Gå til innhold

Hvor lenge må man lide før daglig bruk av benzodiazepiner er akseptabelt?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei Nils Håvard, setter stor pris på om du kan kommentere på dette ved anledning:

Jeg er en voksen mann med angst/depresjon i familie, har selv hatt latent angst fra jeg var liten. Har hatt generalisert angst de siste 10+ årene og relativt ille sosial angst de siste 6-7 årene. Av terapi har jeg vært hos en psykolog i 10 måneder, vært hos 2 ulike psykiatere i ca. 5 år, vært sporadisk hos 4 ulike private psykologer, deltatt på "raskere tilbake" voksenopplæring og deltatt ca. 2 år i angst samtalering. Av medisiner testet min tidligere psykiater det meste av SSRI (Cipralex, Cipramil, Effexor osv), disse ga meg kun bivirkninger og ingen angstlindring. Hun testet det meste av andre medikamenter (Abilify og en rekke andre jeg ikke en gang husker navnet på) uten resultater. Kort sagt, det føles som om de siste 10 årene av livet mitt har bestått av å forsøke å finne en normal uten å lykkes.

Det eneste som noensinne har hjulpet meg er sobril: Tar jeg 10-20mg Sobril er det nærmeste jeg har kommet en "normal" de siste 10 årene. Sobril er for øvrig den eneste bezodiazepinen jeg noensinne har testet. Situasjonen har gjort at jeg har trukket meg helt tilbake på jobb og privat. Jeg er et spøkelse av den jeg en gang var p.g.a. angsten. Av respekt for legens beslutning og legemidler generelt benytter jeg kun Sobril når jeg skal i virkelig pressende situasjoner - d.v.s. at jeg lider mesteparten av tiden jeg ikke gjør det.

Mitt spørsmål er når daglig bruk av benzodiazepiner vil være akseptabelt etter å ha testet så mange alternativer? Jeg ØNSKER overhodet ikke å ta noen form for medikamenter, men på et tidspunkt må det vel handle om å kunne gi livskvalitet i stedet for å fortsette å referere til ulike terapimuligheter som allerede er prøvd?

På forhånd takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du har nådd den grensen der en bør vurdere fast medisinering med Sobril. Pass på dosene, både at de ikke blir for store, og at de ikke øker over tid.

Personlig synes jeg grensen for forsvarlig døgndose ligger på 45 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...