Gå til innhold

Er dette å blande seg i legens fagområde, eller innenfor hva de må håndtere fra pasienter?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har flere ganger blitt fortalt at legen ikke ønsket å gå høyere opp i dose på Cipralex, selv om vi hadde mye å gå på i serumsverdi. Han har hele tiden vært forsiktig med doseøkningene fordi han mente dose/serum-verdi ikke ville være konstant når vi kom høyt nok opp i dosene. Dette stemte også. På 50mg fikk jeg 30 nmol/l. Etter økning til 60mg fikk jeg 57 nmol/l. 20% økning ga altså nesten en dobling i serumverdi.

Nå sa legen sist at han ikke turte å gå høyere enn 60. I dag argumenterte jeg for hvorfor det fortsatt var forsvarlig å øke, og viste til statistikk og beregninger. Da sa han til slutt ja, og lot meg gå til 65. Det kan jo hende at de 5 ekstra miligrammene faktisk vil gi en god økning i serumsverdi jmf. forskjellen fra 50 til 60 tidligere. Om det følger mønsteret kan jeg kanskje komme opp på 80-90 nmol/l.

Ville legen satt foten ned dersom han virkelig ikke ville være med på økningen?

Er det å blande seg i hans fagområde å bruke kunnskap jeg har lest meg opp på, og dermed få han til å endre mening? Han virket ikke direkte blid, men det kan også komme av at timen var sent på dagen  :P

Skrevet

Tror nok legen har opplevd verre. Men ja, det er klart, det er jo egentlig vi som skal lytte og legen forklare..

Jeg har ikke tall for hvor mange ganger jeg "korrigerte" fastlegen min sine EKG-tolkninger, og tilsvarende ikke tall for hvor mange ganger jeg har diskutert reseptoraffinitet for ulike medikamenter med min psykiater.

Så de tåler det nok :P

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Det er jo kunnskap jeg har plukket opp fra NHD etter å ha vært her inne en stund. Så sånn sett er det fra fagfolk med dypere kompetanse på dette enn en vanlig fastlege uten noe spesialisering innenfor psykiatri. Men jeg føler at dersom jeg ikke pusher på litt, kommer jeg aldri i mål med de doseringene min fastlege vurderer som passe. Han mener ofte at jeg kanskje skal nøye meg med en mild effekt - her inne fronter jo NHD gjerne at man skal ha høy nok dose til at man fjerner mest mulig av symptomene, gitt at bivirkningene ikke blir for store.

Endret av YoplaitDouble
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke leges eget ansvar å henvise til psykiater, eventuelt konferere med kollega, hvis han føler seg for usikker?

Anonymous poster hash: f9042...b71
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leger som i 2014 ikke tåler opplyste og kritiske pasienter, bør finne seg noe annet å gjøre (eks patolog).

De fleste av oss setter pris på slike pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...