Gå til innhold

Kan psykologer skrive akutte sykemeldinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! 

Jeg fikk et brev fra skolen min i dag om at en sykemelding for en eksamen i fjor ikke ble godkjent, dette fordi de ikke mente det var en akutt sykemelding. Denne sykemeldingen var skrevet av min psykolog. Er den kun leger som kan skrive akutte sykemeldinger? Eller er dette noe jeg kan klage på til skolen? 

Vennlig hilsen 

Gakka92

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! 

Jeg fikk et brev fra skolen min i dag om at en sykemelding for en eksamen i fjor ikke ble godkjent, dette fordi de ikke mente det var en akutt sykemelding. Denne sykemeldingen var skrevet av min psykolog. Er den kun leger som kan skrive akutte sykemeldinger? Eller er dette noe jeg kan klage på til skolen? 

Vennlig hilsen 

Gakka92

Det er kun leger som kan skrive sykemeldinger

Anonymous poster hash: 863a0...50b

Skrevet

Heisann! 

Vennlig hilsen 

Gakka92

Dette avhenger av hva som står i lærestedets reglement. Det pleier å stå at man må levere legeerklæring - eller tilsvarende dokumentasjon - og i såfall godtas i utgangspunktet også erklæring fra psykolog. Men det finnes ofte ganske detaljerte regler for hva som skal til for å få anledning til utsatt eksamen som følge av sykdom, så jeg ville ha sjekket reglementet som gjelder for ditt studium. Det er ikke gitt at det er det at erklæringen er skrevet av en psykolog, det kan være at innholdet i erklæringen ikke oppfyller de betingelsene som regelverket inneholder.

Skrevet

Dette avhenger av hva som står i lærestedets reglement. Det pleier å stå at man må levere legeerklæring - eller tilsvarende dokumentasjon - og i såfall godtas i utgangspunktet også erklæring fra psykolog. Men det finnes ofte ganske detaljerte regler for hva som skal til for å få anledning til utsatt eksamen som følge av sykdom, så jeg ville ha sjekket reglementet som gjelder for ditt studium. Det er ikke gitt at det er det at erklæringen er skrevet av en psykolog, det kan være at innholdet i erklæringen ikke oppfyller de betingelsene som regelverket inneholder.

Tusen takk for konstruktivt svar! :) Det er sikkert i innholdet det ligger, for de godtar som regel sykemeldinger fra psykologer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...