Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står opp tidlig og får barna vel avgårde til skolen før jeg går og legger meg igjen fordi jeg er så inderlig trett til tross for en god natts søvn. For å bryte dette mønsteret, er det bare tvang som gjelder? Altså tvinge meg selv til å holde meg på bena selv om jeg er så trett at jeg holder på å ramle om?

Jeg har spurt om dette før, men fikk ingen gode råd og tips noe jeg håper på å få denne gangen. Dette er viktig for meg for det er om formiddagen jeg har mulighet til å jobbe med prosjektet mitt. Skjønner ikke hvorfor jeg er så trett!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, her (også) er det "Just do it" som gjelder.

Etter en uke eller to er (u)vanen brutt, og du vil føle deg langt bedre.

Skrevet

Har en lignende problemstilling. Har en stund nå hatt en tendens til å sovne på sofaen før jeg skal legge meg. Ligger der og koser meg og ser på Top Gear eller tilsvarende, og plutselig bare sovner jeg.

Tror ikke det er fordi jeg er så veldig trøtt, men mer at hjernen blir litt understimulert iblant. Hvis jeg gjør noe som krever mer, alt fra trening til å være sammen med venner til å spille spill, så er jeg ikke trøtt i det hele tatt.

Jeg har innsett at dette er en tåpelig ting å gjøre, så jeg prøver bare å være litt mer aktiv på kveldene. Alternativt ikke ligge på sofaen, men sitte. Tror det for meg som deg bare dreier seg om en dårlig vane.

Skrevet

Ja, her (også) er det "Just do it" som gjelder.

Etter en uke eller to er (u)vanen brutt, og du vil føle deg langt bedre.

Da er det vel bare å bite tenna sammen. For en stund siden laget jeg en lang liste over alt jeg kan gjøre for å holde meg på bena. Den får jeg lete frem igjen og sette den flotte planen ut i livet. Jeg har flere triks i lomma. Jeg har i grunnen få gode unnskyldninger for å la være å sette i gang.

Skrevet

Har en lignende problemstilling. Har en stund nå hatt en tendens til å sovne på sofaen før jeg skal legge meg. Ligger der og koser meg og ser på Top Gear eller tilsvarende, og plutselig bare sovner jeg.

Tror ikke det er fordi jeg er så veldig trøtt, men mer at hjernen blir litt understimulert iblant. Hvis jeg gjør noe som krever mer, alt fra trening til å være sammen med venner til å spille spill, så er jeg ikke trøtt i det hele tatt.

Jeg har innsett at dette er en tåpelig ting å gjøre, så jeg prøver bare å være litt mer aktiv på kveldene. Alternativt ikke ligge på sofaen, men sitte. Tror det for meg som deg bare dreier seg om en dårlig vane.

Aktivitet er cluet. Jeg har en stimulerende aktivitet her hjemme, men det krever at jeg er selvdisiplinert og bare setter i gang. Dette er, som jeg ser det, den eneste inngangsbilletten jeg har til arbeidslivet. Forøvrig er jeg inne på å ta meg en vaskejobb til høsten. Det hadde vært en fin jobb for meg så lenge ryggen holder. Jeg har høyere utdannelse men fikser ikke ordinært arbeidsliv. Det skjærer seg hver gang.

Lykke til med ditt søvnprosjekt!

Skrevet

Jeg står opp tidlig og får barna vel avgårde til skolen før jeg går og legger meg igjen fordi jeg er så inderlig trett til tross for en god natts søvn. For å bryte dette mønsteret, er det bare tvang som gjelder? Altså tvinge meg selv til å holde meg på bena selv om jeg er så trett at jeg holder på å ramle om?

Jeg har spurt om dette før, men fikk ingen gode råd og tips noe jeg håper på å få denne gangen. Dette er viktig for meg for det er om formiddagen jeg har mulighet til å jobbe med prosjektet mitt. Skjønner ikke hvorfor jeg er så trett!

Jeg går tur en time hver morgen før jeg begynner å jobbe, samme hvor trøtt jeg da er i utgangspunktet så våkner jeg etter hvert. Kanskje du kan gjøre noe tilsvarende. Gå ut samtidig med at ungene dine drar på skolen, gå en times tid før du drar hjem for å holde på med dine egen ting.

Skrevet

Jeg går tur en time hver morgen før jeg begynner å jobbe, samme hvor trøtt jeg da er i utgangspunktet så våkner jeg etter hvert. Kanskje du kan gjøre noe tilsvarende. Gå ut samtidig med at ungene dine drar på skolen, gå en times tid før du drar hjem for å holde på med dine egen ting.

.

Takk for tipset! I morgen må jeg faktisk gjøre det fordi jeg skal til legen. Jeg skal bl.a. ta opp dette problemet med henne så får vi se om hun har noen gode råd. Men det er klart; jeg kan få alle de gode råd som finnes, men hvis jeg ikke setter dem ut i livet, spiller det ingen rolle. "Just do it!" som NHD sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...