeg at jeg spiller falskt. Og har blitt gjort narr av. Men hvorfor kunne ingen si noe til meg at jeg spilte falskt? jeg hørte jo ikke dette selv. Å sånn bortkastet tid da. Har fått psykiske problemer av dette og føler meg bare så dum. Det høres kanskje latterlig ut dette her, men ærlighet varer faktisk lengst. Jeg også blir flau av å se på Norske talenter å se folk blir latterliggjort på TV fordi de ikke har selvinnsikt i det hele tatt. Ja jeg er flau. Men bør vel være like flau på vegne av alle musikklærere som bare tjener penger og ikke er ærlige. Spiller man falskt bør man kanskje spille piano i stede liksom. Anonymous poster hash: e4b10...50a

Dette høres ut som fiolin, eller et annet strykeinstrument..... Jeg synes ikke dette høres så rart ut. Som pianostudent på utøvende utd. kan jeg bekrefte at endel pianister føler på skam og underlegenhet for å ikke ha fått lært seg riktig pianoteknikk tidlig, pga dårlige lærere. Noen føler en da har kastet bort tid og må bruke tid på kanskje å avlære seg feil spillestil. ( jeg lærte meg selv teknikk utfra en bok og kom inn to år senere ) Så jeg vet ikke om det kanskje kan være til trøst. At det kan overføres til din opplevelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...