Gå til innhold

Fradrag for utlegg til privat psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PTSD og har gått i behandling hos privat psykolog i over ett år nå. Jeg mener at jeg har hørt at jeg kan få særfradrag for de utgiftene jeg i den forbindelse har hatt, men jeg er ikke så kjent med dette. Er det slik at jeg har krav på fradrag på skatten for dette?Jeg har jo gått en gang i uken og på ett år blir det jo en stor sum. Er det noen som er kjent med systemet og hvordan dette fungerer som kan utdype for meg?

Anonymous poster hash: 5b958...247
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke fradrag for det.

Anonymous poster hash: c5a6c...3c4
Skrevet

Du kan få fradrag for dette.

Før det opp på selvangivelsen som særfradrag. Kan være du blir bedt om å dokumentere det, så det er viktig at du tar vare på kontoutskrifter eller fakturaer som dokumenterer utgiften.

AnonymBruker
Skrevet

På Helse og Omsorgs departementet sin hjemmeside står det følgende;

"I henhold til skatteloven § 77 nr. 4 kan det ved ligningen innrømmes særfradrag i inntekten når skatteyteren har hatt usedvanlig store utlegg på grunn av sykdom eller annen varig svakhet, som han eller noen han forsørger lider av. Utlegg til behandling m.v. i institusjon eller hos privatpraktiserende helsepersonell utenfor offentlig norsk helse- og sosialvesen gir bare rett til fradrag dersom tilsvarende behandling m.v. ikke kan tilbys av offentlig norsk helse- og sosialvesen."

Videre står det; 

"I forskrift (forskrift av 14. april 1988 nr. 295 om vilkår for særfradrag på grunn av store sykdomsutgifter ved behandling m.v. i institusjon eller hos privatpraktiserende helsepersonell utenfor offentlig norsk helse- og sosialvesen) er det i § 3 fastsatt hva som skal anses som behandling gitt utenfor offentlig helsevesen. Det er også fastsatt at det ikke skal gis særfradrag dersom det offentlige har et tilbud for den type sykdom eller svakhet skatteyteren lider av (§ 4). Det er ikke avgjørende om metodene som benyttes er identiske. Ved urimelig lang ventetid på det offentlige tilbud kan forutsetningene for særfradrag likevel være til stede. Det er også fastsatt at for å anses faglig forsvarlig, skal det aktuelle tilbud bygge på metoder som er anerkjent av norske helsemyndigheter (§ 5)."

Nå er det slik at jeg forsøkte å få time hos psykolog via min fastlege for flere år siden. Jeg ble avvist og fikk ikke noe tilbud/hjelp fra offentlig sektor. Etter flere år ble sykdommen min så ille at jeg måtte kontakte privat psykolog. Jeg gikk utenom fastlegen fordi jeg ikke trudde de kunne hjelpe meg siden jeg hadde blitt avvist tidligere. Etter behandling hos privatpraktiserende psykolog viser det seg at jeg har en tilleggs diagnose på en markant personlighets-endring fordi jeg hadde gått så lenge med PTSD uten å få behandling. Dette skylder jeg faktisk på det offentlige fordi jeg ikke fikk det tilbudet som jeg så sårt trengte noe som forverret min tilstand betydelig. Jeg mener selv at jeg da burde få fradrag for de utgiftene jeg nå har hatt og kommer til å søke om dette.

Skrevet

Jeg har PTSD og har gått i behandling hos privat psykolog i over ett år nå. Jeg mener at jeg har hørt at jeg kan få særfradrag for de utgiftene jeg i den forbindelse har hatt, men jeg er ikke så kjent med dette. Er det slik at jeg har krav på fradrag på skatten for dette?Jeg har jo gått en gang i uken og på ett år blir det jo en stor sum. Er det noen som er kjent med systemet og hvordan dette fungerer som kan utdype for meg?

Dette gis det ikke lenger særfradrag for. Det fantes tidligere noe som het "særfradrag for store sykdomsutgifter", men denne ordningen er nå avviklet.

Skrevet

Dette gis det ikke lenger særfradrag for. Det fantes tidligere noe som het "særfradrag for store sykdomsutgifter", men denne ordningen er nå avviklet.

Jeg har hele tiden fått fradrag for min behandling hos privat spesialist..

Skrevet

Jeg har hele tiden fått fradrag for min behandling hos privat spesialist..

Det som har blitt sagt om denne ordningen er at den er under utfasing. I fjor var det kun folk som også tidligere hadde hatt denne fradragsposten på sin selvangivelse som fortsatt kunne føre den opp. Jeg har prøvd å søke opp info på skatteetatens sider om dette nå for å se om de har ombestemt seg, men nettsiden er så treg i dag at jeg har gitt opp søket i denne omgangen.

AnonymBruker
Skrevet

Det som har blitt sagt om denne ordningen er at den er under utfasing. I fjor var det kun folk som også tidligere hadde hatt denne fradragsposten på sin selvangivelse som fortsatt kunne føre den opp. Jeg har prøvd å søke opp info på skatteetatens sider om dette nå for å se om de har ombestemt seg, men nettsiden er så treg i dag at jeg har gitt opp søket i denne omgangen.

Så det du sier er at denne fradragsposten skal helt bort og blir ikke erstattet av en annen? 

Skrevet (endret)

Ja, det var slik det ble sagt i flere sammenhenger i fjor, men mer sikker informasjon vil du få ved å søke på "særfrdrag store sykdomsutgifter" på Skatteetaten.no (på en dag hvor ikke en haug med folk driver og sjekker ligningen sin).

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var slik det ble sagt i flere sammenhenger i fjor, men mer sikker informasjon vil du få ved å søke på "særfrdrag store sykdomsutgifter" på Skatteetaten.no (på en dag hvor ikke en haug med folk driver og sjekker ligningen sin).

Ok. Ja i dag er det vel trafikk der  :P  Synd at denne fradragsordningen blir fjernet. Det er jo ikke akkurat som om at man ber om å bli syk...Irriterende

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...