Gå til innhold

Jobbsituasjon, NHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man, som lege, plikt til å ta imot tidligere overgriper (ev. dennes små barn, i følge med overgriper) når man har legevakt? 

Hvordan kan det eventuelt løses? Hva sier man til kolleger? 

Anonymous poster hash: 91722...871
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som lege har en plikt til å yte øyeblikkelig hjelp. Legevaktarbeid vil defineres som øyeblikkelig hjelp. Denne plikten faller kun bort om en har forsikret seg om at en annen lege har tatt over ansvaret for pasienten.

Som lege må en kunne sette egne behov til side for å kunne gi andre den legehjelp de skal ha.

Jeg stusser litt over at du i det hele tatt vurderer om uskyldige barn, som tilfeldigvis måtte være i slekt med en overgriper, ikke skulle få den legehjelp som er nødvendig.

Hvis slikt arbeid på sikt vurderes som sterkt belastende for legen, bør denne velge en spesialitet eller et arbeidssted der slike situasjoner ikke oppstår.

AnonymBruker
Skrevet

Som lege har en plikt til å yte øyeblikkelig hjelp. Legevaktarbeid vil defineres som øyeblikkelig hjelp. Denne plikten faller kun bort om en har forsikret seg om at en annen lege har tatt over ansvaret for pasienten.

Det var det jeg ville frem til, at man får en annen til å ta over. Men hva sier man til kolleger for å forklare situasjonen? 

Som lege må en kunne sette egne behov til side for å kunne gi andre den legehjelp de skal ha.

Jeg stusser litt over at du i det hele tatt vurderer om uskyldige barn, som tilfeldigvis måtte være i slekt med en overgriper, ikke skulle få den legehjelp som er nødvendig.

Da ordla jeg meg uklart. Det er ikke snakk om hvorvidt de skal få hjelp, men om det er greit at man får en kollega til å ta over også når overgriper bare er tilstede fordi barnet er sykt, og det ikke er overgriperen som skal undersøkes.

Jeg har vel egentlig tenkt ut noen gode svar selv, mens jeg skrev. 

Anonymous poster hash: 91722...871

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er alltid greit dersom en får en annen lege til å ta over.

Hva en sier? Jeg tror det er klart best å si det som det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...