Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Kan legen bare ringe min psykolog og fortelle ting jeg har sagt uten at jeg har gitt han lov til det? Jeg har lest at de kan det dersom det er fare for liv og helse, men det vil jeg nå ikke akkurat si at det er. Føler meg så overtrampet, selv om jeg forstår at det er gjort i beste mening. 

Anonymous poster hash: f107c...5a3
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastlegen og psykologen (spesialisthelsetjenesten) er en del av en behandlingskjede. Det forutsettes for god samhandling at en utveksler informasjon.

Det enkleste og beste hadde vært at psykologen informerte deg og ba om din tillatelse.

Når det ikke er gjort, vil nok innholdet/sensitiviteten i opplysningene være avgjørende for om dette er kritikkverdig eller ikke.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til regelverket rundt dette, men synes det høres merkelig ut at det kan være lov. Kanskje han rett og slett ikke har tenkt seg om?

Skrevet

Jeg ville tatt det som en selvfølge hvis det var behov for å dele informasjon mellom lege og behandler at de da gjorde det, men jeg hadde ønsket å vite hvilke informasjon som ble delt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd noe lignende. Jeg klarte ikke fullføre siste året på vgs. som følge av depresjon, så jeg valgte å ta året på nytt igjen året etter. Siste semester begynte jeg igjen å slite og hadde mye fravær. Jeg snakket med sosial rådgiver angående tilrettelegging. Jeg fortalte henne om hvordan jeg hadde det (at jeg hadde det vanskelig og følte meg nedstemt), men at jeg skulle avslutte behandling på DPS til tross for dette. Jeg fortalte ikke psykologen at jeg slet så mye, og strevde med å fullføre skoleåret. Jeg ville bare avslutte behandling og derfor unlot jeg å fortelle ham dette. Dette fortalte jeg til sosial rådgiveren. Hun sa hun ville ringe psykologen min, noe jeg sa jeg ville at hun ikke skulle gjøre. Hennes respons til dette var var: "enten forteller du meg navnet på psykologen du går til eller så må jeg må jeg bruke litt lengre tid på å finne det på egen hånd". Jeg gråt og sa jeg ikke ville at hun skulle ringe. Hun ble oppriktig sur og sa jeg ikke hadde noe valg. Hun skulle snakke med ham uansett. Det endte til slutt med at jeg ga henne navnet. Jeg snakket aldri om dette med psykolgen, annet enn at han fortalte meg at hun hadde ringt og hva hun hadde sagt. Han hadde ikke fortalt henne noe om meg eller min situasjon

Jeg var 20 år på den tiden. I ettertid har jeg tenkt at dette var et klart brudd på tausehetsplikten. Jeg hadde ingen tanker om selvmord, så det stod ikke akkurat om liv eller død, kun fare for ikke å fullføre skoleåret. 

Vil du si hun i dette tilfellet har brutt taushetsplikten, NHD?

Anonymous poster hash: 37b15...3cb
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd noe lignende. Jeg klarte ikke fullføre siste året på vgs. som følge av depresjon, så jeg valgte å ta året på nytt igjen året etter. Siste semester begynte jeg igjen å slite og hadde mye fravær. Jeg snakket med sosial rådgiver angående tilrettelegging. Jeg fortalte henne om hvordan jeg hadde det (at jeg hadde det vanskelig og følte meg nedstemt), men at jeg skulle avslutte behandling på DPS til tross for dette. Jeg fortalte ikke psykologen at jeg slet så mye, og strevde med å fullføre skoleåret. Jeg ville bare avslutte behandling og derfor unlot jeg å fortelle ham dette. Dette fortalte jeg til sosial rådgiveren. Hun sa hun ville ringe psykologen min, noe jeg sa jeg ville at hun ikke skulle gjøre. Hennes respons til dette var var: "enten forteller du meg navnet på psykologen du går til eller så må jeg må jeg bruke litt lengre tid på å finne det på egen hånd". Jeg gråt og sa jeg ikke ville at hun skulle ringe. Hun ble oppriktig sur og sa jeg ikke hadde noe valg. Hun skulle snakke med ham uansett. Det endte til slutt med at jeg ga henne navnet. Jeg snakket aldri om dette med psykolgen, annet enn at han fortalte meg at hun hadde ringt og hva hun hadde sagt. Han hadde ikke fortalt henne noe om meg eller min situasjon

Jeg var 20 år på den tiden. I ettertid har jeg tenkt at dette var et klart brudd på tausehetsplikten. Jeg hadde ingen tanker om selvmord, så det stod ikke akkurat om liv eller død, kun fare for ikke å fullføre skoleåret. 

Vil du si hun i dette tilfellet har brutt taushetsplikten, NHD?

Er det noen som vet om dette er brudd på taushetsplikten? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...