Gå til innhold

1. skoledag, ferie, oppsigelse av barnehage, oppstart sfo...

Anbefalte innlegg

Som dere ser en del spørsmål, sikkert dumme og... men som en lærer sa en gang; det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. 

Her er altså saken:
Har en jente som begynner på skole til høsten, men jeg er jo helt grønn.

Så da trenger jeg deres hjelp.

For jeg fant plutselig ut at det er jo ingen vits i å la henne gå en uke i barnehage, og så begynne på skole uken etter  - jeg har jo en uke ferie til før skolen starter, tenkte at det var greit å omgås barn igjen en ukes tid før skolen startet.... 

men da må jeg jo betale for august i barnehagen, og siden skolen starter i august, må jeg jo betale for sfo og - dvs dobbelt opp? Eller regulerer de satsen så man betaler halvt/halvt på begge?
Jeg tenkte det kanskje kunne være lurere å la henne begynne på sfo en uke før skolen starter, for den er vel åpen i hele august? Noen som vet? Da har jeg fortsatt ferie en uke, og dertil mulighet for korte dager og at jeg kan være der litt om hun blir usikker (hun er av den forsiktige typen når det gjelder nye steder).

Og hvordan går man da frem? Har sendt inn søknad om sfo, vet ikke når jeg hører noen fra de... og er det mulig å starte på sfo før man har begynt i 1. klasse?
Ser at man har 3 mnd oppsigelsestid på kommunale barnehager og at den må være levert innen den 1. i måneden. I juli er barnehagen stengt i tre uker, første uka må hun gå i barnehagen... (var det juli som var betalingsfri?)... 

så om vi sender søknad med oppsigelse fra 1. august, er det tidsnok å sende den 1. mai`?

Føler jeg vet så lite om dette og er ikke så veldig for meg å spørre... så tenkte spørre litt her først så jeg ikke føler meg helt dum :D

Og om jeg skal spørre skolen ang. tidligere oppstart av sfo, ringer jeg da rektor eller hvem?

Fortsetter under...

Barnehageåret slutter 31. juli og sfo-året begynner 1. august. :) Så du får ikke ha skolestarteren din i barnehagen i august og du trenger ikke si opp siden avtalen deres går ut den siste juli. :) I alle fall var det sånn tidligere og jeg mener det er sånn fremdeles.

Takk for svar :)

Gjelder dette alle kommuner? Jeg bør kanskje ta meg en prat med styrer på barnehagen..... 

Og hvordan begynner hun på sfo, første skoledag er 18. august....

Må vel ringe noen først kanskje og avtale første dag på sfo? 

Det kan jo være litt greit å ha tilvenning på sfo før skolen begynner, få en rolig start liksom,

og så er jeg med første dagen på skolen. Hvordan foregår forresten 1. skoledag,

er det full dag, hva gjør foreldrene? 
De får vel innkallelse snart til prøveskole og, tror det skulle være i mai. 2-3 timer, der foreldrene er med halve tiden forstod jeg? Og så en tilstelning på kvelden.... (har jeg forresten rett på "tilvenning" denne dagen og?)

Ser noen som sier at barnehageåret starter 15. august og slutter 15. august? 

mammanett.no/forum/showthread.php?82543-N%E5r-starter-og-slutter-et-barnehage%E5r

Det kan godt være, i alle fall så begynner sfo-året dagen etter at barnehageåret er over. :) Hør med styrer i barnehagen du - der får du det riktigste svaret!

1. skoledag er litt forskjellig rundt omkring så der må du neste høre med deres skole. Hos oss var det ingen "prøveskole" og første skoledag var det oppmøte med opprop av hver enkelt elev, elevene var så i klasserommet en stund mens vi foreldre var samlet på sfo til info. Etter en times tid var dagen ferdig og ungene ble med hjem. Andre har full skole fra første dag.

Min startet på sfo en uke før, og det var utelukkende positivt. Han vennet seg på både nye omgivelser og folk, og rakk dessuten å få et par kompiser før skolestart. Uansett om du får lov å ha han i barnehage eller ikke ville jeg helt klart valgt sfo om jeg var deg.

Endret av Kayia

Annonse

Dette kommer an på flere ting; hvor lenge barnehageåret starter,når skoleåret starter, hvorvidt det er Sfo som starter før skoleåret begynner på deres skole, og ikke minst hvordan barneghagebetalingen er organisert.

Mange steder betaler man halvparten på forskudd, og halvparten på etterskudd. Altså regningen som forfaller 30. Juni er den siste som betales. Den gjelder for siste halvdel av juni og første halvdel av august. Juli er betalingsfri.

Det eneste stedet du får riktig svar på dette er å spørre styrer i barnehagen deres, hvordan deres vedtekter er.

Fant ut av det nå. Siden barnehageåret starter 1. august og skoleåret/SFO starte 1. august, så går hun automatisk over i SFO :) Så risikerer ikke å betale dobbelt... :)

Syntes det hørtes veldig rart ut om kommunen organiserte det sånn at unger skulle være barnehageunger omtrent samme uke som de skulle være skolebarn ja. Veldig rart og uforståelig pedagogisk valg i såfall... :)

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...